T tank77 skrev:
Är du dum på riktigt eller? Vilken jämförelse alltså:poop:
Du har alltså något du vill dölja?

kashieda kashieda skrev:
Så jag antar att du lämnar dörren öppen på offentlig toaletter också? Du har ju inget att dölja.
Det handlar väl mer om att skydda omvärlden?

harry73
useless useless skrev:
Det handlar väl mer om att skydda omvärlden?
Varför det, det är ju omvärldens eget ansvar att vända blicken och stänga näsan

Jag tyckte redan att det var en skittråd :poop:

Mugmaz MugAssMaz skrev:
Gör precis tvärtom.
Försöker hitta Klarna så mycket som möjligt.
Är så smidigt.
Tar alltid faktura.
Vill ha sakerna innan jag betalar.
Är vuxen och tar mitt ansvar att betala i tid;)
Köp på kreditkort. Då får du också sakerna innan du betalar. Drar de pengar innan de skickat varan eller om du får fel vara så är det din bank du vänder dig till. Så jävla mycket smidigare än att prata med Klarna.

Klarna kollar inte BankID eller någonting för att godkänna beställning heller (medan du måste ha Verified by Visa / motsvarande för att beställa för >300 kr på kort online). Om du hatar någon är det bara att gå till ett bibliotek och fylla i personens email + postnummer så kommer det snart en massa saker hem till dem. Idiotiskt företag.

P
B Byggdjuret skrev:
Du har inte tänkt på att när du ska bojkotta klarna så drabbas ibland även en liten företagare som försöker leva på sitt jobb.
Är det värt det
Jag har inte nämnt något speciellt faktureringsföretag. Det är du som skriver det.
Anser att faktureringsbolag borde kopplas in först senare om
T tank77 skrev:
Du är rolig du, svälta ut Europas högst värderade fintechbolag med verksamhet i 14 länder , Sverige, Norge, Finland, Danmark, Tyskland, Österrike, Nederländerna, Schweiz, Belgien, Storbritannien, Italien, Spanien, Polen, och USA. 85 miljoner konsumenter och 200 000 handlare använder deras produkter och tjänster.

Var glad istället för att det är ett svenskt bolag grundat av svenskar.
OBS. Skriver inte om något visst bolag, utan om faktureringsbolag i allmänhet. Vissa av dem är kanske är riktigt reko?
Det som är mest illa är att de helt lagligt till stor del skor sig många gånger på människor som begått ett misstag, missat att betala, människor missar, kan bli sjuka, säljare som prackat på äldre och andra sådant de inte vill ha egentligen. Sedan är karusellen igång. I Danmark är tillvägagångssättet olagligt, bra. Där kan först efter ett bra tag komma med avgifter in och det behövs en juridisk process först. De behöver påminna innan och verkligen vara på det klara med att det föreligger ett betalningsproblem innan de kan dra igång karusellen.

I Sverige är det tokigt att de kan gå direkt till inkasso och fakturera flera hundra kronor extra för att man råkat missa. Alla missar något någon gång, det är mänskligt. Det borde ändras i lagen att de måste påminna och ev. rekommenderat brev därefter innan inkasso. Alla är inte precis hela tiden friska och beredda vid brevlådan och datorn att alltid till 100% kunna betala direkt alltid alltid alltid. Människor är inga robotar.

Men givetvis om någon struntar i att betala och missköter sig så är det en helt annan sak.

Fick själv påminnelser gång efter annan utan att få fakturor innan. En enkel sökning på internt på det bolaget fick mina misstankar bekräftade. De hade satt i system ovan. Massor av människor satt med liknande problem.

Redigerat av moderator:
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
harry73
https://www.aftonbladet.se/minekono...karnas-shoppingskulder-manga-far-valdigt-illa

Enligt Finansinspektionen är det framförallt den växande e-handeln som driver på utvecklingen.

– Vi ser en explosionsartad ökning av köp på faktura, avbetalning eller kredit, sa generaldirektören Erik Thedéen när siffrorna presenterades.
Detta återspeglas i att jättebolaget Klarna, som hanterar en stor del av betalningarna på nätet, skickar rekordmånga kunder till Kronofogden.

P
harry73 harry73 skrev:
[länk]
Men inget har hänt. Lobbying?
Klämma ut det sista när människorna redan har det kass?
Hur vore det med medmänsklighet och att ställa upp istället?

Magnus Filip skrev:
Jag har inte nämnt något speciellt faktureringsföretag. Det är du som skriver det.
Anser att faktureringsbolag borde kopplas in först senare om

OBS. Skriver inte om något visst bolag, utan om faktureringsbolag i allmänhet. Vissa av dem är kanske är riktigt reko?
Det som är mest illa är att de helt lagligt till stor del skor sig många gånger på människor som begått ett misstag, missat att betala, människor missar, kan bli sjuka, säljare som prackat på äldre och andra sådant de inte vill ha egentligen. Sedan är karusellen igång. I Danmark är tillvägagångssättet olagligt, bra. Där kan först efter ett bra tag komma med avgifter in och det behövs en juridisk process först. De behöver påminna innan och verkligen vara på det klara med att det föreligger ett betalningsproblem innan de kan dra igång karusellen.

I Sverige är det tokigt att de kan gå direkt till inkasso och fakturera flera hundra kronor extra för att man råkat missa. Alla missar något någon gång, det är mänskligt. Det borde ändras i lagen att de måste påminna och ev. rekommenderat brev därefter innan inkasso. Alla är inte precis hela tiden friska och beredda vid brevlådan och datorn att alltid till 100% kunna betala direkt alltid alltid alltid. Människor är inga robotar.

Men givetvis om någon struntar i att betala och missköter sig så är det en helt annan sak.

Fick själv påminnelser gång efter annan utan att få fakturor innan. En enkel sökning på internt på det bolaget fick mina misstankar bekräftade. De hade satt i system ovan. Massor av människor satt med liknande problem.
Men nu börjar du klaga på att företag vill ha tillbaka de pengar de lånat ut? Det är inte så säkert att de får 100% utan snarare några % lägre. När de säljer fakturan till inkasso.
Men oavsett, du har ett avtal att du ska betala in fakturan ett visst datum.
När du sedan bryter avtalet blir du arg för att de ger dig straffavgift.
Visst folk blir sjuka ibland. Men det är ingen bra ursäkt. Man kan kontakta bolaget, de brukar oftast vara förstående.
Kom ihåg du behöver inte handla mot faktura.

• Gilla
tank77
  • Laddar…
P
B Byggdjuret skrev:
Men nu börjar du klaga på att företag vill ha tillbaka de pengar de lånat ut? Det är inte så säkert att de får 100% utan snarare några % lägre. När de säljer fakturan till inkasso.
Men oavsett, du har ett avtal att du ska betala in fakturan ett visst datum.
När du sedan bryter avtalet blir du arg för att de ger dig straffavgift.
Visst folk blir sjuka ibland. Men det är ingen bra ursäkt. Man kan kontakta bolaget, de brukar oftast vara förstående.
Kom ihåg du behöver inte handla mot faktura.
100% av alla fakturor som man själv får är från företag som själva fakturerar, har man sett till.

Säkert blir det billigare för mig också än de företag som säljer fakturan till någon annan för några % Det är ett himla oskick att sälja fakturor, så länge som kunden betalar och gör rätt för sig. Borde vara olagligt.

Att hantera fakturor och ligga ute med pengar är dyrt, så om inte möjligheten att sälja fakturor funnits skulle många mindre företag ha svårt att konkurrera.
Rent krasst spelar det väl ingen roll om det är klarna eller företaget du handlar av som fakturerar dig? Du måste ju ändå betala inom en viss tid för att slippa avgifter och ränta.

harry73
useless useless skrev:
Att hantera fakturor och ligga ute med pengar är dyrt, så om inte möjligheten att sälja fakturor funnits skulle många mindre företag ha svårt att konkurrera.
Och då borde företag göra det enklare att betala direkt vi beställning istället för att tvinga folk att köpa på kredit. Att betala med faktura är att köpa på kredit.
Och behöver man låna för att köpa saker, är det kanske bättre att i första hand prata med banken om att få ett privatlån istället för många små kredit med otydliga extra avgifter hos olika företag.

MultiMan
Vadå enklare? Det är extremt enkelt att betala direkt utan kredit via Klarna checkout! Swish (inte än överallt), bankkonto och kort finns alla med.

Folk betalar mot faktura eftersom absoluta majoriteten aktivt väljer det, som jag t ex.

Edit: Klarna Checkout har ännu inte Swish överallt, detta exempel från Apotea idag:

Skärmdump av Klarna Checkout-betalningsalternativ inklusive faktura, kort och banköverföring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skillnaden mellan första bankkonto och sista är att sista går via autogiro om man anmält konto och tar således en dag att genomföra.

Redigerat:
Det går ju alldeles utmärkt att betala direkt även med Klarna. Även om företaget erbjuder Swish eller kortbetalning så är det tjänster företaget måste betala för. Då kan dom lika gärna köpa en tjänst som även innehåller en möjlighet till faktura/kredit så har dom chans att få fler kunder.

• Gilla
altaxis
  • Laddar…
P
useless useless skrev:
Rent krasst spelar det väl ingen roll om det är klarna eller företaget du handlar av som fakturerar dig? Du måste ju ändå betala inom en viss tid för att slippa avgifter och ränta.
Har en väldig betydelse. Den man har affärer med har man affärer med från början till slut.

Om du lånar 1000 kr av en bekant. Sedan kommer kompisen till din bekant och säger att han har köpt skulden och vill ha de 1000 kr av dig. Hur skulle det smaka?

Jag upplever det som att Klarna bättrat sig på senare tid.
Innan var ALLTID 14dagars faktura förvalt, alla synliga alternativ var någon form av kreditlösning, man var tvungen att klicka "visa fler" för att hitta direktbetalningsalternativen.
Min första användning av Klarna var ofrivilligt när jag skulle köpa böcker på Adlibris, klickade på "Köp" och kom direkt till "tack för ditt köp", sedan trillade en faktura in i mailkorgen.

Att Klarna är en smidig betallösning håller jag med om, tycker det konceptet är skitsmart.
Det jag stör mig på är deras sätt att försöka styra över alla betalningar till någon form av kreditköp...

• Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.