Det är väl bara att hälsa Skatteverket att de får skaffa Klarnas app. :crysmile:
 
  • Haha
AndersPS och 4 till
  • Laddar…
C
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Då får jag lägga in att dessa endast är kopior om nu även detta sätt på digitalt vis att lagra dem inte är giltigt, och med det ha fakturanummer och hänvisa mot Klarna då om nu inte det går att få fram sin egen via appen.
Vet inte hur det är med fakturorna i appen, men fakturalänkarna i fakturamejlet som skickas ut slutar iallafall att fungera efter ett tag. Du gör nog bäst i att ta emot fakturorna på ett sätt som gör att du kan spara dem till en fil på ett ställe du har kontroll över. Att hänvisa till Klarna uppfyller knappast kravet på att du skall bevara fakturan.
 
  • Gilla
richardtenggren och 1 till
  • Laddar…
richardtenggren
C cpalm skrev:
Vet inte hur det är med fakturorna i appen, men fakturalänkarna i fakturamejlet som skickas ut slutar iallafall att fungera efter ett tag. Du gör nog bäst i att ta emot fakturorna på ett sätt som gör att du kan spara dem till en fil på ett ställe du har kontroll över. Att hänvisa till Klarna uppfyller knappast kravet på att du skall bevara fakturan.
Ja jag behöver inte logga in för att få fram min faktura via länken :)
 
Claes Sörmland
richardtenggren richardtenggren skrev:
Ja jag behöver inte logga in för att få fram min faktura via länken :)
Det är väl för att redan är "inloggad" hos Klarna genom att du använder appen?
 
richardtenggren
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är väl för att redan är "inloggad" hos Klarna genom att du använder appen?
Nej :)
 
Claes Sörmland
richardtenggren richardtenggren skrev:
Nej :)
Komplicerat ska det vara med Klarna...
 
richardtenggren
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Komplicerat ska det vara med Klarna...
Det är väl snarare okomplicerat i så fall? ;) Länken har säkert en begränsad giltighetstid, gör man saker i tid så är det inga problem ;)
 
AndersPS AndersPS skrev:
se inlägg 238, 239.
Problemet är att en faktura ska sparas i "original". Det innebär att om det mailas är det mailet som är originalet, om den levereras i en app är det appen som har originalet. Att skriva ut en digital faktura innebär att det inte längre är originalet.

I verkligheten tror jag inte att det är ett problem, men tydligen är lagen ganska klar avseende detta.
Detta med original är inte så självklart. Vi gjorde en genomgång med jurister och Skatteverket, var iochförsig för 20 år sedan, inom ett företag jag arbetade på där originalfakturor skulle bifogas i vissa sammanhang. Fakturor som kom elektroniskt via bl.a. mail och det sedan gjordes utskrift på kunde definieras som original var resultatet som de olika inblandade kom fram till. Om det sedan ändrats juridiskt vet jag tyvärr inte.
 
Claes Sörmland
richardtenggren richardtenggren skrev:
Det är väl snarare okomplicerat i så fall? ;) Länken har säkert en begränsad giltighetstid, gör man saker i tid så är det inga problem ;)
Du tänker att man får en BanklD-inloggning efter en viss tid? Kan förklara varför mina gamla länkar kräver BankID-inloggning, har ingen färsk Klarna-affär att testa med. Eller så skiljer man på faktura och "kontantfaktura" där det senare kräver inloggning? Jag har ju inga Klarakrediter att leka med i inboxen eftersom jag inte använder den tjänsten.
 
Claes Sörmland
A AndersS skrev:
Detta med original är inte så självklart. Vi gjorde en genomgång med jurister och Skatteverket, var iochförsig för 20 år sedan, inom ett företag jag arbetade på där originalfakturor skulle bifogas i vissa sammanhang. Fakturor som kom elektroniskt via bl.a. mail och det sedan gjordes utskrift på kunde definieras som original var resultatet som de olika inblandade kom fram till. Om det sedan ändrats juridiskt vet jag tyvärr inte.
Vet att på jobbet finns inga pappersoriginal utan hela redovisningen består av digital information.
 
richardtenggren
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Du tänker att man får en BanklD-inloggning efter en viss tid? Kan förklara varför mina gamla länkar kräver BankID-inloggning, har ingen färsk Klarna-affär att testa med.
Nja, tänker att efter drygt en månad så upphör länken att gälla. Så när du klickar på en ogiltig länk omdirigeras du till ”mina sidor” typ för att där söka manuellt leta fram ditt köp och dess faktura.

Jag tänker mig att om man är den typen som skriver ut fakturorna och arkiverar dessa i pärm, år för år, så gör man det direkt när fakturan kommer och man är knappast den som glömmer att betala fakturan ;)
 
Claes Sörmland
richardtenggren richardtenggren skrev:
Nja, tänker att efter drygt en månad så upphör länken att gälla. Så när du klickar på en ogiltig länk omdirigeras du till ”mina sidor” typ för att där söka manuellt leta fram ditt köp och dess faktura.
Så kanske det är. Vad enkelt det hade varit om Klarna bara skickat med fakturan som en bilaga till emailet som alla andra företag. Men de har säkert sina ekonomiska skäl till att inte göra det.
 
  • Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Vet att på jobbet finns inga pappersoriginal utan hela redovisningen består av digital information.
Stämmer bra, det ändrades senare så att t.ex. leverantörer var tvingade att hantera det elektroniskt.
Så digitaliseringen alla pratar om idag har pågått länge men för privatpersoner har det accelererat med Internet, även om det tidigare delvis kunde hanteras via direktuppringda funkltioner.

Oberoende av elektronisk faktura eller på papper (skannas) så sparas de i elektroniskt hos oss.
Många kvitton från butiker får man nu via mail, Kivra, etc, så det gör det enklare och plingar till i mobilen strax efter man betalat.
Senaste köksrenovering finns lagrad elektroniskt ned på kronan, inga mappar/pärmar med bleknande kvitton om de skulle behövas senare för ev. garanti,
 
  • Gilla
Byggdjuret
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Vad enkelt det hade varit om Klarna bara skickat med fakturan som en bilaga till emailet som alla andra företag.
Vad menar du med "alla andra företag"? Jag skummade igenom de kreditföretag jag fått fakturor från i och med köp på internet det senaste halvåret och kan konstatera att av 4 olika är det bar en, Qliro, som har skickat fakturan som en bifogad pdf. Övriga, Klarna, Svea och Ecster, skickar en länk i sitt mail istället.
 
A AndersOhrt skrev:
Fick ett inkassokrav idag, var nog första på minst 10 år. Förvånat läser jag kravet, obetald faktura från Klarna, va? Kollar mejlen, och suckar.
Tipsa säljaren om Resursbank, de är både billigare (halva priset för handlaren) och enligt min erfarenhet trevligare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.