138 436 läst ·
1 296 svar
138k läst
1,3k svar
Klarna är skit
Jag hade lite problem i början eftersom Klarnas fakturor brukade hamna i spam-korgen. Men jag vill minnas att de efterskänkte påminnelseavgiften. Detn jag minns inte om jag pratade med nån människa eller om jag bara mejlade med dem. Men det löste sig i alla fall.A AndersOhrt skrev:Fick ett inkassokrav idag, var nog första på minst 10 år. Förvånat läser jag kravet, obetald faktura från Klarna, va? Kollar mejlen, och suckar.
Jag handlar på nätet som alla andra, och betalar i princip alltid med Klarna för det är oftast enda valet. Klarna ger olika alternativ, bl.a. direktbetalning via bank, eller bankbetalning när varan levererats. Jag väljer det första om det finns, annars det andra. Självklart vill de inte att folk ska använda dessa alternativ, det tjänar de ju inte på. Så ibland döljer de direktbetalningsalternativet, ibland finns det inte alls.
Nu köpte jag något i december och det fanns bara olika delbetalningalternativ samt faktura efter 14 dagar. Ok, väljer faktura. Två veckor senare dyker mejlet upp, och eftersom jag får ett par mejl i månaden från Klarna som säger "Ditt köp är nu betalt" missar jag att det är en faktura och arkiverar det. Klantigt, I know.
Vad hade ett normalt företag gjort? Skickat en påminnelse med påminnelseavgift förstås. Eftersom fakturorna kommer via mejl är det ju enkelt och gratis för dem.
Men inte Klarna inte! Direkt till inkasso, 60kr för påminnelse, 180kr för inkasso, samt dröjsmålsränta, och ett otrevligt hot om rättsliga åtgärder.
Känns lite surt på en faktura på 279kr. Ja ja, mitt fel, bara att betala.
Irriterande nog finns det ju ingen att klaga till heller. Inkassobolaget har ju inte gjort något fel. Säljaren har inte gjort något fel, förutom att anlita Klarna. Klarna kan man inte klaga till, de skiter ju fullständigt i min åsikt. Jag är inte deras kund, det är det säljaren som är.
Ge dem dåligt betyg på något site, ha. Det har redan bottenbetyg och bryr sig inte. Betyget påverkar ju inte dem eftersom man inte har något val.
Kanske byta ut jobbets trista GDPR-disclaimer i mejlen med "För övrigt anser jag att Klarna bör förstöras"? Vi har ändå tiotusentals kunder vi mejlar med i Sverige. Kul tills man blir inkallad till chefen för samtal, även om han säkert egentligen håller med. =)
Så, gnälla lite här återstår. Tack för utrymmet!
Efter detta tycker jag Klarna har fungerat bra rent tekniskt. Vid något tillfälle har jag lyckats dubbelbetala en räkning, men de pengarna kom tillbaka med en gång, innan jag ens märkt att jag gjort fel. Likadant när jag returnerat saker, de har varit snabba med att kreditera obetalda fakturor eller återbetala.
Det som stör mig lite är att det nu är ytterligare en predator i näringspyramiden över mig som kund. Men jag förmodar att säljföretagen tycker att det är värt avgiften de får betala till Klarna. De slipper hantera fakturor, och den hanteringen hade kostat i vilket fall. Förmodligen tjänar säljarna på att det är så enkelt att beställa. Sist fick jag verkligen den där känslan "oj, var det redan klart? Bara ett klick, de har redan mitt namn och adress och alltihopa, ingenting att fylla i. För en shopoholic måste det vara förödande. Det är bara att klicka så är köpet klart.
Problemet är att klarna inte erbjuder direktbetalning av fakturan som övriga. Så risk att man flyttar pengarna från kontot innan de drar beloppet då de inte heller reserverar summan. Givetvis får man ingen påminnelse att de misslyckats dra pengarna innan det är en förseningsavgift påslagen. Vanliga fakturor kan man lägga in i banken att betala direkt.R Rörmokaren84 skrev:
Självbyggare
· Stockholm
· 10 259 inlägg
Jo, du kan välja både direkt från bankkonto och att det skall dras på ditt kreditkort.H Haladria skrev:Problemet är att klarna inte erbjuder direktbetalning av fakturan som övriga. Så risk att man flyttar pengarna från kontot innan de drar beloppet då de inte heller reserverar summan. Givetvis får man ingen påminnelse att de misslyckats dra pengarna innan det är en förseningsavgift påslagen. Vanliga fakturor kan man lägga in i banken att betala direkt.
Dom gånger jag har haft för lite pengar på kontot har jag fått en notis om att betalningen inte kunde genomföras. Efter att ha fört över pengar har betalningen gjorts nästa dag utan några extra avgifter.H Haladria skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 616 inlägg
Vi är alla olika.useless skrev:
Jag gillar inte att handla på kredit, jag litar inte på att klarna ser till att leverera fakturan, och inte att förglömma, jag litar inte på att jag kommer komma ihåg att betala en lös faktura
R
Rörmokaren84
Bannad
· Mellan Sverige
· 137 inlägg
Rörmokaren84
Bannad
- Mellan Sverige
- 137 inlägg
Du kan trycka på betala direkt i appen eller på deras hemsida. Inga problem. Så de erbjuder dem visst.H Haladria skrev:Problemet är att klarna inte erbjuder direktbetalning av fakturan som övriga. Så risk att man flyttar pengarna från kontot innan de drar beloppet då de inte heller reserverar summan. Givetvis får man ingen påminnelse att de misslyckats dra pengarna innan det är en förseningsavgift påslagen. Vanliga fakturor kan man lägga in i banken att betala direkt.
Och vadå ? : "redan flyttat pengarna" säger det igen. Ansvar! Klarar man av att handla så klarar man betala.
Fakturan levereras samma sekund man gör klart köpet i butiken. Det brukar plinga till i mobilen två sekunder senare.13th Marine skrev:
Det funkar ganska bra med Klarna fast då och då kan en extra avgift på 60 kronor läggas på då det inte reagerats snabbt nog, helst händer detta på småbelopp under 60 kronor.useless skrev:
Fast nu sist när jag la in en schemalagd betalning så kom ett mail att det inte gick att dra pengarna då den typen av konto inte stödde detta, kanske något som behövs godkännas i banken då.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 808 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 808 inlägg
Tyvärr är det inte så enkelt.useless skrev:
Nya exempel: Sellpy har börjat med Klarna men deras integration är usel och klarar inte av Klarnas system så Sellpy aktiverar fakturan när man beställer, inte när de skickar, vilket ofta kan ta en vecka. Senaste gången hade jag 2 dagar kvar på fakturan när paketet kom fram till utlämningsstället. Undvik!
På andra hållet: Kontorsgiganten aktiverar Klarna-fakturan först när paketet landar hos ombudet, bättre än de flesta.