A AndersOhrt skrev:
Fick ett inkassokrav idag, var nog första på minst 10 år. Förvånat läser jag kravet, obetald faktura från Klarna, va? Kollar mejlen, och suckar.

Jag handlar på nätet som alla andra, och betalar i princip alltid med Klarna för det är oftast enda valet. Klarna ger olika alternativ, bl.a. direktbetalning via bank, eller bankbetalning när varan levererats. Jag väljer det första om det finns, annars det andra. Självklart vill de inte att folk ska använda dessa alternativ, det tjänar de ju inte på. Så ibland döljer de direktbetalningsalternativet, ibland finns det inte alls.

Nu köpte jag något i december och det fanns bara olika delbetalningalternativ samt faktura efter 14 dagar. Ok, väljer faktura. Två veckor senare dyker mejlet upp, och eftersom jag får ett par mejl i månaden från Klarna som säger "Ditt köp är nu betalt" missar jag att det är en faktura och arkiverar det. Klantigt, I know.

Vad hade ett normalt företag gjort? Skickat en påminnelse med påminnelseavgift förstås. Eftersom fakturorna kommer via mejl är det ju enkelt och gratis för dem.

Men inte Klarna inte! Direkt till inkasso, 60kr för påminnelse, 180kr för inkasso, samt dröjsmålsränta, och ett otrevligt hot om rättsliga åtgärder.

Känns lite surt på en faktura på 279kr. Ja ja, mitt fel, bara att betala.

Irriterande nog finns det ju ingen att klaga till heller. Inkassobolaget har ju inte gjort något fel. Säljaren har inte gjort något fel, förutom att anlita Klarna. Klarna kan man inte klaga till, de skiter ju fullständigt i min åsikt. Jag är inte deras kund, det är det säljaren som är.

Ge dem dåligt betyg på något site, ha. Det har redan bottenbetyg och bryr sig inte. Betyget påverkar ju inte dem eftersom man inte har något val.

Kanske byta ut jobbets trista GDPR-disclaimer i mejlen med "För övrigt anser jag att Klarna bör förstöras"? Vi har ändå tiotusentals kunder vi mejlar med i Sverige. Kul tills man blir inkallad till chefen för samtal, även om han säkert egentligen håller med. =)

Så, gnälla lite här återstår. Tack för utrymmet!
Använder klarna ofta när jag köper på nätet, alltid fungerat ypperligt.
Använder alltid appen oxh man får alltid påminnelse några dagar innan man ska betala
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Hur fungerar köptryggheten? Låt oss säga att prytteln aldrig levereras, vad händer då med fakturan?
Det har hänt mig flera gånger att saker inte skickats av ÅF, både på köp faktura och direktbetalning, och har aldrig varit något snack med klarna om pengarna, har alltid varit återbetald inom dygnet efter kontakt med deras kundtjänst.

Sen säger Klarna typ ”betala inte fakturan innan sakerna dykt upp, men ta kontakt så vi blir medvetna om problemet”.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Du kan inte ha missat någon påminnelse? i mejl sms eller.. nått? (hamnat i spamfilter?)

Jag handlar ofta via klarna och jag har dragit över tiden.. och då har det kommit en påminnelse några dagar efter.

Det jag kan "klaga" lite på är att om jag betalat wish tex med klarna.. så har wish en jäkla lång leveranstid på vissa grejer.. och det gör att räkningen skickas från klarna direkt vid köpet typ.. men ska inte vara betald förrän 1.5 månad senare - och då måste jag lägga in en betalning direkt, annars glömmer jag ju av den där notisen/räknngen.. för min mejl har xx mejl om dagen.. så 1.5 månad senare ligger den långt bort (även i mitt minne).

.. och visst det är eg inga problem att lägga in den där betalningen direkt, men jag är också lite kinkig med att jag vill verkligen ha plockat ut varorna innan jag betalar nått.. och ja.. då hamnar man lite mitt i smeten så att säga. Det har gjort att jag missat nån räkning ibland.

Två-tre gånger har jag skjutit upp betalningen hos klarna.. för att vissa företag inte lev inom tiden.. så jag har inte hunnit kolla varorna (eller fått dem).

Surt att saker går direkt till inkasso iaf.. när man inte ens vet om att man gjort fel (blir liksom onödigt jobb o pengar för alla).
 
H
Guzzi Guzzi skrev:
Menar du att du har godkända kvitton i ditt bankutdrag? Vilken bank är det?
Du ser väl varje post som är dragits i ditt konto? Om du klickar på en rad så kan du väl skriva ut det? Då bör ju se till vem du betalat till? Annars så så ta en printscreen på kontot.
 
Claes Sörmland
K Karinipsen skrev:
Tror att de är angelägna om att ge god service inför börsnoteringen senare i år.
Efter den här tråden blir det garanterat köp av en stor post.
 
Om man returnerar en varar betald med kort får man besked från Klarna att återbetalningen kan ta upp till 7 dagar! Dom lånar våra pengar utan lov och snor vår ränta! Ovärdig affärsidé
 
G Görgen Molén skrev:
Om man returnerar en varar betald med kort får man besked från Klarna att återbetalningen kan ta upp till 7 dagar! Dom lånar våra pengar utan lov och snor vår ränta! Ovärdig affärsidé
Stadium vill ha 14 dagar på sig.......
Returpolicy för Stadium med text om kostnadsfri butiksretur och returavgift på 49 kronor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Snigla Snigla skrev:
Du kan inte ha missat någon påminnelse? i mejl sms eller.. nått? (hamnat i spamfilter?)
(Det är många som skrivit nu, men jag gissar att det är mig du avser.)
Nej, jag har inte missat det. Eftersom de skickar en hel del så ligger de som betrodd avsändare och hamnar aldrig i skräpkorgen. De är nog de som skickar flest mejl av alla till mig faktiskt, just därför jag missade att detta inte var ytterligare ett av de vanliga. Jag får ganska lite spam, och det som hamnar i skräpkorgen markeras så jag kan kolla det manuellt.

Sms från dem har jag aldrig fått, de har (självklart) mitt mobilnummer om de skulle få för sig att skicka ett dock. Avskyr normalt att få sms från företag, men i detta fall hade jag välkomnat det. =)

Och postgången är bra här, jag har aldrig saknat ett fysiskt brev vad jag vet, aldrig fått en påminnelse pga en försvunnen pappersfaktura iaf. Dubbelkollat posten, men jag får knappt en handfull pappersbrev per månad nu för tiden så det är ingen risk att något "försvinner i mängden". I dessa tider får barnen fler brev från mormor än vad jag får från företag...

Andra har ju skriv att det får tonvis med mejl, "Dags att betala", "du har väl inte glömt", "nu glömde du, här är påminnelsen", osv. Nada. Jag fick en faktura, sen direkt ett inkassokrav.
 
A AndersOhrt skrev:
(Det är många som skrivit nu, men jag gissar att det är mig du avser.)
Nej, jag har inte missat det. Eftersom de skickar en hel del så ligger de som betrodd avsändare och hamnar aldrig i skräpkorgen. De är nog de som skickar flest mejl av alla till mig faktiskt, just därför jag missade att detta inte var ytterligare ett av de vanliga. Jag får ganska lite spam, och det som hamnar i skräpkorgen markeras så jag kan kolla det manuellt.

Sms från dem har jag aldrig fått, de har (självklart) mitt mobilnummer om de skulle få för sig att skicka ett dock. Avskyr normalt att få sms från företag, men i detta fall hade jag välkomnat det. =)

Och postgången är bra här, jag har aldrig saknat ett fysiskt brev vad jag vet, aldrig fått en påminnelse pga en försvunnen pappersfaktura iaf. Dubbelkollat posten, men jag får knappt en handfull pappersbrev per månad nu för tiden så det är ingen risk att något "försvinner i mängden". I dessa tider får barnen fler brev från mormor än vad jag får från företag...

Andra har ju skriv att det får tonvis med mejl, "Dags att betala", "du har väl inte glömt", "nu glömde du, här är påminnelsen", osv. Nada. Jag fick en faktura, sen direkt ett inkassokrav.
Sorry, missade citera orginalinlägget - jag bara svarade :geek:

De ska tydligen både ha förseningsavgift och dröjsmålsränta, innan det väl går vidare. De säger ju själva att sista steget är ”inkasso”.

De har väl makten att dra tillbaka fakturor själva från inkasso, om de gjort fel!? Du kanske ska ringa och prata med dem.

Skärmdump från Klarnas hemsida om konsekvenser av att inte betala konto faktura i tid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
H HEM2121 skrev:
Du ser väl varje post som är dragits i ditt konto? Om du klickar på en rad så kan du väl skriva ut det? Då bör ju se till vem du betalat till? Annars så så ta en printscreen på kontot.
Det är inte ett godkänt underlag för bokföring. Köpare, säljare, datum, vara, summa och moms krävs.

https://kvitto.org/kvittots-innehall.html
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Ännu mer spännande blir det när dessa tjänster läggs ner.
Dessutom, hur kan jag lite på att fakturans innehåll inte ändras över tid?
Det har redan ändrats över tid, för nu står belopp att betala till 0 på fakturan, jag kan garantera att det stod en högre summa innan betalningen registrerades.

Det är ju tveksamt om det där ens är lagligt?
 
  • Gilla
tttomten
  • Laddar…
Kramla Kramla skrev:
[QUOTE="13th Marine, post: 4095762,
Dessutom, hur kan jag lite på att fakturans innehåll inte ändras över tid?
se inlägg 238, 239.

skriv ut den och spar i pärm, visserligen bör ju tilläggas att det vilar ett ansvar även på det att den kan försvinna eller rent av brinna upp vid ev brand.. osv[/QUOTE]

Problemet är att en faktura ska sparas i "original". Det innebär att om det mailas är det mailet som är originalet, om den levereras i en app är det appen som har originalet. Att skriva ut en digital faktura innebär att det inte längre är originalet.

I verkligheten tror jag inte att det är ett problem, men tydligen är lagen ganska klar avseende detta.
 
Snigla Snigla skrev:
Du kanske ska ringa och prata med dem.
Det är det sista jag vill göra. Pengarna spelar ingen roll, det var "huvudvärken" jag ville slippa. Jag visste att jag skulle gå och tänka hela helgen på detta, så jag testade "skriva av mig" här. Det hjälpte definitivt för stunden och ärligt talat trodde jag inte att många skulle bry sig om ett inlägg i "Övrigt Off Topic". Hade jag vetat att det skulle explodera som det gjort hade jag aldrig startat denna tråd. =)
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
A AndersOhrt skrev:
Det är det sista jag vill göra. Pengarna spelar ingen roll, det var "huvudvärken" jag ville slippa. Jag visste att jag skulle gå och tänka hela helgen på detta, så jag testade "skriva av mig" här. Det hjälpte definitivt för stunden och ärligt talat trodde jag inte att många skulle bry sig om ett inlägg i "Övrigt Off Topic". Hade jag vetat att det skulle explodera som det gjort hade jag aldrig startat denna tråd. =)
hehe, vi är som ”värsta stödgruppen” härinne ;) på gott och ont!

Sedan har ”vi” också en tendens att spåra ur.. till helt andra saker/diskussioner också :cool:

Hoppas det ordnar sig iaf, pengar e en sak.. principer en annan :geek:

Ha en trevlig kväller.
 
  • Gilla
AndersOhrt
  • Laddar…
Kramla
[QUOTE="AndersPS, post: 4096623,

Problemet är att en faktura ska sparas i "original". Det innebär att om det mailas är det mailet som är originalet, om den levereras i en app är det appen som har originalet. Att skriva ut en digital faktura innebär att det inte längre är originalet.

I verkligheten tror jag inte att det är ett problem, men tydligen är lagen ganska klar avseende detta.[/QUOTE]

Ja detta var något jag inte visste om, varje dag får man lära sig något nytt.
Då får jag lägga in att dessa endast är kopior om nu även detta sätt på digitalt vis att lagra dem inte är giltigt, och med det ha fakturanummer och hänvisa mot Klarna då om nu inte det går att få fram sin egen via appen.
//Kramla
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.