optimum
R RoAd skrev:
Jo, det är klarna som hanterar kortbetalningarna också. Det har redan varit uppe i tråden.
O katten. Då har jag lärt mig något nytt, tack.

Dock borde det vara riskfritt att missa betala i tid:cool:

M Marcussjogren skrev:
använd för gudsskull inte internet, du spåras konstant via alla appar och hemsidor du besöker :)
Det går i mycket stor utsträckning att påverka och minimera, om man har intresse av det.

Det är dock inget som är varken smidigt, enkelt eller som faller på plats automagiskt.....

M
K Kasken skrev:
Det går i mycket stor utsträckning att påverka och minimera, om man har intresse av det.

Det är dock inget som är varken smidigt, enkelt eller som faller på plats automagiskt.....
jag vill ändå påstå att det för gemene man i skrivande stund är relativt krångligt, som du är inne på.

däremot börjar webbläsarna (Safari t ex) göra försök till att blockera vissa funktioner som används för detta ändamål, t ex kakor som används för spårning.

H
richardtenggren richardtenggren skrev:
Då låter det mer som det ligger handhavande fel bakom dina problem.
OM Klarnas fakturor via mail nu skulle hamna i din spam-korg(SPAM var för övrigt ett svar i fredagens På Spåret) så får du väl se över ditt spamfilter, detta styr ju knappast Klarna över?Köper man något så borde man veta att man behöver betala för det också, så har man inte fått något åligger det väl en att undersöka saken?
Alla mina senaste mail från klarna kommer från samma mailadress därför bör problemet med Spam-filtret vara litet.
De enaste två åren har inga fakturor bifogats i PDF-format vad jag kunde se vid en snabbkoll i min inbox.
Klarnas hemsida och app funkar väldigt bra till skillnad från vissa av deras konkurrenter, men det kan ju alltid krångla med tekniken.

Man kan även flagga sina mailfakturor i inkorgen för att underlätta och påminna sig själv om dessa om minnet sviker. Enklast är ju att schemalägga dem hos baken direkt när de kommer.
Du kan klicka där det står se Pdf fil, så öppnas den intet annat fönster, så fungerar det för mig iallafall. Fakturan kommer aldrig upp direkt i mailet. Vilket är bra, kan ju vara en present man köpt till någon i hushållet. ;):D

richardtenggren
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Hahaha, billigt retoriskt trick att försöka göra Klarnas affärsidé till ett mitt personliga handhavandeproblem. Läs tråden igen istället för att förolämpa mig. Detta är inget personligt handhavandeproblem utan det är den metod som Klarna har använt sig av för att lura pengar av människor under åren. Jag undviker numera Klarna om jag kan (nej det går naturligtvis inte eftersom de är helt har tagit över detaljhandeln och jag är ingen dogmatiker) men använder inte alla fall inte deras fakturatjänst. Det är ett företag som inte går att lita på.
Kanske skulle lagt till en emoji, då farbror verkar tagit det hårt att han inte verkar ha struktur i inkorgen? ;)
Det du säger är ju att Klarna är ansvariga för att du inte har koll på din inkorg eller vad som ska betalas? Jag tycker det mer låter som personliga problem än Klarnas.
Kollar du inte brevlådan får du väl liknande problem även från andra avsändare av fakturor? Eller om fakturan råkar hamna bland reklamen?

Ska man komma med kritik så bör den vara saklig anser jag.
Visst är trenden med 10/14-dagars fakturor ett otyg, men det verkar ju gälla nästan alla branscher idag.

Att maila fakturor är väl kutym idag, vi mailar våra kunder på jobbet och de leverantörer vi handlar av mailar ibland sina fakturor till vår ekonomiavdelning.

• Gilla
Kramla
  • Laddar…
richardtenggren
H HEM2121 skrev:
Du kan klicka där det står se Pdf fil, så öppnas den intet annat fönster, så fungerar det för mig iallafall. Fakturan kommer aldrig upp direkt i mailet. Vilket är bra, kan ju vara en present man köpt till någon i hushållet. ;):D
Absolut, men han skrev att den var bifogad som pdf, men visst den finns ju via länk. ;) Jag kan hämta pdf:n i appen också, men för att betala behöver jag inte öppna pdf:n, betalningsinfon finns i textform i mailet eller appen :) Själv kör jag vanligtvis direktbetalning via deras app.

J
En av klarnas grundare sa ju för ett par år sen att deras bästa kunder var de som inte betalade. Ogillar dem sen dess. Betalar alltid med kreditkort även om det går via Klarna. Då kan man reklamera köpet till kortutställaren. Det brukar vara de som betalar med kreditkort som klarar sig helt när ett företag konkar utan att leverera betalda varor.

• Gilla
Karlia och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
richardtenggren richardtenggren skrev:
Kanske skulle lagt till en emoji, då farbror verkar tagit det hårt att han inte verkar ha struktur i inkorgen? ;)
Det du säger är ju att Klarna är ansvariga för att du inte har koll på din inkorg eller vad som ska betalas? Jag tycker det mer låter som personliga problem än Klarnas.
Kollar du inte brevlådan får du väl liknande problem även från andra avsändare av fakturor? Eller om fakturan råkar hamna bland reklamen?

Ska man komma med kritik så bör den vara saklig anser jag.
Visst är trenden med 10/14-dagars fakturor ett otyg, men det verkar ju gälla nästan alla branscher idag.

Att maila fakturor är väl kutym idag, vi mailar våra kunder på jobbet och de leverantörer vi handlar av mailar ibland sina fakturor till vår ekonomiavdelning.
Farbror har inte gjort gällande vad du påstår om vem som är ansvarig för mina email. Du får läsa igen. Ledsen men en emoji är heller inget frikort för att försöka flytta diskussionen kring Klarna till min person eller email. Inte snyggt agerande av dig. Hur vad det nu, du anser ju att man ska vara saklig.

optimum optimum skrev:
Men de du betalar direkt med kort är väl inte Klarna inblandade eller?

Detta från adlibris
[bild]
Betalar du med kort enligt ditt exempel ovan så är det Klarna som tar hand om betalningen. Det var det jag menade med "Det är Klarna alltihop. Även om det inte är markerat med deras logga."

Får du problem med ditt köp, till exempel att du vill ha ett kvitto (!) så hänvisas du till Klarnas kundtjänst.

• Gilla
  • Ledsen
Guzzi och 2 till
  • Laddar…
richardtenggren
Farbror har inte gjort gällande vad du påstår om vem som är ansvarig för mina email. Du får läsa igen. Ledsen men en emoji är heller inget frikort för att försöka flytta diskussionen kring Klarna till min person eller email. Inte snyggt agerande av dig. Hur vad det nu, du anser ju att man ska vara saklig.
Du har ju redigerat ditt inlägg så vet inte hur det ursprungliga löd, men tolkade nedanstående citat som det var problem du själv erfarit. Om du ser ”handhavande fel” som personangrepp, så får jag be om ursäkt, men det var inte min intention.
Vi lär tillhöra olika generationer och jag har spenderat större delen av livet som it-support åt äldre(och även yngre) i min närhet och veta att det ofta kan handla om handhavande fel, så skrev det med en glimt i ögat, samtidigt som jag för en stund glömt hur lättkränkta vita medelålders män är ;)

Låter osäkert med emailfaktura, de kan så lätt försvinna ned i inboxen eller hamna i en spamkorg i ett par veckor.
Till detta kommer att ett enstaka köp lätt kan generera en tre fyra emails + spam vilket ytterligare komplicerar situationen. Email är således en lösning som jag helst undviker.

• Gilla
  • Älska
Fredrik7865 och 1 till
  • Laddar…
Unikt namn
Mahognymarkus Mahognymarkus skrev:
Jag näthandlar mycket och väljer alltid klarna om det finns som alternativ. Kostar inget extra för mig och appen funkar perfekt. Mycket smidigare än alla deras konkurrenter jag provat. Aldrig haft problem med någon retur eller återbetalning.

Via jobbet säljer jag saker och använder klarna mot privatpersoner.
Naturligtvis skulle det bästa vara om vi kunde skicka mot vanlig faktura som vi gör till företag och kommuner men det fungerar inte, det är alldeles för många som struntar att betala.
Har också tidigare provat erbjuda postförskott men då är det för många som inte hämtar ut paketen och vi får stå för frakten.
Intressant.
Vad tar klarna för avgift av dig, och hur många procent omsättning stog "de som strular" för innan du använde dig av klarna?

Köpte och betalade en byggpryl via Klarna, men insåg att det var ett dåligt köp. Returnerar produkten till säljaren och tänker inte så mycket mer på det, lägger mailet på returbekräftelsen i TODO-högen. Ett år senare när jag går igenom listan ser jag att jag inte fått någon retur av betalningen via Klarna.

Kontaktar Klarna som rakt ut säger att det inte är deras problem. Trots att jag har en bekräftelse på att säljaren mottagit returen. Kontaktar butiken som efter några dagar återkommer med ett "hoppsan, vi har visst glömt återbetalningen".

Så mycket köpskydd kändes det inte som att man hade med Klarna, blev faktiskt lite förvånad.

För några år sedan handlade vi en hel del med Klarna till företaget. Klarna faktura var enda betalningsalternativet. Problemet var att Klarna skickade fakturorna till *besöks*adressen, vilket alltså gör att de inte kommer fram utan går i retur. Trots att vi angav vår postadress som betalningadress. Betalningspåminnelsen däremot, den kom som mail!

Efter varje påminnelse ringde vi Klarna, de krediterade påminnelsen och sa att ni har vi lagt en manuell ändring på er fakturaadress, så nu kommer det bli rätt nästa gång. Tror det blir rättat minst 20 gånger :D

• Gilla
a.o.f och 2 till
  • Laddar…
Nu urartar även denna tråd till för eller emot Klarna.
Klarna fungerar för det mesta bra utan att man behöver vara totalt hängiven som kund. Undviker man att ansluta konto till autogiro och att lämna kortuppgifter ser jag inga hinder att handla, då mot faktura. Jag skiter fullständigt i vilka uppgifter de har om mig så länge jag inte är ansluten till autogiro eller har lämnat kortuppgifter. Med faktura och betalning via ordinarie bank har jag kvitto.

Tycker att Klarna verkar ha lite dålig koll säkerhetsmässigt, glömmer jag att logga ut är jag fortfarande inloggad flera dygn efter. I min ordinarie bank loggas jag ut automatiskt efter några mlnuters overksamhet.
Två gånger har jag fått dubbla fakturor på mindre belopp med olika sista betalningsdagar, har inte haft koll och betalat båda. Har rättats automatiskt av Klarna i efterhand. Första gången ville de ha extraavgift för dubbelbetalning men drog tillbaka kravet sedan jag visat att jag fått två olika fakturor med skilda betalningsdagar för samma köp. Andra gången betalades hela beloppet tillbaka utan diskussion.
Även om Klarna mestadels fungerar skulle det aldrig falla mig in att ansluta till autogiro eller lämna kortuppgifter, känns helt enkelt lite för oseriöst med ständigt förändrade rutiner och villkor.
Som betalningsförmedlare mot faktura OK, som bank definitivt inte, Kan inte tänka mig att kommunicera med min bank via Facebook

• Gilla
a.o.f och 1 till
  • Laddar…
Jag har inte läst hela tråden då jag inte bryr mig tillräckligt om ämnet. Jag kör alltid Klarna och 14-dagars faktura.

Klarna tar all kreditrisk (antar jag) och erbjuder avgiftsfria möjligheter att ta emot din vara innan du betalar/skickar tillbaka den. Vilket företag är så kundvänligt i en bransch som drivs av att minimera kreditförluster?

Jag har inga som helst problem med deras sätt att göra business och dom få gånger jag missat en faktura så har dom alltid tagit bort påminnelsen som good will.

Testa att handla i eller från andra länder och då inser man snabbt hur bra Klarna är.

TRJBerg
K Kane skrev:
Men man har ju själv valet att välja en annan betalningsmetod vid köpet?
En annan betalningsmetod ja, men fortfarande under Klarnas kontroll!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.