139 424 läst ·
1 296 svar
139k läst
1,3k svar
Klarna är skit
Haha, sant. Där heter lösningen efaktura. Det var banne mig en välsignelse att detta äntligen kom. Nästa så att jag mot alla mina frihetliga principer vill lagstifta om att alla måste använda det.richardtenggren skrev:
Ni som får fakturor av Klarna, använder Klarna efaktura numera eller måste man gå omvägen via deras app?
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 473 inlägg
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 473 inlägg
Jag tycker det fungerar kalas att få alla fakturor på ett ställe, utan att behöva leta igenom mailkorgen.Nyfniken skrev:
För det fungerar faktiskt kanonbra.
Nu låter jag som en Fanboy, jag vet.......
Grejen är att när du handlar på nätet så gäller distanshandelslagen och orderbekräftelsen är det som är viktigt. Säljande företag behöver (i de flesta fall) inte skicka ett kvitto. Bara att gå in och läsa lagtexten, den är förvånansvärt lättläst.Claes Sörmland skrev:
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 615 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 615 inlägg
Absolut, har också på efaktura nuClaes Sörmland skrev:
Haha, sant. Där heter lösningen efaktura. Det var banne mig en välsignelse att detta äntligen kom. Nästa så att jag mot alla mina frihetliga principer vill lagstifta om att alla måste använda det.
Ni som får fakturor av Klarna, använder Klarna efaktura numera eller måste man gå omvägen via deras app?
Nej, det har de inte, och där håller jag väl med om att anledningen till det troligen ligger i att de gillar de som inte betalar. Även om jag själv kollar inkorgen oftare än mina e-fakturor hos banken.
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 615 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 615 inlägg
Okej, konstigt, för när jag läser innantill på deras hemsida så står det 500 kr...Unikt namn skrev:
Jag har betalt en påminnelseavgift senast 2019, då vi fick två fakturor för samma resa, betalde den ena men missade den andra. Fick båda fakturorna till Kivra.
https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Trangselskatt/Betalning/
Eller om man ska tro den där DI-artikeln att det inte finns så stora pengar för Klarna i påminnelseavgifter. Vad var det som det stod? En på tusen användare betalar inte i tid?richardtenggren skrev:
Då tror jag mer om att det handlar om att man vill få in så många konsumenter som möjligt i sin app så att man kan sälja dessa användare och deras köpbeteende till sina riktiga kunder återförsäljarna. Där finns nog kulorna för Klarna idag förutom att fakturera företagen för själva köpen.
Sen är kanske ambitionen att bli en hel bank för konsumenterna.
Nej.Claes Sörmland skrev:
Jag har köpt rätt mycket faktalitteratur för jobbets räkning på sistone. Det är alltid samma visa, man får ett mail där det står "Tack för din beställning av boken X."
Ofta inga summor eller moms redovisat. Och när man kontaktar kundtjänst så kan de inte trolla fram ett kvitto utan det är det någon på Klarna som gör.
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 615 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 615 inlägg
Instämmer, även om jag inte tror att efaktura hade påverkat Klarnas informationsinsamling något, den får de oavsett betalsätt tror jag.Claes Sörmland skrev:
Eller om man ska tro den där DI-artikeln att det inte finns så stora pengar för Klarna i påminnelseavgifter. Vad var det som det stod? En på tusen användare betalar inte i tid?
Då tror jag mer om att det handlar om att man vill få in så många konsumenter som möjligt i sin app så att man kan sälja dessa användare och deras köpbeteende till sina riktiga kunder återförsäljarna. Där finns nog kulorna för Klarna idag förutom att fakturera företagen för själva köpen.
I appen efter genomförd betalning står köpet som betalt, det skickas samtidigt en bekräftelse via mail att köpet är betalt och dessutom om man är lite vän av ordning så går det utmärkt att klicka i appen på ”ladda ned faktura som pdf” skriv ut och sätt i pärm om man vill tillbaka till det gamla
Mvh Kramla
Edit, den är även markerat i färg ”Betald”
Mvh Kramla
Edit, den är även markerat i färg ”Betald”
Redigerat:
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 615 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 615 inlägg
Man slipper ta fram stämpeln också, då den har en vattenstämpel med ”Betald”Kramla skrev:
I appen efter genomförd betalning står köpet som betalt, det skickas samtidigt en bekräftelse via mail att köper är betalt och dessutom om man är lite vän av ordning så går det utmärkt att klicka i appen på ”ladda ned faktura som pdf” skriv ut och sätt i pärm om man vill tillbaka till gamla
Mvh Kramla