Claes Sörmland
A AndersS skrev:
Senaste köksrenovering finns lagrad elektroniskt ned på kronan, inga mappar/pärmar med bleknande kvitton om de skulle behövas senare för ev. garanti,
Nej det är nog inte många av medelålders eller yngre som har papper idag. Allt ligger i den digitala dimman. Jag får dock inte dö då kommer min äkta hälft stå där utan någon som helst dokumentation på hus eller någonting. Det är nog digitaliseringens stora problem, långtidslagring är inte löst och kan heller inte lösas, det skulle stoppa all utveckling.

• Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Claes Sörmland
useless useless skrev:
Vad menar du med "alla andra företag"? Jag skummade igenom de kreditföretag jag fått fakturor från i och med köp på internet det senaste halvåret och kan konstatera att av 4 olika är det bar en, Qliro, som har skickat fakturan som en bifogad pdf. Övriga, Klarna, Svea och Ecster, skickar en länk i sitt mail istället.
Vid vanliga köp får jag vanligen infon rakt i emailet eller som pdf-bilaga. Det var det jag menade med vanliga företag, vanliga återförsäljare. Att sen kreditföretagen gillar andra lösningar är en annan sak, handlar sällan på kredit där de bolagen är iblandade. Svea känner jag igen men vad sjutton är Ecster?

Redigerat:
Anna_H Anna_H skrev:
Tipsa säljaren om Resursbank, de är både billigare (halva priset för handlaren) och enligt min erfarenhet trevligare.
Resurs Bank har lett ligan över flest anmälningar till Allmänna reklamationsnämnden och Konsumentverket de senaste åren. Betyget verkar inte så bra om man kollar på Trustpilot och liknande heller...
Klarna är väl iofs inte så mycket bättre, men varför ska man rekommendera någon som är snäppet sämre?

https://www.svd.se/marknadsforde-betallosning-nu-haglar-anmalningarna
https://www.expressen.se/dinapengar/ilskan-mot-resurs-banks-metoder-vilseledande/
https://se.trustpilot.com/review/resursbank.se

• Gilla
a.o.f
  • Laddar…
Troligtvis har jag missförstått något i inläggen eller förstår inte problemen med t.ex. Klarna och fakturor.
Logga in nu på Klarna och kollade senaste köpen bl.a. från IKEA, Adlibris, etc, och där finns alla fakturor att ladda ned med ett "Betalt" tryckt över dem. Bara att skriva ut för de som önskar papper eller lägga PDFen i ett filarkiv, etc-

MultiMan
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Vid vanliga köp får jag vanligen infon rakt i emailet eller som pdf-bilaga. Det var det jag menade med vanliga företag, vanliga återförsäljare. Att sen kreditföretagen gillar andra lösningar är en annan sak, handlar sällan på kredit där de bolagen är iblandade. Svea känner jag igen men vad sjutton är Ecster?
Ecster är Handelsbankens svar på Klarna. Märkligt att du har så mycket åsikter men inte känner till marknaden.

C
Så kanske det är. Vad enkelt det hade varit om Klarna bara skickat med fakturan som en bilaga till emailet som alla andra företag. Men de har säkert sina ekonomiska skäl till att inte göra det.
Har för mig att de bifogade fakturan en gång i tiden och sedan ändrade till att länka. Under en lång period gick det bara att öppna fakturan en gång innan man var tvungen att logga in på Klarnas hemsida. Enligt de själva pga GDPR (eller hur, vad annars?). Nu har de tack och lov fixat det.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
Tydligen köpte jag strumpor 2014 via Klarnakredit.

På den tiden fanns det dels en länk till fakturan och dels fanns all info i själva emailet. Varför slutade Klarna med detta? Hur tjänar de mer pengar på att ta bort informationen om vad som ska betalas när och till vilket konto från emailkroppen? Var det ett försök att tvinga folk till deras hemsida och senare (?) app?

C
Hur tjänar de mer pengar på att ta bort informationen om vad som ska betalas när och till vilket konto från emailkroppen?
Jag får fortfarande än idag den informationen i mejlet...
Dock står t.ex. inte fakturanumret där.

• Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
C cpalm skrev:
Enligt de själva pga GDPR (eller hur, vad annars?).
Ja GPDR-paniken var utbredd på företagen för några år sedan. Och mycket skit infördes nog där man la skulden på GDPR och drevs av överambitiösa GDPR-projektledare. Var nog starten på många fina karriärer. Nu har det var varit tyst om det där ett tag.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Nej det är nog inte många av medelålders eller yngre som har papper idag. Allt ligger i den digitala dimman. Jag får dock inte dö då kommer min äkta hälft stå där utan någon som helst dokumentation på hus eller någonting. Det är nog digitaliseringens stora problem, långtidslagring är inte löst och kan heller inte lösas, det skulle stoppa all utveckling.
Räknas man inte som så bevandrad om man tillhör den äldre medelåldern;)(y)
Men det är något som alla ska tänka på gällande digitalisering och information till eftervärlden hur man hittar den finns just på papper i ett dokument, lite av ett testamente. Nu blev detta OT i tråden men ni som inte funderat på detta, var finns all viktig information och hur kan man nå den.

• Haha
Claes Sörmland
  • Laddar…
useless useless skrev:
Resurs Bank har lett ligan över flest anmälningar till Allmänna reklamationsnämnden och Konsumentverket de senaste åren. Betyget verkar inte så bra om man kollar på Trustpilot och liknande heller...
Klarna är väl iofs inte så mycket bättre, men varför ska man rekommendera någon som är snäppet sämre?

[länk]
[länk]
[länk]
De verkar heller inte klara av/vara sugna på att erbjuda e-faktura, utan det levereras en faktura som måste matas in i e-banken.

MultiMan
kashieda kashieda skrev:
De verkar heller inte klara av/vara sugna på att erbjuda e-faktura, utan det levereras en faktura som måste matas in i e-banken.
Resurs Bank har en app precis som många andra har, där man kan betala med ett klick om man så vill. Dessutom vill jag minnas att de var tidiga med Kivra också, jag har iaf fått fakturor där i många år.

J
Nu har inte jag appen, men jag förstår inte att man inte kan göra en (eller flera) gratis påminnelser "elektroniskt", det kan inte kosta många fraktioner av ett öre för transaktionen att påminna om betalning (jämfört med att skriva ut ett brev).

Jag har faktiskt även irriterat mig generellt på "automatbetalningar" som ofta alla dras samma dag, varför det ibland för mig uppstår att någon räkning inte går igenom - jag har då alltid haft pengar på något angränsande konto jag då kan flytta över - här skulle bankerna och e-betalningarna kunna göra en rejäl förbättring att man direkt när en betalning nekas skicka ut en meddelande om detta och att man sen kan "köra om" betalningarna samma dag. Jag har inte lyckats göra detta utan måste då flytta en dag framåt då man ju blir sen iom de lägger sig på "sista dagen".

Ibland undrar jag om hela betalningsväsendet har krånglat till systemet bara för att de (liksom klarnas ägare sade) tjänar mera på när folk är sena med betalningar. Målet borde väl vara att alla som kan betalar i tid och ha ett system som gör det så enkelt som möjligt?

Jag kan inte vara ensam om att inte vilja ha jättemycket pengar på ett och samma konto, utan flytta över pengar till andra konton för att inte råka "bli blåst".

• Gilla
hydrolift och 2 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Nu har inte jag appen, men jag förstår inte att man inte kan göra en (eller flera) gratis påminnelser "elektroniskt", det kan inte kosta många fraktioner av ett öre för transaktionen att påminna om betalning (jämfört med att skriva ut ett brev).
Det kostar ju givetvis enorma summor i form av uteblivna förseningsavgifter.

• Gilla
  • Haha
a.o.f och 5 till
  • Laddar…
richardtenggren
Svea verkar inte ha någon app, annat än för delbetalningar. De verkar dock bifoga en .pdf i fakturamailet, men annars håller det ett liknande format som Klarnas.

Det sämsta jag upplevt var MyAfterpay, hemsidan var väldig buggig, så första gången jag försökte betala råkade det bli uppskjutet en månad när jag försökte navigera till själva betalningen.
Kontaktade således kundtjänst då jag ville betala direkt, men fick inget svar. När jag väl skulle betala tänkte jag köra på Swish-alternativet, dock gick blev det bara minimibeloppet oavsett vilket belopp jag valde att jag ville betala. Så fick köra via kortet istället...

Edit; de har dock bifogat fakturan i .pdf, så jag hade ju kunnat betala via ocr och bankgiro om jag velat, men tyckte Swish kände smidigt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.