H
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det där är inget kvitto, inte ens en giltig faktura.
Logga innovativ din bank. Titta på ditt bankkonto. Skriv ut betalningen, där står till vem du betalat till, dag, tid och belopp.
Kontona brukar ligga synligt ett år så du har tid att skriva ut dem.

Det där med Klarna och kvitton har sammanlagt kostat mig många timmar genom åren när man en gång i kvartalet konstaterar att kvittot inte uppfyller inte kraven (det hjälper ju inte att man alltid med kör med kort i det här fallet, eftersom det ändå är Klarna som har hand om transaktionen). Då är det bara att börja mejla leverantören. Det brukar alltid lösa sig men det tar tid. Jag skulle tro att många skiter i detta, och på ett sätt kan jag väl säga att vår ekonomibyrå brukar också se mellan fingrarna de gånger det inte funkat. Bland annat detta jag berörde i inlägg #97.
Deras envisande med att skicka ut påminnelser brevledes är en annan sak jag har svårt att förstå. Första fakturan har ju gått bra att mejla. Där vi har kontoret räknar vi med att 20% av posten aldrig når oss. Vi är "sist" på gården och får varje vecka post som brevbärarna inte tycker passar någon annanstans. Efter ett par år satte jag upp en klämma vid brevinkastet där jag returnerar all post tillbaka till brevbärarna som inte är vår. Men det är en annan tråd. Klarna har tjänat många kronor på det genom åren med tanke på hur många företag som sitter på den gården. Många företag som hamnat hos deras inkassobolag.

Ett annat företag som det är ännu värre att få ett vettigt kvitto ifrån är Apple. Helt otroligt att ett sådant företag har problem att ställa ut ett godkänt kvitto.

• Gilla
a.o.f
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
Logga innovativ din bank. Titta på ditt bankkonto. Skriv ut betalningen, där står till vem du betalat till, dag, tid och belopp.
Kontona brukar ligga synligt ett år så du har tid att skriva ut dem.
Menar du att du har godkända kvitton i ditt bankutdrag? Vilken bank är det?

Claes Sörmland
Jag har inte funderat så mycket på kvitton vid nätköp förrän det kom upp i denna tråd. Men nej, det finns inget krav på att ge kvitton när man handlar på distans. Det är en butiksgrej enligt lagen. Så naturligtvis följer Klarna och deras anslutna företag lagen här. Så amatörmässiga är de naturligtvis ite.

• Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
C
Men nej, det finns inget krav på att ge kvitton när man handlar på distans.
Men man får väl en (kontant-)faktura från Klarna enligt konstens alla regler?

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Jag använder ALLTID Klarna. Så grymt bra. Har dessutom fått hjälp av dom när handlare krånglat med felaktiga produkter. Ett tips är att skaffa appen så missar du inga betalningar.

• Gilla
Tobzter och 1 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Använt Klarna sedan de hette Kreditor. Alltid fått flera påminnelser innan något mer hänt, så det låter underligt. Handlar allt utom viss mat på nätet sedan rätt många år, så det är massor av fakturor från Klarna eftersom de finns i flest kassor. Ändå inte hamnat hos inkasso.

Använd deras app, där har du översikt över allt du gjort.

Försvarar inte Klarna, särskilt inte på senare tid då deras en gång så hjälpsamma kundtjänst verkar ha drabbats av sparbeting innan att de ska börsnoteras och nu har som standard att skylla ifrån sig. Dock, så länge man kan använda funktionerna i appen klarar man sig ändå. Företag som försöker smita från sitt ansvar är betydligt lättare att bli blåst av nu, trots Klarnas alla löften om köptrygghet. Och som sagt, det kundtjänsten alltid löste för några år sedan är senaste året är nu bara kalla handen.

Pga detta så försöker jag numera alltid betala på sätt som kringgår Klarna, om möjligt.
Jag är inte heller förtjust i Klarna. Det är alltid bättre att få pröjsa en liten påminnelse-avgift typ 60 kr.

********* JAG TYCKER VI SKA ÄNDRA NAMNET PÅ KLARNA TILL KLORNA **********

Vi kunder som beställer på nätet hamnar lätt i händerna på sådana som Klarna, när vinsten måste upp....upp...upp...upp...upp!

H Harrison skrev:
Jag är inte heller förtjust i Klarna. Det är alltid bättre att få pröjsa en liten påminnelse-avgift typ 60 kr.

********* JAG TYCKER VI SKA ÄNDRA NAMNET PÅ KLARNA TILL KLORNA **********

Vi kunder som beställer på nätet hamnar lätt i händerna på sådana som Klarna, när vinsten måste upp....upp...upp...upp...upp!
KLARNA/KLORNA...vi hamnar i KLORNA på KLARNA...

Det kommer så mycket reklam mejl till mig att det är lätt att missa en faktura.
Även ICA-banken har dragit åt tumskruvarna på sina kunder. Kompisen fick pröjsa först 60 kr och sedan 200 kr i påminnelse-avgift, för att han inte hade nollat Fakturakontot med ett mindre penning-belopp i slutet av månaden. Det är snäva marginaler på nätbetalningarna nu. Hos ICAbanken måste man nolla sin kreditsaldo mycket oftare än förut, kanske veckovis. Eller lägga in en ständig buffert på nån tusing.

Redigerat:
A AndersOhrt skrev:
Fick ett inkassokrav idag, var nog första på minst 10 år. Förvånat läser jag kravet, obetald faktura från Klarna, va? Kollar mejlen, och suckar.

Jag handlar på nätet som alla andra, och betalar i princip alltid med Klarna för det är oftast enda valet. Klarna ger olika alternativ, bl.a. direktbetalning via bank, eller bankbetalning när varan levererats. Jag väljer det första om det finns, annars det andra. Självklart vill de inte att folk ska använda dessa alternativ, det tjänar de ju inte på. Så ibland döljer de direktbetalningsalternativet, ibland finns det inte alls.

Nu köpte jag något i december och det fanns bara olika delbetalningalternativ samt faktura efter 14 dagar. Ok, väljer faktura. Två veckor senare dyker mejlet upp, och eftersom jag får ett par mejl i månaden från Klarna som säger "Ditt köp är nu betalt" missar jag att det är en faktura och arkiverar det. Klantigt, I know.

Vad hade ett normalt företag gjort? Skickat en påminnelse med påminnelseavgift förstås. Eftersom fakturorna kommer via mejl är det ju enkelt och gratis för dem.

Men inte Klarna inte! Direkt till inkasso, 60kr för påminnelse, 180kr för inkasso, samt dröjsmålsränta, och ett otrevligt hot om rättsliga åtgärder.

Känns lite surt på en faktura på 279kr. Ja ja, mitt fel, bara att betala.

Irriterande nog finns det ju ingen att klaga till heller. Inkassobolaget har ju inte gjort något fel. Säljaren har inte gjort något fel, förutom att anlita Klarna. Klarna kan man inte klaga till, de skiter ju fullständigt i min åsikt. Jag är inte deras kund, det är det säljaren som är.

Ge dem dåligt betyg på något site, ha. Det har redan bottenbetyg och bryr sig inte. Betyget påverkar ju inte dem eftersom man inte har något val.

Kanske byta ut jobbets trista GDPR-disclaimer i mejlen med "För övrigt anser jag att Klarna bör förstöras"? Vi har ändå tiotusentals kunder vi mejlar med i Sverige. Kul tills man blir inkallad till chefen för samtal, även om han säkert egentligen håller med. =)

Så, gnälla lite här återstår. Tack för utrymmet!
Tack för infon. Alltid bra att veta.

• Gilla
AndersOhrt och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
C cpalm skrev:
Men man får väl en (kontant-)faktura från Klarna enligt konstens alla regler?
Jag utgår från det. Detta är lagkravet enligt distansköplagen:

Textutdrag ur en lag med regler om bekräftelse efter ingående av distansavtal och informationsgivning i varaktig form.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kanske rör man sig lite i utkanten av den här formuleringen när man kräver bank-iD login på hemsida eller app som nog inte kristallklart kan ses som en varaktig form.

De ska ge denna info i en läsbar varaktig form enligt 4 § distansköplagen:

Information innan ett avtal ingås
2 § Innan ett avtal ingås ska näringsidkaren ge konsumenten information om
1. sitt namn, organisationsnummer, telefonnummer och telefaxnummer samt sin adress och e-postadress, och, om näringsidkaren agerar för någon annans räkning, dennes motsvarande uppgifter,
2. varans eller tjänstens huvudsakliga egenskaper i den omfattning som är lämplig med hänsyn till varan eller tjänsten och till hur informationen ges,
3. varans eller tjänstens pris, inbegripet skatter och avgifter, eller, om priset inte kan anges i förväg, hur priset beräknas; om avtalet löper på obegränsad tid eller avser en prenumeration, ska även kostnaderna per faktureringsperiod och per månad anges,
4. kostnader för leverans eller porto och andra tillkommande kostnader,
5. kostnaden för att ett medel för distanskommunikation används, om inte kostnaden är beräknad efter normaltaxa,
6. villkoren för betalning samt för leverans eller fullgörande på något annat sätt och tidpunkt för leverans eller fullgörande; om avtalet ska ingås på näringsidkarens webbplats, ska det i början av beställningsprocessen anges vilka betalningssätt som godtas och om det finns några begränsningar för leveransen,
7. handpenning eller andra ekonomiska garantier som konsumenten ska lämna och de villkor som gäller för detta,
8. den rätt som konsumenten har att reklamera enligt lag, hur reklamation kan göras och gatuadressen till det verksamhetsställe dit konsumenten kan vända sig för att framställa klagomål,
9. huruvida och under vilka förutsättningar det finns en ångerrätt, tidsfristen och övriga villkor för ångerrätten, hur ångerrätten utövas samt att det finns ett standardformulär för utövande av ångerrätten,
10. den skyldighet konsumenten vid utövande av ångerrätten kan ha att på egen bekostnad återsända varan samt, vid distansavtal, kostnaden för att återsända varan om den är sådan att den inte kan återsändas med post,
11. huruvida konsumenten är skyldig att ersätta näringsidkaren enligt 15 § 3 eller 4,
12. åtaganden från näringsidkaren eller tillverkaren om att, utöver vad som följer av lag, betala tillbaka det som betalats för varan, byta ut eller reparera den eller utföra någon form av service på den, ifall varan inte överensstämmer med uppgifter som lämnats i utfästelser eller marknadsföring eller om det finns andra avvikelser från uppgifter som lämnats på ett sådant sätt,
13. den assistans och service som gäller efter försäljningen,
14. uppförandekoder som gäller för näringsidkaren och hur konsumenten kan ta del av dem,
15. avtalets löptid,
16. kortaste giltighetstid för konsumentens skyldigheter enligt avtalet,
17. villkoren för att säga upp avtalet, om det gäller tills vidare eller förnyas automatiskt,
18. funktionen hos digitalt innehåll, inbegripet tekniska skyddsåtgärder, och, i den utsträckning näringsidkaren känner till eller rimligen kan förväntas känna till det, vilken maskin- och programvara som krävs för att använda det digitala innehållet, och
19. vilka möjligheter som finns att få en tvist med näringsidkaren prövad utanför domstol.

Vid en auktion får informationen enligt första stycket 1 ersättas med motsvarande uppgifter om auktionsförrättaren, om det är möjligt att delta i auktionen även på ett annat sätt än genom att använda ett medel för distanskommunikation. Under samma förutsättning får information enligt första stycket 8 om gatuadressen till det verksamhetsställe dit konsumenten kan framställa klagomål avse auktionsförrättarens verksamhetsställe. Lag (2020:169).

2 a § Innan ett avtal ingås ska näringsidkaren, om det finns en ångerrätt, ge konsumenten ett standardformulär för utövande av ångerrätten. Lag (2020:169).

Hur fungerar köptryggheten? Låt oss säga att prytteln aldrig levereras, vad händer då med fakturan?
Då kontaktar man klarna och de pausar fakturan!
Har jag gjort flera gånger , sen har jag nog alltid får varan

A AndersOhrt skrev:
Fick ett inkassokrav idag, var nog första på minst 10 år. Förvånat läser jag kravet, obetald faktura från Klarna, va? Kollar mejlen, och suckar.

Jag handlar på nätet som alla andra, och betalar i princip alltid med Klarna för det är oftast enda valet. Klarna ger olika alternativ, bl.a. direktbetalning via bank, eller bankbetalning när varan levererats. Jag väljer det första om det finns, annars det andra. Självklart vill de inte att folk ska använda dessa alternativ, det tjänar de ju inte på. Så ibland döljer de direktbetalningsalternativet, ibland finns det inte alls.

Nu köpte jag något i december och det fanns bara olika delbetalningalternativ samt faktura efter 14 dagar. Ok, väljer faktura. Två veckor senare dyker mejlet upp, och eftersom jag får ett par mejl i månaden från Klarna som säger "Ditt köp är nu betalt" missar jag att det är en faktura och arkiverar det. Klantigt, I know.

Vad hade ett normalt företag gjort? Skickat en påminnelse med påminnelseavgift förstås. Eftersom fakturorna kommer via mejl är det ju enkelt och gratis för dem.

Men inte Klarna inte! Direkt till inkasso, 60kr för påminnelse, 180kr för inkasso, samt dröjsmålsränta, och ett otrevligt hot om rättsliga åtgärder.

Irriterande nog finns det ju ingen att klaga till heller. Inkassobolaget har ju inte gjort något fel. Säljaren har inte gjort något fel, förutom att anlita Klarna. Klarna kan man inte klaga till, de skiter ju fullständigt i min åsikt. Jag är inte deras kund, det är det säljaren som är.

Ge dem dåligt betyg på något site, ha. Det har redan bottenbetyg och bryr sig inte. Betyget påverkar ju inte dem eftersom man inte har något val.

Kanske byta ut jobbets trista GDPR-disclaimer i mejlen med "För övrigt anser jag att Klarna bör förstöras"? Vi har ändå tiotusentals kunder vi mejlar med i Sverige. Kul tills man blir inkallad till chefen för samtal, även om han säkert egentligen håller med. =)

Jättenöjd med Klarna, slippa att lämna kortuppgifter till en massa okända leverantörer. Väljer betala 14 dagar. Hanterar köpet direkt när fakturan kommer, väljer att betala på förfallodagen. Missade en gång och då kostade det 60 kr extra men inget inkasso..

• Gilla
Heddisen och 1 till
  • Laddar…
A AndersOhrt skrev:

Hej! Jag fick en påminnelse och ringde direkt till dem. Inga problem att komma fram. De strök påminnelseavgiften direkt. Tror att de är angelägna om att ge god service inför börsnoteringen senare i år. Jag håller med. Lätt att se fel bland betalningsalternativen.

Claes Sörmland
W widde1 skrev:
Missade en gång och då kostade det 60 kr extra men inget inkasso..
Det är konstigt det där, det är bara en kund på tusen som inte klarar av att betala räkningen i tid enligt Klarnas grundare Sebastian men i princip alla berättar att de har misslyckats någon gång...

Hur fungerar köptryggheten? Låt oss säga att prytteln aldrig levereras, vad händer då med fakturan?
Då rapporterar du det till klarna och slipper betala. Det hände mig i december med en lampa jag beställt på wish. Behövde inte betala, klockrent.

• Gilla
Heddisen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.