F
S straffarbete skrev:
Klarnas hela affärsidé är rätt osympatisk:

[länk]
[länk]
Det där är inte längre helt aktuellt. Klarna har olika modeller för sina kunder, allts företagen som väljer att ha Klarna som betalningslösning. Det är alltså kunden som i stor utsträckning kan välja hur aggresiva Klarna kan välja att vara. För flera år sen så låg tex alltid sista betalningsdag på en helgdag bara för att alla som försökte betal på sista dagen skulle åka på en påminnelseavgift. Jag som är slarvig hatade Klarna. Numera är Klarna bra för, att man tex kan pausa en betalning för icke levererad produkt är i förlängningen ett väldigt starkt konsumentlagsskydd som Klarna har stor acceptans för. Klarna idag är inte alls vad det var för 6-8 år sen.

• Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Är det vanligt det där, att grejerna inte dyker upp. Eller att det är fel på dem?

Jag betalar alltid direkt och det är ju aldrig strul med reklamationer.

Jag börjar misstänka att preferensena bygger mycket på personlighetstyp. Den som gillar möjligheten att pausa en faktura kanske är mer benägen att larma på skalskyddet på natten, har övervakningskameror och behåller kvittot när butiken gör en återbetalning.

• Gilla
Nissens och 2 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Är det vanligt det där, att grejerna inte dyker upp. Eller att det är fel på dem?
Ja (men vanligare från företag inom resten av EU än Sverige). Jag handlar alltid med kreditkort så jag kan reklamera köp mot kortutgivaren istället för Klarna.

harry73
harry73 harry73 skrev:
Jag bokade besiktning idag och onlinebetalning gav 2 möjligheter, klarna eller kort.
Kortbetalningar visade sig hanteras av klarna i alla fall, men ännu värre, den accepterades inte, trots saldo och att kortet är öppnat för internetbetalning.

Känns inte att klarna fungerar så bra
Carspect löste det bra dock. Nämnde bara att onlinebetalning inte funkade och jag slapp 50kr avgift för betalning på plats

richardtenggren
F fsn skrev:
Det där är inte längre helt aktuellt. Klarna har olika modeller för sina kunder, allts företagen som väljer att ha Klarna som betalningslösning. Det är alltså kunden som i stor utsträckning kan välja hur aggresiva Klarna kan välja att vara. För flera år sen så låg tex alltid sista betalningsdag på en helgdag bara för att alla som försökte betal på sista dagen skulle åka på en påminnelseavgift. Jag som är slarvig hatade Klarna. Numera är Klarna bra för, att man tex kan pausa en betalning för icke levererad produkt är i förlängningen ett väldigt starkt konsumentlagsskydd som Klarna har stor acceptans för. Klarna idag är inte alls vad det var för 6-8 år sen.
Det där känns som en myt i alla fall, jag har handlat via Klarna i halva mitt liv(;)), från början var det alltid 30 dagar vad jag kan minnas.
Sedan blev det standard med 14 dagar och man kunde förlänga 10 dagar extra kostnadsfritt via deras hemsida.
Sedan gjorde de om igen så att man får Snooza 7 dagar för typ 9 kr(?), sen finns det väl även längre alternativ men minns inte riktigt då det inte är något jag använder personligen.

MultiMan
Nyfniken Nyfniken skrev:

Jag börjar misstänka att preferensena bygger mycket på personlighetstyp. Den som gillar möjligheten att pausa en faktura kanske är mer benägen att larma på skalskyddet på natten, har övervakningskameror och behåller kvittot när butiken gör en återbetalning.
Händer relativt (alltför) ofta. Idag har jag försökt få tag på ett företag som skickat en annan produkt än vad som visades på webbsidan. Fakturan är pausad tills det löser sig.
Hur ofta handlar du på nätet? Slår jag ut det är det ett snitt på 3-4 ggr per vecka. Då är det rätt många olika företag man träffar på.

Claes Sörmland
MultiMan MultiMan skrev:
Händer relativt (alltför) ofta. Idag har jag försökt få tag på ett företag som skickat en annan produkt än vad som visades på webbsidan. Fakturan är pausad tills det löser sig.
Hur ofta handlar du på nätet? Slår jag ut det är det ett snitt på 3-4 ggr per vecka. Då är det rätt många olika företag man träffar på.
Jag håller med om att det ibland blir fel vid nätförsäljning, rätt ofta faktiskt. Men jag kan inte minnas att jag har haft problem med att säljaren inte försöker åtgärda felet, alltså utan påtryckningar via Klarna om att man inte tänker betala.

Redigerat:
  • Gilla
Guzzi
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:

Jag har varken larm eller sparade kvitton... Jag gillar dock principen att inte betala förr än jag har prylarna i handen. Därför kör jag alltid med Klarnas 14-dagaralternativ utan avgifter.

• Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
Guzzi Guzzi skrev:
[länk]
Jag gillade när de skrev att fi varnade för klarna men de sa inte att de var klarna.
Journalistik när den är som bäst.

Men det måste vara en myt att de tjänar pengar på de som inte betalar.
Om nån inte betalar får de inga pengar.
Räntan är det bankerna tjänar på

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Vet att på jobbet finns inga pappersoriginal utan hela redovisningen består av digital information.
Vi har också "digital redovisning" och jag har haft det både på mitt förra jobb och bolaget jag drev innan dess. Magin är att de som scannar in det och gör det digitalt också sparar alla pappersoriginal i ett stort arkiv, i de berömda 7 åren.

• Ledsen
  • Älska
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Det finns säkert någon här som har bättre koll än jag och som kan rätta mig.
Men jag har fått för mig att det är den ursprungliga formen som gäller. Det vill säga att har man fått en faktura i pappersversion så är det den som gäller. Det är däremot helt ok att digitalisera den för bokföringen. Men pappersfakturan måste sparas i 3 år, de övriga 4 åren duger den digitala versionen.
Har även för mig att man håller på att se över detta, då regelverket inte riktigt är up to date.

• Gilla
AndersPS
  • Laddar…
Det finns ett teoretiskt problem som vi diskuterade med jurister/Skatteverket för 20 år sedan, se tidigare tråd.
Med dagens teknik kan du inte avgöra, dv, elektroniskt eller papper, eller skanna, etc.
Så de som tillfrågades jurister/Skatteverket kunde hänvisa till lagtext men samtidigt konstaterade samtliga att det inte fanns någon möjlighet att avgöra vad som var original utifrån teknikutveckling. Svaret blev i vårt fall att ett dokument som styrker kostnader utifrån sin utformning som faktura kan ses som tillräckligt underlag för godkänd utbetalning.
Finns det tveksamheter så får man gå tillbaka till den som fakturerat utifrån begreppet "original" inte längre kan säkerställas.

F
B Byggdjuret skrev:
Jag gillade när de skrev att fi varnade för klarna men de sa inte att de var klarna.
Journalistik när den är som bäst.

Men det måste vara en myt att de tjänar pengar på de som inte betalar.
Om nån inte betalar får de inga pengar.
Räntan är det bankerna tjänar på
Det kanske är så att dom tjänar bra på dom som är lite försenade men som ändå betalar, det är ju bra ”ränta” på försenings- och administrativa avgifter. Och det är klart att dom tjänar på de som väljer kreditköp med tanke på vad den räntan är jämfört med inlåningsränta.

H
[/QUOTE]

Klarna är 1000 gånger bättre än Swebank Pay
Tyvärr har ICA bytt till denna aktör! ICA har fått många klagomål. Swebank Pay Klarar inte av att skriva ut en rätt faktura när det ligger en kredit, de kan heller inte skriva ut en kreditnota, de tycker att man ska betala ett annat belopp som står på fakturan istället! De svarar inte på mail, det tar en timma att komna fram till deras kundsupport. Tjejen som svarade sist skrattade och tyckte tydligen att det var roligt att jag ville ha en korrekt faktura! Handlar jag och använder Swebank Pay någonsin? NEJ!

• Gilla
AndersPS och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.