139 433 läst ·
1 296 svar
139k läst
1,3k svar
Klarna är skit
R
Rörmokaren84
Bannad
· Mellan Sverige
· 137 inlägg
Rörmokaren84
Bannad
- Mellan Sverige
- 137 inlägg
Ja men klarna har en tjänst där man enkelt kan skjuta fram fakturan eller pausa den tills paketet kommit utan övriga avgifter.MultiMan skrev:
Tyvärr är det inte så enkelt.
Nya exempel: Sellpy har börjat med Klarna men deras integration är usel och klarar inte av Klarnas system så Sellpy aktiverar fakturan när man beställer, inte när de skickar, vilket ofta kan ta en vecka. Senaste gången hade jag 2 dagar kvar på fakturan när paketet kom fram till utlämningsstället. Undvik!
På andra hållet: Kontorsgiganten aktiverar Klarna-fakturan först när paketet landar hos ombudet, bättre än de flesta.
Klarar du inte av ansvaret att handla med faktura så lös de helt enkelt på annat sätt.
Det är bara ditt eget ansvar !
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 480 inlägg
Mina erfarenheter av Klarna är att fakturan kommer först när varorna har skickats.R Rörmokaren84 skrev:
Beställde varor på Outnorth i fredags, valde Klarna 14-dagars faktura förstås. Hos Klarna står det 'ordern under behandling'.
Ingen faktura ännu så länge alltså, och så här ser det ut, att fakturan kommer först när ordern har skickats.
Det är lätt att säga att det är ditt eget fel om du missar en betalning i tid, men det kan hända vem som helst att saker händer i livet som gör det som i vanliga fall är lätt mycket svårt.
Men det som jag tycker är orättfärdigt är att kostnaden för att automatiskt skicka en påminnelse och betala ränta på utestående krav är praktiskt taget försumbart medan den avgift Klarna och inkassobolagen tar för det är obscent mycket högre. På det sättet tjänar de grova pengar och det är ett oligopol där du som kund har mycket små om några möjligheter att välja vem som ska sköta betalningen. De som får betala för det är de allra svagaste i samhället i sina svagaste ögonblick.
Men det som jag tycker är orättfärdigt är att kostnaden för att automatiskt skicka en påminnelse och betala ränta på utestående krav är praktiskt taget försumbart medan den avgift Klarna och inkassobolagen tar för det är obscent mycket högre. På det sättet tjänar de grova pengar och det är ett oligopol där du som kund har mycket små om några möjligheter att välja vem som ska sköta betalningen. De som får betala för det är de allra svagaste i samhället i sina svagaste ögonblick.
Men klarnas väg med påminnelseavgift och sen inkasso skiljer ju inte sig från något annat företag.Q Qvanten skrev:Det är lätt att säga att det är ditt eget fel om du missar en betalning i tid, men det kan hända vem som helst att saker händer i livet som gör det som i vanliga fall är lätt mycket svårt.
Det har funnits så länge jag kunnat betala fakturor och de är väl över 20 år sen nu.
Alla som glömmer sin faktura får betala.
Alla människor som är myndiga har ett egenansvar och man kan ju inte skylla ifrån sig.
60 kr för en påminnelse är inte så fruktansvärt hög heller.
Japp, irriterande är det för det ökar ju risken att man missar att agera när emailet väl kommer. När man gör beställningen så har man ju fokus på arbetsuppgiften och då är det lämpligt att det automatgenererade fakturan omedelbart tillhandahålls. Då sker ju själva affären. Nästa läge är när får leveransen, t ex via en pappersfaktura i leveransen. Men email något slumpvis datum mitt emellan order och leverans ökar risken att man missar den. Å andra sidan, har man bränt sig en gång på Klarnas påminnelseavgifter så gör man det ju vanligen inte igen. Man vidtar åtgärder t ex att manuellt införa av sista betaldatum i sin kalender, användande av automatiserad app eller helt undvika deras kreditalternativ. Det är väl det som Klarna har insett och därför på senare år har lämnat sin lurendrejeristrategi att försöka maximera antalet förseningsavgifter. De är ju dessutom nästan i monopolställning numera så pengarna flyter ju in på annat sätt.[SKPG]Zamora skrev:
Mina erfarenheter av Klarna är att fakturan kommer först när varorna har skickats.
Beställde varor på Outnorth i fredags, valde Klarna 14-dagars faktura förstås. Hos Klarna står det 'ordern under behandling'.
Ingen faktura ännu så länge alltså, och så här ser det ut, att fakturan kommer först när ordern har skickats.
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 480 inlägg
Claes Sörmland skrev:
Japp, irriterande är det för det ökar ju risken att man missar att agera när emailet väl kommer. När man gör beställningen så har man ju fokus på arbetsuppgiften och då är det lämpligt att det automatgenererade fakturan omedelbart tillhandahålls. Då sker ju själva affären. Nästa läge är när får leveransen, t ex via en pappersfaktura i leveransen. Men email något slumpvis datum mitt emellan order och leverans ökar risken att man missar den. Å andra sidan, har man bränt sig en gång på Klarnas påminnelseavgifter så gör man det ju vanligen inte igen. Man vidtar åtgärder t ex att manuellt införa av sista betaldatum i sin kalender, användande av automatiserad app eller helt undvika deras kreditalternativ. Det är väl det som Klarna har insett och därför på senare år har lämnat sin lurendrejeristrategi att försöka maximera antalet förseningsavgifter. De är ju dessutom nästan i monopolställning numera så pengarna flyter ju in på annat sätt.
Men varför använder du inte appen? Där hamnar fakturan automatiskt och där väljer du om du vill betala direkt eller på förfallodagen. Och det är märkligt att man kan glömma bort att man har handlat något, för varorna får man ju?Claes Sörmland skrev:
Japp, irriterande är det för det ökar ju risken att man missar att agera när emailet väl kommer. När man gör beställningen så har man ju fokus på arbetsuppgiften och då är det lämpligt att det automatgenererade fakturan omedelbart tillhandahålls. Då sker ju själva affären. Nästa läge är när får leveransen, t ex via en pappersfaktura i leveransen. Men email något slumpvis datum mitt emellan order och leverans ökar risken att man missar den. Å andra sidan, har man bränt sig en gång på Klarnas påminnelseavgifter så gör man det ju vanligen inte igen. Man vidtar åtgärder t ex att manuellt införa av sista betaldatum i sin kalender, användande av automatiserad app eller helt undvika deras kreditalternativ. Det är väl det som Klarna har insett och därför på senare år har lämnat sin lurendrejeristrategi att försöka maximera antalet förseningsavgifter. De är ju dessutom nästan i monopolställning numera så pengarna flyter ju in på annat sätt.
Som jag skrev så löser många det med appen.[SKPG]Zamora skrev:
Visst glömmer man emellanåt bort när man handlar någon liten skitsak som behövs. Det går en massa paket fram och tillbaka. Är du lite yngre så kommer du att upptäcka detta så småningom när ansvaret på jobbet växer och trycket från familj och omgivning ökar. Man kan inte engagera sig i vartenda litet paket med strumpor när man t ex är utomlands och genomför en avgörande prestation för jobbet. Eller när din förälder plötsligt blir allvarligt sjuk och du måste arrangera dennes nya boende och släppa allt annat. Eller...
Som sagt, jag har inga problem med detta för jag behöver inte låna pengar av Klarna och numera går det ju lätt att hitta fakturafria betalalternativ även med Klarna. (Värst vad vissa av er har svårt att fokusera på sakfrågan och vill diskutera hur jag gör med mina internetköp istället.)
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 480 inlägg
Sakfrågan är väl att det är smidigt och lätt att betala via appen när man fått varorna.Claes Sörmland skrev:
Som jag skrev så löser många det med appen.
Visst glömmer man emellanåt bort när man handlar någon liten skitsak som behövs. Det går en massa paket fram och tillbaka. Är du lite yngre så kommer du att upptäcka detta så småningom när ansvaret på jobbet växer och trycket från familj och omgivning ökar. Man kan inte engagera sig i vartenda litet paket med strumpor när man t ex är utomlands och genomför en avgörande prestation för jobbet. Eller när din förälder plötsligt blir allvarligt sjuk och du måste arrangera dennes nya boende och släppa allt annat. Eller...
Som sagt, jag har inga problem med detta för jag behöver inte låna pengar av Klarna och numera går det ju lätt att hitta fakturafria betalalternativ även med Klarna. (Värst vad vissa av er har svårt att fokusera på sakfrågan och vill diskutera hur jag gör med mina internetköp istället.)
Vad ska jag med ytterligare en app till?! Jag vill köpa grejer* och betala direkt utan att ha med butikens underleverantörer att göra. Det är deras problem, inte mitt.[SKPG]Zamora skrev:
*) Då vill jag ha orderbekräftelse, kvitto och leverans med följesedel till de adresser jag angav när jag beställde.
Men, se den här grundläggande kedjan i en affärstransaktion klarar Klarna inte av.
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 480 inlägg
Men handla inte med Klarna då, om det är så svårt och komplicerat?Nyfniken skrev:
Vad ska jag med ytterligare en app till?! Jag vill köpa grejer* och betala direkt utan att ha med butikens underleverantörer att göra. Det är deras problem, inte mitt.
*) Då vill jag ha orderbekräftelse, kvitto och leverans med följesedel till de adresser jag angav när jag beställde.
Men, se den här grundläggande kedjan i en affärstransaktion klarar Klarna inte av.
Ja, nu går ju diskussionen lite i cirklar. Men, Klarna har ju i stort sett en monopolställning vilket gör det i stort sett omöjligt att låta bli.[SKPG]Zamora skrev:
Edit: Det är för övrigt varken svårt eller komplicerat, det fungerar bara dåligt. Jag vill slippa ringa runt till olika företag för att få ett kvitto.
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 480 inlägg
Då får du väl gå på stället du handlar att du inte vill betala med Klarna. Eller helt enkelt handla någonstans där Klarna inte är ett alternativ.Nyfniken skrev:
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 480 inlägg
Använder du Klarnaappen får du alla kvitton där....Nyfniken skrev:
Eller försöka påverka opinionen genom att gnälla på forum så att vi får lagar som styr företag som inte kan hålla sig inom förnuftets råmärken.[SKPG]Zamora skrev:
För det fungerar.