Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Nu ska jag vara så där äckligt lösningsorienterad:

[länk]
Att få en avi man godkänner i bankappen är väl exakt samma sak som att få en faktura man godkänner i klarnaappen? På vilket sätt hjälper det dom som är glömska?
De flesta i tråden verkar bara acceptera direktbetalning, så jag antar att dom stannar vid varje trängselavgiftskamera och betalar innan passage. Att få en faktura med 300:- påminnelseavgift måste ju vara helt uteslutet om man inte gillar klarnas villkor
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är heller inget kvitto.
Vad saknas?
Denna fanns även för nerladdning.
Skärmdump av en faktura med streckad kritisk information och noll kronor som belopp att betala.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
useless useless skrev:
Att få en avi man godkänner i bankappen är väl exakt samma sak som att få en faktura man godkänner i klarnaappen? På vilket sätt hjälper det dom som är glömska?
De flesta i tråden verkar bara acceptera direktbetalning, så jag antar att dom stannar vid varje trängselavgiftskamera och betalar innan passage.
Nu var jag ju lösningsorienterad i mitt inlägg. Att handla av ett Klarna-anslutet företag kan ju lösas med regelbundet fipplande med Klarnaappen, det är ingen tvekan.

Sen är det ju så att Klarna-appen inte ersätter en vanlig banks tjänster. Det är bara merarbete som läggs på.
 
  • Gilla
AndersOhrt
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Nu var jag ju lösningsorienterad i mitt inlägg. Att handla av ett Klarna-anslutet företag kan ju lösas med regelbundet fipplande med Klarnaappen, det är ingen tvekan.

Sen är det ju så att Klarna-appen inte ersätter en vanlig banks tjänster. Det är bara merarbete som läggs på.
Regelbundet fipplande? Gå in i appen, betala fakturan direkt eller välj på fakturadagen, stäng appen.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Claes Sörmland
FredrikR FredrikR skrev:
Vad saknas?
Denna fanns även för nerladdning.
[bild]
Ja, där tycks du ha en kontaktfaktura. Vad enkelt det hade varit om de skickat med den med emailet från början.
 
  • Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ja, där tycks du ha en kontaktfaktura. Vad enkelt det hade varit om de skickat med den med emailet från början.
Ännu mer spännande blir det när dessa tjänster läggs ner.
Dessutom, hur kan jag lite på att fakturans innehåll inte ändras över tid?
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
MultiMan
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Regelbundet fipplande? Gå in i appen, betala fakturan direkt eller välj på fakturadagen, stäng appen.
Jo, men det förutsätter ju att man registrerat sitt bankkonto med autogirodragning, vilket många här verkar livrädda för. Jag har haft ett konto reggat så fort det gick, alltså i många år nu, och aldrig varit ett problem. Underlättar oerhört.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
Claes Sörmland
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Regelbundet fipplande? Gå in i appen, betala fakturan direkt eller välj på fakturadagen, stäng appen.
Japp regelbundet fipplande. Jag visste inte att det var ett så stötande uttryck. Naturligtvis måste du använda appen regelbundet, annars faller ju hela idén.
 
Kramla
[QUOTE="13th Marine, post: 4095762,
Dessutom, hur kan jag lite på att fakturans innehåll inte ändras över tid?[/QUOTE]

se inlägg 238, 239.

skriv ut den och spar i pärm, visserligen bör ju tilläggas att det vilar ett ansvar även på det att den kan försvinna eller rent av brinna upp vid ev brand.. osv
 
harry73
useless useless skrev:
Här diskuterar vi klarnas 60:- och du tycker att transportstyrelsen knappt har någon avgift alls??
Jag har inget problem med klarna påminnelseavgift i sig. Jag har problem ned hela upplägget som gör det extremt lätt att glömma betala, så att de kan fakturera avgiften så ofta som möjligt.
Och nej, klarna är inte ensam om det, men det gör i alla fall att jag undviker dom.
Och har de ändrat upplägget och funkar det bättre nu, är det i alla fall för sent för mig.
 
  • Gilla
a.o.f och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Att få en avi man godkänner i bankappen är väl exakt samma sak som att få en faktura man godkänner i klarnaappen?
Nej. Jag har en bank jag är kund hos. Om jag skulle börja ogilla min bank så kan jag byta till en annan med exakt samma funktionalitet.

Om jag skulle börja ogilla Klarna (vilket hände för åratal sen, när de till och med erkände själva att deras affärsidé är att utnyttja människor med utmaningar) så kan jag inte byta till något alternativ. Jag vill inte ha deras app, jag vill inte vara kund hos dem. När Klarnas säljare stolt skryter med att de har 800 000 användare av deras app så vägrar jag att vara en dem.
 
  • Gilla
TRJBerg och 5 till
  • Laddar…
Imo, har man koll på sin ekonomi och inte sätter sig på tvären när det gäller "digitalisering" så är Klarna inte svårt att hantera.
Klarna har en lätt överskådlig app och även hemsida man kan logga in på led dator. Använd BankID så slipper man inloggning och lösenord.

Klarna är bra speciellt om man vill få dina varor rätt levererat innan betalning.
Ser det ungefär som en svensk motsvarighet till PayPal som jag använt i ca 20år.
 
Claes Sörmland
13th Marine 13th Marine skrev:
Ännu mer spännande blir det när dessa tjänster läggs ner.
Dessutom, hur kan jag lite på att fakturans innehåll inte ändras över tid?
Ja om man verkligen behöver ha kvittot över tid, typ för företagande, garantier, eller avdrag vid husförsäljning så ska man nog se till att snabbt flytta ut det från Klarnas site. Men om det bara gäller allmänkonsumtion så kan det väl gott ligga där.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Att inte (erbjuda att) direkt skicka ut ett korrekt kvitto är totalt förkastligt. Vad tänker man med?

Kvitton/bekräftelser och liknande som lagras hos leverantören är ju värda noll då det blir problem.

Jag har själv råkat ut för ändrade bekräftelser/kvitton som lagrats hos leverantören.

Exempel: Jag bokar en kurs med en viss tid och omfattning. Jag betalar, och får sedan ett mail att kvittot finns att hämta hos leverantören.

Sedan kommer corona, och kursens upplägg ändras. (Antalet tillfällen och tid). När jag sen försöker se på mitt kvitto så har innehållet bytts ut mot "nuvarande situation". WTF? Jag vill ju se på kvittot för det jag betalade så jag kan se hur det står sig mot det man ändrat till. Nu går inte det, eftersom jag i ett svagt ögonblick inte tänkte på att företag kunde vara så här fula och därmed sparade ner allt direkt.

Om man istället skickat ut en PDF direkt så hade jag kunnat jämföra med den. (Nu för tiden tar jag alltid screenshots också)

Jag tror på att själv äga all sin information.
 
  • Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.