138 542 läst ·
1 296 svar
139k läst
1,3k svar
Klarna är skit
Jag förstår inte riktigt varför vissa åmar sig så för att försvara Klarna. Visst är det ett AB som ska följa aktiebolagslagen som konsument bör man ha andra betänkligheter.
När jag började använda Klarna förstod jag bolaget som en underleverantör till näthandlare, t ex billmate. Det dröjde tills i höstas innan jag förstod att även jag var kund hos Klarna, då försökte jag nämligen få dem att radera mina personuppgifter, något som ännu inte skett.
Det finns en synnerligen problematisk missuppfattning om hur Klarna fungerar, nämligen att Klarna skulle ta risken i transaktionen mellan dig som konsument och företaget. Klarna är otydliga på punkten och hävdar att du först faktureras när du fått varan eller att den skickats. Det stämmer dock inte, redan innan du fått varan dvs från det att du klickar på köp så har du en skuld till Klarna, inte till näthandlaren.
På en faktura ska tydligt framgå vad som köpts, från vem och av vem, det är rätt enkelt men där slirar Klarna.
I den faktura du får från Klarna anges vad du köpt från näthandlaren men inte vilken näthandel. Den säljare som anges är istället Klarna. Du har troligtvis aldrig köpt några Billy bokhyllor eller julklappar från Klarna men Klarna står ändå som säljare.
Det du däremot, varje gång du betalar hos Klarna köper är din egen skuld som Klarna upprättat från den stund du klickade på köp.
Det kan tyckas petigt men jag är trött på shackrande och mygel. Klarna klarar tydligt inte av att bedriva sin verksamhet på ett öppet och transparant sätt. Det spelar för min del ingen roll om rufflaren har examen från Handelshögskolan eller Norrtäljeanstalten.
När jag började använda Klarna förstod jag bolaget som en underleverantör till näthandlare, t ex billmate. Det dröjde tills i höstas innan jag förstod att även jag var kund hos Klarna, då försökte jag nämligen få dem att radera mina personuppgifter, något som ännu inte skett.
Det finns en synnerligen problematisk missuppfattning om hur Klarna fungerar, nämligen att Klarna skulle ta risken i transaktionen mellan dig som konsument och företaget. Klarna är otydliga på punkten och hävdar att du först faktureras när du fått varan eller att den skickats. Det stämmer dock inte, redan innan du fått varan dvs från det att du klickar på köp så har du en skuld till Klarna, inte till näthandlaren.
På en faktura ska tydligt framgå vad som köpts, från vem och av vem, det är rätt enkelt men där slirar Klarna.
I den faktura du får från Klarna anges vad du köpt från näthandlaren men inte vilken näthandel. Den säljare som anges är istället Klarna. Du har troligtvis aldrig köpt några Billy bokhyllor eller julklappar från Klarna men Klarna står ändå som säljare.
Det du däremot, varje gång du betalar hos Klarna köper är din egen skuld som Klarna upprättat från den stund du klickade på köp.
Det kan tyckas petigt men jag är trött på shackrande och mygel. Klarna klarar tydligt inte av att bedriva sin verksamhet på ett öppet och transparant sätt. Det spelar för min del ingen roll om rufflaren har examen från Handelshögskolan eller Norrtäljeanstalten.
Står tydligt överst till vänster varifrån varorna är köpta.H Huzzbutt skrev:Jag förstår inte riktigt varför vissa åmar sig så för att försvara Klarna. Visst är det ett AB som ska följa aktiebolagslagen som konsument bör man ha andra betänkligheter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det finns ju lite olika varianter:H Huzzbutt skrev:
T ex man är i behov av Klarnas krediter för att få ihop sin vardagsekonomi och känner kanske lite skam över det, man tycker Klarnas app/betaltjänst är fiffig och har inte funderat på att andra ser det som ett omoraliskt företag (och blir därmed lite provocerad av trådens topic), man är orolig över att näthandelsföretag inte ska leverera men känner att man hamnar i nån sorts maktställning när företaget säljer ens skuld till Klarna. Sen har vi gruppen som vill moralisera över att andra inte kan betala sina skulder som de kan.
Edit: Sen har vi ju gruppen som tror att det är så svårt att använda Klarnas app att de puckade människorna som inte gillar Klarna bara behöver instruktioner så att de förstår hur lätt och enkel tjänsten är.
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Nu har du fått något om bakfoten. Du har handlat av butiken men du vill ha faktura, då kan man säga att butiken säljer din skuld till klarna. Det är inget nytt. Företag har sålt och köpt fakturor hela tiden.H Huzzbutt skrev:Jag förstår inte riktigt varför vissa åmar sig så för att försvara Klarna. Visst är det ett AB som ska följa aktiebolagslagen som konsument bör man ha andra betänkligheter.
Så det finns inget konstigt.men du läste det finstilta. Där står mycket intressant och ointressant
En sak som måste vara typiskt klarna de vill ha tillbaka sina pengar. Inga andra kreditbolag är väl så elaka
Det finns ju också de som tycker att en diskussion ska bygga på fakta. Det var vad mitt inlägg handlade om. Vad man sedan tycker om finansmarknaden med bl.a. köp av fakturor och andra skulder, det är en helt annan fråga, som berör betydligt fler företag än just Klarna.
Hatar när folk ska komma med fakta som raserar ens tro eller känsla..HasseTeknik skrev:
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Eller så har vi den största gruppen som betalar våra skulder i tid och uppskattar de olika funktioner som finns och som ibland kan underlätta. Vi som förstår att klarna är ett företag som vill tjäna pengar. Och gärna vill ha tillbaka sina pengar som en del är skyldiga. Att man måste betala är självklartClaes Sörmland skrev:
Det finns ju lite olika varianter:
T ex man är i behov av Klarnas krediter för att få ihop sin vardagsekonomi och känner kanske lite skam över det, man tycker Klarnas app/betaltjänst är fiffig och har inte funderat på att andra ser det som ett omoraliskt företag (och blir därmed lite provocerad av trådens topic), man är orolig över att näthandelsföretag inte ska leverera men känner att man hamnar i nån sorts maktställning när företaget säljer ens skuld till Klarna. Sen har vi gruppen som vill moralisera över att andra inte kan betala sina skulder som de kan.
Edit: Sen har vi ju gruppen som tror att det är så svårt att använda Klarnas app att de puckade människorna som inte gillar Klarna bara behöver instruktioner så att de förstår hur lätt och enkel tjänsten är.
Sen har vi en grupp som tror att klarna är ondskan eftersom de skickar fakturor till inkasso. Eftersom de får flest anmälningar hos arn så är de värdelösa. De stämmer om det inte hade varit för att de även är den största aktören.
Sen är det viktigt, man avskyr klarna utan att veta varför. Men hör talas om någons systers kompis. Som blev lurade
B Byggdjuret skrev:Nu har du fått något om bakfoten. Du har handlat av butiken men du vill ha faktura, då kan man säga att butiken säljer din skuld till klarna. Det är inget nytt. Företag har sålt och köpt fakturor hela tiden.
Så det finns inget konstigt.men du läste det finstilta. Där står mycket intressant och ointressant
En sak som måste vara typiskt klarna de vill ha tillbaka sina pengar. Inga andra kreditbolag är väl så elaka
Fakturaköp är inget konstigt, ej heller är det något konstigt att anlita underleverantör för fakturering.
Men det är inte det som är Klarnas affärsmodell.
Sen kan det ju tyckas lite fånigt med den typen av personangrepp som många slänger sig med här i tråden, en onödigt defensiv attityd. Jag har inte haft några problem med att betala Klarna i tid och har ej heller låtit krediter förfalla. Om det är något som var bra med Klarna så var det deras app, sen fylldes den förstås med onödiga funktioner och blev ett aber.
Vad som vore mycket trevligt är om bankerna gemensamt kan bygga upp en plattform för att kunna göra direktbetalningar mot konto utan att mellanhand ska skära emellan. Det vore förresten trevligt om man kunde betala direkt med betalkort utan att tredjepart ska skära emellan.
Det finns säkert en grupp som tycker att Klarna tänjer på gränsen till anständigheten genom att inte göra det Väldigt Enkelt att betala i tid och skicka till inkasso samma minut som de får.
Visst, de får bete sig så, men då kanske de inte ska bli upprörda om de inte är universellt älskade.
Visst, de får bete sig så, men då kanske de inte ska bli upprörda om de inte är universellt älskade.
Det var ju nr två på listan.B Byggdjuret skrev:Eller så har vi den största gruppen som betalar våra skulder i tid och uppskattar de olika funktioner som finns och som ibland kan underlätta. Vi som förstår att klarna är ett företag som vill tjäna pengar. Och gärna vill ha tillbaka sina pengar som en del är skyldiga. Att man måste betala är självklart
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Det finns swish om du vill.H Huzzbutt skrev:Fakturaköp är inget konstigt, ej heller är det något konstigt att anlita underleverantör för fakturering.
Men det är inte det som är Klarnas affärsmodell.
Sen kan det ju tyckas lite fånigt med den typen av personangrepp som många slänger sig med här i tråden, en onödigt defensiv attityd. Jag har inte haft några problem med att betala Klarna i tid och har ej heller låtit krediter förfalla. Om det är något som var bra med Klarna så var det deras app, sen fylldes den förstås med onödiga funktioner och blev ett aber.
Vad som vore mycket trevligt är om bankerna gemensamt kan bygga upp en plattform för att kunna göra direktbetalningar mot konto utan att mellanhand ska skära emellan. Det vore förresten trevligt om man kunde betala direkt med betalkort utan att tredjepart ska skära emellan.
Att du inte insåg vad klarna var för typ av företag, kan du inte gärna klandra dessa för.
Att du har fått för dig att de gör allt för att luras har jag svårt att se.
Men det är en röd tråd... De flesta här dom tycker illa om klarna är de som inte kan betala sina räkningar i tid. Jag är ledsen men alla företag som ger kredit vill ha tillbaka sina pengar. Vissa skickar direkt vissa inte. Jag ser inte problemet, man skulle inte hamnat där från början.
Jag har missat att betala i tid och hamnst hos inkasso. Men det är inte som jag reagerat på hur snabbt de skickar ett ärende till. Men jag har nog haft tur förstår jag det som. Men jag har aldrig känt mig överkörd.
Jag har missat klarna också inga problem.
Visst har jag en påminnelse, men det är självklart. Deras påminnelser brukar vara trevligt formulerade.
Har man deras app brukar de påminna en
Jag har inga problem med att Klarna tjänar pengar, eller att de tar ut avgifter från folk som inte betalar i tid.
Dock vill jag inte ha ytterligare ett bolag som samlar in data om mig och mina köp.
Mitt data är ej till salu.
Jag vill kunna köpa saker på nätet utan att klarna profilerar mina köp. Och eftersom jag kan betala direkt eller via kreditkort (där banken ej profilerar mitt köp) så ser jag ingen nytta med klarna heller. Ytterligare en aktör som ska ha en del av (informations)kakan.
Egentligen vore det smutt om man utökade GDPR eller liknande så att t.ex. betalningsförmedlare ej fick ta del av innehållet i en transaktion.
Dock vill jag inte ha ytterligare ett bolag som samlar in data om mig och mina köp.
Mitt data är ej till salu.
Jag vill kunna köpa saker på nätet utan att klarna profilerar mina köp. Och eftersom jag kan betala direkt eller via kreditkort (där banken ej profilerar mitt köp) så ser jag ingen nytta med klarna heller. Ytterligare en aktör som ska ha en del av (informations)kakan.
Egentligen vore det smutt om man utökade GDPR eller liknande så att t.ex. betalningsförmedlare ej fick ta del av innehållet i en transaktion.