Jag skulle kunna köpa det här med Klarna och deras app, om det var så att man var tvungen att logga in på Klarna det första man gör när man kommer till säljarens sida. Så man vet redan från början vem man har att göra med i andra änden av "upplevelsen".

Då kan jag enkelt välja att handla någon annanstans.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Japp regelbundet fipplande. Jag visste inte att det var ett så stötande uttryck. Naturligtvis måste du använda appen regelbundet, annars faller ju hela idén.
Ja, varje gång du handlar nåt, och behöver betala. Behöver du inte betala om du använder ett annat sätt, tex mailfaktura?
 
Claes Sörmland
Bäst för digitaliseringen hade ju varit om Klarna anpassade sina tjänster till efaktura-systemet. Men vänta, då behövs ju inte Klarna...
 
  • Gilla
AndersPS och 4 till
  • Laddar…
Kramla
I inställningar vid kugghjulet i appen där finns det inställningar att ändra så att man behöver godkänna betalning med bank id om man vill vara säker.
//Kramla
 
Claes Sörmland
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Ja, varje gång du handlar nåt, och behöver betala. Behöver du inte betala om du använder ett annat sätt, tex mailfaktura?
Haha, nu är vi tillbaka på mina internetköp igen, jag kanske ska starta en egen tråd om detta intressanta ämne?! Men visst vi kan ta det, vem tackar nej till att prata om sig själv i dessa dagar.

Jag brukar försöka undvika faktura och lån när jag handlar och då särskilt om fakturan kommer via email. Jag väljer helst att betala med kort eller numera även med direktbetalning av olika slag (Paypal, Swish, banköverföring o s v). Skönt att ha hela affären avslutad vid ett tillfälle så jag inte måste in och fippla en andra gång med fakturabetalning för småköp.

Vid större köp kan jag ha andra prioriteringar men då är ju Klarna aldrig involverade (Så här långt!). Köper jag t ex renovering av ett badrum så vill jag ha en faktura och kommer den som pdf över email så kopierar jag den då till lämplig mapp på datorn som har regelbunden backup. Förr så skrev jag alltid ut den. Numera fotar jag istället pappersfakturorna av värde för digital arkivering.
 
Redigerat:
  • Gilla
AndersOhrt
  • Laddar…
Samma här. Vem sjutton vill blanda in ett kreditinstitut när man köper en bok för några hundringar?
 
  • Gilla
a.o.f och 3 till
  • Laddar…
C
Nyfniken Nyfniken skrev:
Samma här. Vem sjutton vill blanda in ett kreditinstitut när man köper en bok för några hundringar?
Jag tar gärna även mindre köp på faktura, inte minst för att ha trumf på hand om det blir något problem.

Om sedan säljaren inte är beredd att ge mig en (faktura-)kredit utan att blanda in en tredje part som Klarna har jag inget direkt problem med det. Klarna revolutionerade ju näthandeln på så sätt att ingen erbjöd fakturaköp innan de kom in i matchen.

Vad jag däremot inte gillar är Klarnas försök till att tvinga till sig en kundrelation med mig som slutkund. De har åtminstone emellanåt väldigt svårt att förstå vem som egentligen är deras kund.
 
  • Gilla
AndersOhrt och 2 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Vad jag däremot inte gillar är Klarnas försök till att tvinga till sig en kundrelation med mig som slutkund. De har åtminstone emellanåt väldigt svårt att förstå vem som egentligen är deras kund.
Har du inte missförstått det där? Du är deras produkt.
 
  • Gilla
AndersOhrt och 1 till
  • Laddar…
C
Nyfniken Nyfniken skrev:
Har du inte missförstått det där? Du är deras produkt.
Vet inte riktigt om jag håller med om det. Säljer de uppgifter om slutkunderna till utomstående?
Oavsett har jag inget direkt emot det, jag kan, i viss mån tänka mig att vara deras produkt, men jag vill inte vara deras kund.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Haha, nu är vi tillbaka på mina internetköp igen, jag kanske ska starta en egen tråd om detta intressanta ämne?! Men visst vi kan ta det, vem tackar nej till att prata om sig själv i dessa dagar.

Jag brukar försöka undvika faktura och lån när jag handlar och då särskilt om fakturan kommer via email. Jag väljer helst att betala med kort eller numera även med direktbetalning av olika slag (Paypal, Swish, banköverföring o s v). Skönt att ha hela affären avslutad vid ett tillfälle så jag inte måste in och fippla en andra gång med fakturabetalning för småköp.

Vid större köp kan jag ha andra prioriteringar men då är ju Klarna aldrig involverade (Så här långt!). Köper jag t ex renovering av ett badrum så vill jag ha en faktura och kommer den som pdf över email så kopierar jag den då till lämplig mapp på datorn som har regelbunden backup. Förr så skrev jag alltid ut den. Numera fotar jag istället pappersfakturorna av värde för digital arkivering.
Ja, för det var ju inget knappande.....:)
 
Claes Sörmland
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Ja, för det var ju inget knappande.....:)
Jag hänger inte med på vad du menar här. Att du tycker direktbetalning kräver så mycket arbetsamt knappande att du hellre tar ett lån av Klarna för köpet för att skjuta på det? Nä...
 
Claes Sörmland
C cpalm skrev:
Vet inte riktigt om jag håller med om det. Säljer de uppgifter om slutkunderna till utomstående?
Oavsett har jag inget direkt emot det, jag kan, i viss mån tänka mig att vara deras produkt, men jag vill inte vara deras kund.
Det kan du räkna med att de gör fast inte individdata utan aggregerad data. Värdefulla saker.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag hänger inte med på vad du menar här. Att du tycker direktbetalning kräver så mycket arbetsamt knappande att du hellre tar ett lån av Klarna för köpet för att skjuta på det? Nä...
Nä, det var ju du som skrev att det behövdes 'regelbundet fipplande' för att använda Klarnas app.
 
Claes Sörmland
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Nä, det var ju du som skrev att det behövdes 'regelbundet fipplande' för att använda Klarnas app.
OK, det var det som du menade. Man fipplar med sin telefon, det ligger inget negativt i det när jag använder det uttrycket. Jag kan förtydliga vad jag skrev ovan: Regelbunden användning av Klarnas app är ett funktionellt sätt att hantera deras fakturor på. Det råder ingen tvekan om det.

Men jag vill alltså inte vara kreditkund hos Klarna och avslutar helst mina köp på i samma ögonblick som jag gör köpet. Då behöver jag inte tänka mer på det. Jag vill inte behöva gå in i någon extra app två dagar efter köpet för att hantera samma grej igen. Och jag vill definitivt inte in använda Klarnas app. Jag gillar inte det företaget så jag vill inte stödja deras övertagande av detaljhandeln.
 
  • Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
Unikt namn
useless useless skrev:
Här diskuterar vi klarnas 60:- och du tycker att transportstyrelsen knappt har någon avgift alls??

"Om fordonsägaren inte betalar in sin avgift i tid läggs det på en förseningsavgift på 300 SEK. Om fordonsägaren fortfarande inte betalar in sin avgift läggs det på en tilläggsavgift på 500 SEK."

[länk]

I sammanhanget föredrar jag påminnelse- och inkassoavgift från klarna.
Sist jag trängdes var 9okt.
Den betalningen skulle vara inne 4e Jan.

Vad är klarna fakturan uppe i efter 60dagar (eller 87)?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.