H
Guzzi Guzzi skrev:
Det är inte ett godkänt underlag för bokföring. Köpare, säljare, datum, vara, summa och moms krävs.

[länk]
Mellan företag och företag, ja det stämmer. Men handlar du som privatperson behöver du ju ingen momsredovisning, företagets namn, summa och betalningsdag, räcker ju för att du ska bevisa att du har betalat. Handlar du till företaget får du se till att företaget som du handlar ifrån skriver ut en korrekt faktura. Det bistår ju inte Klarna eller någon annat liknande betalningsmellanhand med. Inte deras skyldighet.

harry73
Gick precis in i Klarna appen och såg reklam för en 5% rabattkupong om man går in på Byggahus och lämnar ett positivt kommentar om Klarna. :surprised:

Nej, jag har ju inte Klarna-appen, men man skulle nästan tro att det är sant när man ser hur ivrigt många vill övertyga oss att en betaltjänst kopplad till ett inkassobolag vill erbjuda smidiga och billiga betallösningar

• Haha
AndersPS och 6 till
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
Mellan företag och företag, ja det stämmer. Men handlar du som privatperson behöver du ju ingen momsredovisning, företagets namn, summa och betalningsdag, räcker ju för att du ska bevisa att du har betalat. Handlar du till företaget får du se till att företaget som du handlar ifrån skriver ut en korrekt faktura. Det bistår ju inte Klarna eller någon annat liknande betalningsmellanhand med. Inte deras skyldighet.
Det är ju precis det jag säger. Men jag kan tycka det är skillnad på att göra "en bra lösning" kontra att bara göra det man är skyldig till. För mig som köpare skulle det ju vara en bra service om det var lätt att få ut/förmedlar ett vettigt godkänt kvitto. Man förmedlar ju i alla fall betalningen och det skulle kunna få mig mer positivt inställd.

• Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Gick precis in i Klarna appen och såg reklam för en 5% rabattkupong om man går in på Byggahus och lämnar ett positivt kommentar om Klarna. :surprised:

Nej, jag har ju inte Klarna-appen, men man skulle nästan tro att det är sant när man ser hur ivrigt många vill övertyga oss att en betaltjänst kopplad till ett inkassobolag vill erbjuda smidiga och billiga betallösningar
Eftersom du inte använder appen, så baserar du din ironi på......vad?

Och där fick jag mail att min order skickats från Outnorth, och 2 sekunder senare får jag avisering från appen (ja, jag använder ju den) att fakturan är redo att betalas, direkt, om 3,4,5 dagar, eller på förfallodagen.
Smidigt.

• Gilla
Sthlm1891
  • Laddar…
harry73
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Eftersom du inte använder appen, så baserar du din ironi på......vad?
Nu antar jag att du läste det jag skrev under spoiler knappen. Anledningen var egentligen att det plötsligt fanns många nya medlemmar (med bara en eller 2 inlägg) som bedyrade hur bra Klarna var. Men nu ser moderatorn tog bort dessa inlägg, stämmer det @Marlen Eskilsson ?

• Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
Kramla
Bara för att man gillar att det fungerar bra med Klarna, måste det vara så då att man fått sponsring? Hade Klarna givit mig 5% skulle iaf jag ta kontakt med dem och ifrågasätta varför?, för där blir jag vrång om de vill försöka påverka mitt tyckande.
(Kollade appen nyss och inget %trams där)
//Kramla

harry73 harry73 skrev:
Nu antar jag att du läste det jag skrev under spoiler knappen. Anledningen var egentligen att det plötsligt fanns många nya medlemmar (med bara en eller 2 inlägg) som bedyrade hur bra Klarna var. Men nu ser moderatorn tog bort dessa inlägg, stämmer det @Marlen Eskilsson ?
Nej, inga modereringar är gjorda i den här tråden.

• Gilla
Kramla och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
harry73 harry73 skrev:
Nu antar jag att du läste det jag skrev under spoiler knappen. Anledningen var egentligen att det plötsligt fanns många nya medlemmar (med bara en eller 2 inlägg) som bedyrade hur bra Klarna var. ?
Med denna utveckling på omsättningen och 3000 anställda så vore det konstigt om det inte fanns en stor grupp nöjda konsumenter:

Diagram som visar ekonomiska nyckeltal för Klarna Holding AB med omsättning och resultat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Detta kreditföretag tar nog över världen om inte den politiska klassen i olika länder hindrar det. Folk gillar att låna pengar. Antingen för att man inte har råd att betala vid köpet eller som några i den här tråden har berättat, att de känner en oro vid internetköp och vill kunna sätta press på säljande företag genom en kreditsituation. Till detta kommer nog en och annan som tycker att själva rutinklickandet vid köpet går extra snabbt och smidigt med Klarna.

Efter den här tråden blir det Klarna-aktier för mig.

Kreditföretag är illa omtyckta av naturen. Det vill ha tillbaka de lånade ut. Sånt kan aldrig vara rätt. När då påminnelsen kommer så blir man sur för de skickade inte när jag kollar min brevlåda. När det sedan kommer ett brev från inkasso då går allt galet, om man börjar skrika om fiffel å båg. Lurar mig att läsa kontraktet.
Människan blir förbannad och hoppas på arn. Sen kan du döpa företaget till klara färdiga ... Eller vad man vill... Ingen gillar inte kreditbolagen. Men ändå är vi där.
Man kan fundera på hur många utav anmälningarna mot klarna eller andra som leder till något? Eller är det någon som glömt betala?

När jag handlar på nätet privat så vill jag betala direkt och aldrig mera göra någonting mer än att hämta ut varan. När jag handlar för företaget så vill jag betala direkt och få kvittot direkt så jag kan bokföra det. När jag säljer via webbshoppen så vill jag ha en betalningslösning där kunden alltid är nöjd och som inte kostar en massa i avgifter för mig. Hörde att Klarna vägrar att lägga till Swish i sin betalningslösning för att de inte kan tjäna några pengar på att kunder betalar direkt.

H
Guzzi Guzzi skrev:
Det är ju precis det jag säger. Men jag kan tycka det är skillnad på att göra "en bra lösning" kontra att bara göra det man är skyldig till. För mig som köpare skulle det ju vara en bra service om det var lätt att få ut/förmedlar ett vettigt godkänt kvitto. Man förmedlar ju i alla fall betalningen och det skulle kunna få mig mer positivt inställd.
Då får man kontakta företaget man handlat ifrån. Det forfarande bara endast en betalningstjänster som säljande köper in. Visst jag håller med att det vore bra med ett kvitto men så fungerar det ju inte. När du gjort en beställning så får man oftast en orderbekräftelsen den brukar vara rätt detaljerad.

Vår ekonomibyrå skiljer på orderbekräftelse och kvitto, vilket ju är helt rätt. Då får man stötta den med just banknoteringen också. Och det har väl hänt någon gång att vi fått lösa det på det viset. Många leverantörer som inte har riktigt koll på skillnaden också.

Men det jag stör mig på hos Klarna är deras ivrighet att skicka ärendena till inkasso, även som i vårt fall där det faktiskt inte fanns någon möjlighet att betala påminnelsen i tid. Och även om vi nu jobbade i mellandagarna så är det många företag som inte har bemanning då, så någon påminnelse till kunde kanske vara en bra lösning. Skulle kosta så lite, vara till så stor hjälp för många och spara deras inkassobolag så mycket arbete.
Men vänta nu... då försvinner ju de intänkterna...

Redigerat:
Claes Sörmland
Guzzi Guzzi skrev:
Vår ekonomibyrå skiljer på orderbekräftelse och kvitto, vilket ju är helt rätt. Då får man stötta den med just banknoteringen också. Och det har väl hänt någon gång att vi fått lösa det på det viset. Många leverantörer som inte har riktigt koll på skillnaden också.
Som jag lärde mig i och med den här tråden. Det finns inget krav på kvitto när man handlar enligt distansköplagen. Kvitto är vid kassaköp.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.