Magnus Filip skrev:
Har en väldig betydelse. Den man har affärer med har man affärer med från början till slut.

Om du lånar 1000 kr av en bekant. Sedan kommer kompisen till din bekant och säger att han har köpt skulden och vill ha de 1000 kr av dig. Hur skulle det smaka?
Fast vid beställningstillfället vet du ju att Klarna kommer hantera betalningen.

Magnus Filip skrev:
Har en väldig betydelse. Den man har affärer med har man affärer med från början till slut.

Om du lånar 1000 kr av en bekant. Sedan kommer kompisen till din bekant och säger att han har köpt skulden och vill ha de 1000 kr av dig. Hur skulle det smaka?
Om alternativet är att företaget måste höja priserna och inte kan konkurrera? Företag säljer ju inte sina fakturor för att det ör skoj, utan för att det är en bättre lösning rent ekonomiskt för dom.

P
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Fast vid beställningstillfället vet du ju att Klarna kommer hantera betalningen.
OBS. Diskuterar inte om något speciellt faktureringsföretag.

Tar alltid reda på i förväg att det inte kommer fakturor från någon annan än själva företaget som man har affären med. Annars köper jag inte.
Alternativt ber jag företaget att skicka en förskottsfaktura, betalar direkt, med kort, Swish eller postförskott.
Förskottsfaktura brukar kundkänst kunna fixa.

Magnus Filip skrev:
Det var mer det där jag reagerade på, att vid beställningstillfället vet du ju att tex Klarna, Qliro eller vad de nu heter kommer ta hand om fakturan.

P
useless useless skrev:
Om alternativet är att företaget måste höja priserna och inte kan konkurrera? Företag säljer ju inte sina fakturor för att det ör skoj, utan för att det är en bättre lösning rent ekonomiskt för dom.
Säkert har du rätt. Men för mig är det en kass lösning. Kunden väljer och det är alltid kunderna som betalar för 100% av kostnaderna som ett företag har. Bara för dem att välja vem de vill ha som kund.

P
Det var mer det där jag reagerade på, att vid beställningstillfället vet du ju att tex Klarna, Qliro eller vad de nu heter kommer ta hand om fakturan.
Då köper man inte därifrån. Kunden väljer.

Magnus Filip skrev:
Då köper man inte därifrån. Kunden väljer.
Då spricker alltså din liknelse.

Nä, Klarna's app funkar utmärkt. Har använt den under 'pandemin' med betalning 14dagar efter leverans. Inget problem hitills....
Peppar peppar :surprised:

P
Då spricker alltså din liknelse.
?? Vet inte vad du syftar på?

Magnus Filip skrev:
?? Vet inte vad du syftar på?
Den om kompisen som lånade pengar

P
Eller om man ser det så här lite tillspetsat. Jag har så gott om pengar att jag inte behöver handla på kredit. Räntan är ändå nära noll. Så varför handla på kredit?

P
Den om kompisen som lånade pengar
Vad om den?

harry73
useless useless skrev:
Det går ju alldeles utmärkt att betala direkt även med Klarna.
Senaste gången jag försökte betala med Klarna, var när jag bokade en bilbesiktning. Valde kreditkortsbetalning, men fick därefter ett meddelande att betalningen inte lyckades och fick uppmaningen att betala med faktura.
Att betala cash på besiktningsstationen var omöjligt och att betala med kort på besiktningsstationen skulle kosta 50 spänn extra.

Här får jag en känsla att hela upplägget är att man försöker styra in kunderna till ett köp på faktura. Nu finns det säkert många som vill övertyga mig att allt blir bättre om jag bara skaffar Klarna appen, men det kommer jag inte göra, dessutom köper jag inte så ofta på nätet att jag skulle komma ihåg att gå in i appen för att se om jag behöver betala något.

Magnus Filip skrev:
Vad om den?
Vet du inte vad du har skrivit, eller läst det jag har citerat?

Magnus Filip skrev:
Alternativt ber jag företaget att skicka en förskottsfaktura, betalar direkt, med kort, Swish eller postförskott.
Förskottsfaktura brukar kundkänst kunna fixa.
Men om du betalar med kort eller Swish så är det ju en tredje part som sköter betalningen. Vad är det för skillnad om det är Getswish AB eller Klarna Holding AB som förmedlar dina pengar till företaget???

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.