Claes Sörmland
richardtenggren richardtenggren skrev:
Jag tycker gnället hade varit legitimt om Klarna kört på påminnelseavgifter i samma härad som Transportstyrelsens och CSNs.
Haha, sant. Där heter lösningen efaktura. Det var banne mig en välsignelse att detta äntligen kom. Nästa så att jag mot alla mina frihetliga principer vill lagstifta om att alla måste använda det.

Ni som får fakturor av Klarna, använder Klarna efaktura numera eller måste man gå omvägen via deras app?

• Gilla
Guzzi
  • Laddar…
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Använder du Klarnaappen får du alla kvitton där....;)
Vill du läsa mitt svar på det här inlägget så får du ladda ner min app.

• Haha
a.o.f och 5 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Vill du läsa mitt svar på det här inlägget så får du ladda ner min app.
Absolut, vad heter den?

Nyfniken Nyfniken skrev:
Eller försöka påverka opinionen genom att gnälla på forum så att vi får lagar som styr företag som inte kan hålla sig inom förnuftets råmärken.

För det fungerar.
Jag tycker det fungerar kalas att få alla fakturor på ett ställe, utan att behöva leta igenom mailkorgen.
För det fungerar faktiskt kanonbra.
Nu låter jag som en Fanboy, jag vet.......

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
Nyfniken Nyfniken skrev:
Edit: Det är för övrigt varken svårt eller komplicerat, det fungerar bara dåligt. Jag vill slippa ringa runt till olika företag för att få ett kvitto.
Nu skräms du. Får du inte kvitto på köpet när du handlar på Klarna-anslutna företag och inte använder Klarna-appen?

Unikt namn
Jag tycker gnället hade varit legitimt om Klarna kört på påminnelseavgifter i samma härad som Transportstyrelsens och CSNs.
Transportstyrelsen har typ 90dagar betalning och knappt någon påminnelseavgift alls.
500spänn myten är 10år gammal.

• Gilla
Abies koreana och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Nu skräms du. Får du inte kvitto på köpet när du handlar på Klarna-anslutna företag och inte använder Klarna-appen?
Det trillar in en orderbekräftelse i mailkorgen, den kör väl funka som kvitto.
Man får ju inte heller ett fysiskt kvitto på att man betalat en "vanlig" räkning.

• Gilla
altaxis
  • Laddar…
Grejen är att när du handlar på nätet så gäller distanshandelslagen och orderbekräftelsen är det som är viktigt. Säljande företag behöver (i de flesta fall) inte skicka ett kvitto. Bara att gå in och läsa lagtexten, den är förvånansvärt lättläst.

richardtenggren
Haha, sant. Där heter lösningen efaktura. Det var banne mig en välsignelse att detta äntligen kom. Nästa så att jag mot alla mina frihetliga principer vill lagstifta om att alla måste använda det.

Ni som får fakturor av Klarna, använder Klarna efaktura numera eller måste man gå omvägen via deras app?
Absolut, har också på efaktura nu :)

Nej, det har de inte, och där håller jag väl med om att anledningen till det troligen ligger i att de gillar de som inte betalar. Även om jag själv kollar inkorgen oftare än mina e-fakturor hos banken.

richardtenggren
Unikt namn Unikt namn skrev:
Transportstyrelsen har typ 90dagar betalning och knappt någon påminnelseavgift alls.
500spänn myten är 10år gammal.
Okej, konstigt, för när jag läser innantill på deras hemsida så står det 500 kr...
Jag har betalt en påminnelseavgift senast 2019, då vi fick två fakturor för samma resa, betalde den ena men missade den andra. Fick båda fakturorna till Kivra.

https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Trangselskatt/Betalning/

Claes Sörmland
Absolut, har också på efaktura nu :)

Nej, det har de inte, och där håller jag väl med om att anledningen till det troligen ligger i att de gillar de som inte betalar. Även om jag själv kollar inkorgen oftare än mina e-fakturor hos banken.
Eller om man ska tro den där DI-artikeln att det inte finns så stora pengar för Klarna i påminnelseavgifter. Vad var det som det stod? En på tusen användare betalar inte i tid?

Då tror jag mer om att det handlar om att man vill få in så många konsumenter som möjligt i sin app så att man kan sälja dessa användare och deras köpbeteende till sina riktiga kunder återförsäljarna. Där finns nog kulorna för Klarna idag förutom att fakturera företagen för själva köpen.

Sen är kanske ambitionen att bli en hel bank för konsumenterna.

Nej.

Jag har köpt rätt mycket faktalitteratur för jobbets räkning på sistone. Det är alltid samma visa, man får ett mail där det står "Tack för din beställning av boken X."

Ofta inga summor eller moms redovisat. Och när man kontaktar kundtjänst så kan de inte trolla fram ett kvitto utan det är det någon på Klarna som gör.

• Gilla
  • Arg
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
richardtenggren
Eller om man ska tro den där DI-artikeln att det inte finns så stora pengar för Klarna i påminnelseavgifter. Vad var det som det stod? En på tusen användare betalar inte i tid?

Då tror jag mer om att det handlar om att man vill få in så många konsumenter som möjligt i sin app så att man kan sälja dessa användare och deras köpbeteende till sina riktiga kunder återförsäljarna. Där finns nog kulorna för Klarna idag förutom att fakturera företagen för själva köpen.
Instämmer, även om jag inte tror att efaktura hade påverkat Klarnas informationsinsamling något, den får de oavsett betalsätt tror jag.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Kramla
I appen efter genomförd betalning står köpet som betalt, det skickas samtidigt en bekräftelse via mail att köpet är betalt och dessutom om man är lite vän av ordning så går det utmärkt att klicka i appen på ”ladda ned faktura som pdf” skriv ut och sätt i pärm om man vill tillbaka till det gamla:thinking:
Mvh Kramla

Edit, den är även markerat i färg ”Betald”

Redigerat:
  • Gilla
Sthlm1891
  • Laddar…
richardtenggren
Kramla Kramla skrev:
I appen efter genomförd betalning står köpet som betalt, det skickas samtidigt en bekräftelse via mail att köper är betalt och dessutom om man är lite vän av ordning så går det utmärkt att klicka i appen på ”ladda ned faktura som pdf” skriv ut och sätt i pärm om man vill tillbaka till gamla
Mvh Kramla
Man slipper ta fram stämpeln också, då den har en vattenstämpel med ”Betald” ;)

• Gilla
Kramla
  • Laddar…
Claes Sörmland
FredrikR FredrikR skrev:
Det trillar in en orderbekräftelse i mailkorgen, den kör väl funka som kvitto.
Man får ju inte heller ett fysiskt kvitto på att man betalat en "vanlig" räkning.
Nej det finns vissa formkrav på ett kvitto och det ska ju kvittera själva betalningen.

• Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.