Jo, fast jag som köpare kräver kvitto. Jag måste kunna bokföra och då krävs underlag. Att ge sig på att försöka driva B2B med idén om att inte lämna kvitton kan nog bli lite uppförsbacke.

Claes Sörmland
Guzzi Guzzi skrev:
Jo, fast jag som köpare kräver kvitto. Jag måste kunna bokföra och då krävs underlag. Att ge sig på att försöka driva B2B med idén om att inte lämna kvitton kan nog bli lite uppförsbacke.
Distansköplagen gäller mot konsument inte B2B. Och det är ju Klarnas upplägg, de erbjuder kredit till konsumenter och om du utger dig för att vara en privatperson och konsument i en näthandel så processas du som en sån. Sen finns det ju näthandlare där man kan fylla i sitt företags uppgifter också.

Unikt namn
Guzzi Guzzi skrev:
Är klarna verkligen utbrett i B2B?
Känns som klarnas idé med snabba straffavgifter inte riktigt lirar med hur man vårdar B2b relationer.

• Haha
Guzzi och 1 till
  • Laddar…
MultiMan
a.o.f a.o.f skrev:
När jag handlar på nätet privat så vill jag betala direkt och aldrig mera göra någonting mer än att hämta ut varan. När jag handlar för företaget så vill jag betala direkt och få kvittot direkt så jag kan bokföra det. När jag säljer via webbshoppen så vill jag ha en betalningslösning där kunden alltid är nöjd och som inte kostar en massa i avgifter för mig. Hörde att Klarna vägrar att lägga till Swish i sin betalningslösning för att de inte kan tjäna några pengar på att kunder betalar direkt.
"Hörde att"?

https://www.breakit.se/artikel/2789...t-kravs-inte-mycket-for-att-fa-till-fornyelse

"Bolaget skriver också att Swish genom Klarna ska ge användarna tillgång till fördelar som köparskydd, förenklade returer och köphistorik. Swish ska också finnas tillgängligt som favorit-betalmetod vid Klarna Checkout.

Samarbetet kommer att inledas under första delen av nästa år."

• Gilla
richardtenggren och 1 till
  • Laddar…
J
Unikt namn Unikt namn skrev:
Känns som klarnas idé med snabba straffavgifter inte riktigt lirar med hur man vårdar B2b relationer.
Klarnas konsumentvänliga gränssnitt är ju bra, men jag tror hela affärsiden bygger på just det som skaparna själva berättade om - det är de som inte har råd som är bäst kunder - man kan sälja dyra lån eller utdela påminnelseavgifter. Därav tror jag hela lösningen designats med de kraven, att försätta kunden i en situation där det är lätt att råka välja avbetalning eller ett betalsätt som leder till avgifter av olika slag. Hade det varit en ren betallösning så hade man fokuserat på att göra betalningen så smidig som möjligt och inte gå fel så att man slipper jaga folk och skicka till inkasso.

Jag förstår att man som säljare måste vara benhård på att få in sina pengar, men samtidigt tror jag det är en enorm goodwill att ha regler som gör att de som faktiskt missar betalningen av misstag inte blir drabbad av dyra avgifter.

Påminnelser av den elektroniska sorten kostar mycket lite. De höga avgifterna var nog dels för att det "back then" var en stor manuell hantering av obetalda fakturor och utskickande av påminnelser per post men förstås även för att folk inte ska sätta i system att vara sena med betalningen.

Jag tror man ganska enkelt kan se om en fodran riskerar att bli helt obetald eller om det bara är ett enstaka misstag. Frågan är vad man förlorar mest på, att "skrämma bort" sina trogna kunder med betallösningar som hellre straffar än påminner eller att då och då få en fodran som uteblir och får gå till inkasso?

Jag skulle tro att det är relativt få kunder (som inte redan har betalningsanmärkningar) som helt skiter i att betala för sig, så att det lönar sig mera att vårda kunderna och inte få dem förbannade pga påminnelseavgifter än att jaga sina kunder. Personligen hatar jag påminnelseavgifter och därmed system som försvårar betalning i tid, jag vill ha allt på e-faktura eller autogiro. Många av dessa lösningar verkar vilja försvåra automatisk betalning för att leda in konsumenterna i avbetalningsupplägg eller förseningsavgifter.

Jag tror många e-handelsplatser skulle tjäna mer på snälla kundvändliga lösningar där betalföretaget får nöja sig med de procent som varje köp genererar och inte gama efter mer pengar i form av avgifter och räntor.

Var det inte Klarna som körde "avbetalning" som första alternativ i listan för ett par år sen, så köpte man tex en bok för 80 spänn kunde det se ut Alt 1: betala 40kr i första delbetalning sen 20kr i 2 månader. Avgift 100kr. Jävla tjuvar. Folk tog det av misstag och trodde de betalat allt, för ingen väljer väl avbetalning för nåt för under 100kr. Sen fick de avgifter och påminnelser så boken i slutet kostade 500 spänn...

Jag tror detta är precis samma sak som när en handelsplats tar in rövar-bosses-p-bolag som jagar kunderna, iallafall jag väljer då ett annat köpcentrum nästa gång. Klart att detta är ett nödvändigt ont att jaga de som inte gör rätt för sig, men att göra upplägg så alla vi som försöker göra rätt drabbas. Jag har själv missat att betala fakturor för de kommit bort men aldrig i hela livet undanlåtit att betala något jag vet om.

Jag försöker undvika klarna, går det inte så försöker jag betala "direkt". Nån gång har det trasslat med korten mot bank, då har jag tagit faktura men betalat den direkt.

• Gilla
AndersOhrt och 1 till
  • Laddar…
engs
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag har inte funderat så mycket på kvitton vid nätköp förrän det kom upp i denna tråd. Men nej, det finns inget krav på att ge kvitton när man handlar på distans. Det är en butiksgrej enligt lagen. Så naturligtvis följer Klarna och deras anslutna företag lagen här. Så amatörmässiga är de naturligtvis ite.
Det där har jag råkat ut för när man handlar i jobbet med privat kort och ska ha tillbaka på reseräkning, ett jäkla stök att få ut kvittot ibland.
Sen när man kontaktar butiken hänvisar de till Klarna och vice versa.

Ibland har jag gett upp och skickat in typ orderbekräftelsen och ingen har klagat hittills men den dagen det är större revision lär jag väl få höra nått... Vet inte hur det fungerar för företaget att dra moms då heller?

• Gilla
Claes Sörmland och 2 till
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Vad det gäller Klarna och B2B så är det många som har både företag och privatpersoner som målgrupp. Vi är ett flertal företag i våra lokaler och med jämna mellanrum hörs det svordomar över landskapet just över Klarna. Så nog stöter man på dem. Rena B2B kanske det inte är så vanligt? Det är möjligt.
(Jag nämnde ju exempelvis Adlibris här tidigare. Ser framför mig en scen från Klarnas källare: Naken glödlampa över ett bord är enda belysningen. Fyra män runt bordet iförda vita skjortor och hängslen. Röken ligger tät. "De här skickar vi ut påminnelsen till så att de tidigast kan ha den fredagen innan jul, och sedan BAM! till inkasso innan de kommit tillbaka till kontoret. Å så säger vi till kundtjänst att DET ÄR HELT ENLIGT VÅRA DIREKTIV, HAHAHAHA!!!")

Men det är, som det tidigare sagts, egentligen inte Klarnas huvudvärk. Det är en fråga mellan mig och leverantören. Men det finns en möjlighet till affärsutveckling här... Men nu för tiden har de flesta leverantörer ett ganska enkelt kontoförfarande, så att man kan logga in på deras sajt och hämta historiken där. Men så såg det inte ut bara för några år sedan.
Privat har jag nog aldrig haft problem med Klarna. Men jag har inga planer på att installera deras app eller liknande. Den här typen av företag är, tillsammans med banker, vår tids feodalherrar. Dessa ska man ha så lite som möjligt att göra med ;)

Sedan blir det en konstig diskussion om man, som en del verkar göra här i tråden, försvarar Klarna med att de uppfyller sina skyldigheter. Jag skulle också vilja driva ett företag där jag bara behövde bry mig om mina skyldigheter. Jag uppfattar att Klarna säljer en tjänst och jag kan inte påstå att jag tycker att den är så jävla fräsch. Så uppfattade jag TS åsikt också? Och att det här är inte en diskussion där vi ska komma fram till huruvida de är bra eller ej? Jag tycker att det luktar skunk över deras metoder att vilja styra in folk till avbetalningar och skuldsättning. De är ett exempel på namn som jag inte skulle vilja läsa på mitt lönebesked. Men de fyllde ju helt klart ett hål på marknaden. Personligen tycker jag att de hade kunnat göra det lite snyggare.

När jag ändå är igång och spånar här så är det flera här i tråden som menar på att Klarna är så bra när det blivit strul med leverans eller vara? Jag handlar massor på nätet, gjort i många år, och från många hörn av världen. Och jag har aldrig haft några problem. Vad är det för sajter ni handlar ifrån egentligen?

• Gilla
AndersOhrt och 2 till
  • Laddar…
Jag hade ett abonnemang som automatiskt skulle betalas via Klarna (fotosidan.se). Problemet var att det abonnemanget var knutet till mitt kort, och kortet hade blivit för gammalt.

Fick en påminnelse mailledes från Klarnaom ett köp som misslyckats och tänkte inte så mycket på det. Ett köp som misslyckats är väl lugnt, dessutom hade jag kopplat mitt bankkonto till Klarna nu så alla mina köp betalas direkt istället för fördröjd faktura.

Efter ett tag gick jag in på Klarnas sida, kollade alla obetalda saker i annat ärende men det fanns inget där om någon obetald räkning.

Döm av min förvåning när det sedan dimper ner ett inkassokrav via snigelpost.

Loggar in på Klarna igen, men det finns inget om denna någonstans. Visar sig att så fort de skickar till inkasso så tar de bort alla referenser på sin sida, för det är då överlämnat till någon annan. Helt omöjligt att spåra vad det är för något.

Smart eller hur?

Alla webbshoppar nuförtiden heter något helt annorlunda än vad företaget bakom heter, så var det även med mitt abonnemang hos fotosidan. Så vad Klarna har satt i system är att folk ska bli förvirrade när ett inkassokrav dyker upp. Om jag inte minns helt fel försvann referensen till "köpet" på Klarnas sida innan ens inkassokravet kom hem till mig.

Cynikern i mig tror att Klarna sannolikt vill att folk ska 1) missa att det blir inkasso 2) inte förstå kopplingen till vad köpet var för något och 3) hoppas på att en en till inkassopåminnelse ska hinnas skickas ut innan kunden har tagit tag i detta.

Redigerat:
  • Ledsen
a.o.f
  • Laddar…
J
...bara en fundering...

Jag har ett kreditkort på min bank. Via kreditkortet får jag en (med iofs ganska många friskrivningar) försäkring både på konsumentprodukter som elektronik etc, reseförsäkring, skydd i det att om butiken går omkull eller inte levererar så gäller det ju att kreditbolaget tar smällen samt 30 dagars fri kredit. Vad jag förstår är det hyfsat lätt och billigt att hitta liknande upplägg på kontokort från andra ställen (än som i mitt fall min husbank) även om jag vet att just försäkringsbiten kan variera lite.

Utöver detta har jag ett Revolut kreditkort (kontantkort) som är kopplat till mitt Google Play konto (om nån av barnen skulle råka (trots lösenord) handla dyra saker i ett spel så kan jag bara förlora en viss summa) - det har jag använt även när jag handlat på nätet på sidor jag inte känner mig helt trygg med.

Sen har jag iofs ett "reservkontokort" jag aldrig använder (men med på resor om huvudkort skulle trassla eller komma bort) och ett jobbkort. Sen ett vanligt uttagskort och faktiskt ett bensinkort (men det kan jag nog fimpa nu när jag har laddhybrid och inte längre vill åt eller snarare når upp till rabatten).

Vad är det jag missar som ni som förespråkar faktura och avbetalning med klarna får?

Konsumentkreditlagen säger att du som konsument kan ställa samma krav på kreditgivaren som mot säljaren. Det innebär till exempel att om varan du beställt på nätet inte dyker upp eller om företaget går i konkurs kan du reklamera köpet hos kortutgivaren.

Redigerat:
  • Gilla
AndersPS och 2 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Vad är det jag missar som ni som förespråkar faktura och avbetalning med klarna får?
Huvudvärk:thinking::p

• Haha
  • Gilla
AndersOhrt och 2 till
  • Laddar…
MultiMan
J JohanLun skrev:
...bara en fundering...

Inget kreditkort jag haft har kunnat pausa betalningen när företaget medvetet misskött sig. Med Klarna pausar man fakturan vid fel och jag behöver inte betala något förrän företaget ordnat felet. Som sagt i mina tidigare inlägg så har Klarna försämrats, men oftast fungerar detta.

Exempel från förra året: Ett välkänt svenskt företag inom hund/katter skickade medvetet fel saker till mig enligt devisen "går det så går det". Var t o m vänliga nog att skicka ett mail där de erkände. MEN, trots detta rättades inte felet till förrän efter paus av faktura och minst 3 månader efter det, när Klarnas utredningsavdelning tog tag i det. Jag fick rätt produkter till slut och behövde inte betala fakturan förrän det skett. Precis som Klarna ska fungera.

Mycket fungerar tyvärr dåligt numera (gammaldags postorder krånglade betydligt mer sällan), så eftersom jag handlar allt utom viss mat via nätet numera så stöter jag regelbundet på oseriösa företag, i Sverige. Då är Klarna bra att ha i ryggen och utan att det kostar mig mer än möjligen de extra påslag butikerna får göra pga Klarnas avgifter.

C
engs engs skrev:
Det där har jag råkat ut för när man handlar i jobbet med privat kort och ska ha tillbaka på reseräkning, ett jäkla stök att få ut kvittot ibland.
Förstår som sagt inte problemet. Leta rätt på mejlet "Betalningsbekräftelse för ditt köp hos XXX". Klicka på "Visa PDF"-knappen så får du upp en kontantfaktura. Gäller bara att göra det inom en månad eller så då fakturan så småningom försvinner från Klarnas "molntjänst".

J
MultiMan MultiMan skrev:
Inget kreditkort jag haft har kunnat pausa betalningen när företaget medvetet misskött sig. Med Klarna pausar man fakturan vid fel och jag behöver inte betala något förrän företaget ordnat felet. Som sagt i mina tidigare inlägg så har Klarna försämrats, men oftast fungerar detta.
Du ska ju kunna reklamera det till banken/kreditgivaren. Jag har inte behövt prova detta. Men jag litar på att det funkar den dagen det behövs...

MultiMan MultiMan skrev:
Inget kreditkort jag haft har kunnat pausa betalningen när företaget medvetet misskött sig.
Jag har Statoils kreditkort. Det är bara att låta bli att betala fakturan om man vill.

Fast det sätter ju ingen press på den du har handlat av. Pausar du en Klarna-faktura så håller Klarna inne pengarna till handlaren så att den får ett incitament att lösa problemet.

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.