138 596 läst ·
1 296 svar
139k läst
1,3k svar
Klarna är skit
Jag skulle kunna köpa det här med Klarna och deras app, om det var så att man var tvungen att logga in på Klarna det första man gör när man kommer till säljarens sida. Så man vet redan från början vem man har att göra med i andra änden av "upplevelsen".
Då kan jag enkelt välja att handla någon annanstans.
Då kan jag enkelt välja att handla någon annanstans.
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 290 inlägg
Ja, varje gång du handlar nåt, och behöver betala. Behöver du inte betala om du använder ett annat sätt, tex mailfaktura?Claes Sörmland skrev:
Haha, nu är vi tillbaka på mina internetköp igen, jag kanske ska starta en egen tråd om detta intressanta ämne?! Men visst vi kan ta det, vem tackar nej till att prata om sig själv i dessa dagar.[SKPG]Zamora skrev:
Jag brukar försöka undvika faktura och lån när jag handlar och då särskilt om fakturan kommer via email. Jag väljer helst att betala med kort eller numera även med direktbetalning av olika slag (Paypal, Swish, banköverföring o s v). Skönt att ha hela affären avslutad vid ett tillfälle så jag inte måste in och fippla en andra gång med fakturabetalning för småköp.
Vid större köp kan jag ha andra prioriteringar men då är ju Klarna aldrig involverade (Så här långt!). Köper jag t ex renovering av ett badrum så vill jag ha en faktura och kommer den som pdf över email så kopierar jag den då till lämplig mapp på datorn som har regelbunden backup. Förr så skrev jag alltid ut den. Numera fotar jag istället pappersfakturorna av värde för digital arkivering.
Redigerat:
Jag tar gärna även mindre köp på faktura, inte minst för att ha trumf på hand om det blir något problem.Nyfniken skrev:
Om sedan säljaren inte är beredd att ge mig en (faktura-)kredit utan att blanda in en tredje part som Klarna har jag inget direkt problem med det. Klarna revolutionerade ju näthandeln på så sätt att ingen erbjöd fakturaköp innan de kom in i matchen.
Vad jag däremot inte gillar är Klarnas försök till att tvinga till sig en kundrelation med mig som slutkund. De har åtminstone emellanåt väldigt svårt att förstå vem som egentligen är deras kund.
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 290 inlägg
Ja, för det var ju inget knappande.....Claes Sörmland skrev:
Haha, nu är vi tillbaka på mina internetköp igen, jag kanske ska starta en egen tråd om detta intressanta ämne?! Men visst vi kan ta det, vem tackar nej till att prata om sig själv i dessa dagar.
Jag brukar försöka undvika faktura och lån när jag handlar och då särskilt om fakturan kommer via email. Jag väljer helst att betala med kort eller numera även med direktbetalning av olika slag (Paypal, Swish, banköverföring o s v). Skönt att ha hela affären avslutad vid ett tillfälle så jag inte måste in och fippla en andra gång med fakturabetalning för småköp.
Vid större köp kan jag ha andra prioriteringar men då är ju Klarna aldrig involverade (Så här långt!). Köper jag t ex renovering av ett badrum så vill jag ha en faktura och kommer den som pdf över email så kopierar jag den då till lämplig mapp på datorn som har regelbunden backup. Förr så skrev jag alltid ut den. Numera fotar jag istället pappersfakturorna av värde för digital arkivering.
Det kan du räkna med att de gör fast inte individdata utan aggregerad data. Värdefulla saker.C cpalm skrev:
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 290 inlägg
Nä, det var ju du som skrev att det behövdes 'regelbundet fipplande' för att använda Klarnas app.Claes Sörmland skrev:
OK, det var det som du menade. Man fipplar med sin telefon, det ligger inget negativt i det när jag använder det uttrycket. Jag kan förtydliga vad jag skrev ovan: Regelbunden användning av Klarnas app är ett funktionellt sätt att hantera deras fakturor på. Det råder ingen tvekan om det.[SKPG]Zamora skrev:
Men jag vill alltså inte vara kreditkund hos Klarna och avslutar helst mina köp på i samma ögonblick som jag gör köpet. Då behöver jag inte tänka mer på det. Jag vill inte behöva gå in i någon extra app två dagar efter köpet för att hantera samma grej igen. Och jag vill definitivt inte in använda Klarnas app. Jag gillar inte det företaget så jag vill inte stödja deras övertagande av detaljhandeln.
Sist jag trängdes var 9okt.useless skrev:
Här diskuterar vi klarnas 60:- och du tycker att transportstyrelsen knappt har någon avgift alls??
"Om fordonsägaren inte betalar in sin avgift i tid läggs det på en förseningsavgift på 300 SEK. Om fordonsägaren fortfarande inte betalar in sin avgift läggs det på en tilläggsavgift på 500 SEK."
[länk]
I sammanhanget föredrar jag påminnelse- och inkassoavgift från klarna.
Den betalningen skulle vara inne 4e Jan.
Vad är klarna fakturan uppe i efter 60dagar (eller 87)?
