P
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag tror baserat på din internetpersona (som ju inte behöver översättas direkt till din verkliga person!) att det är något djupare än tur som ligger bakom detta.
Jag har manisk kontroll över in och utgifter. Något jag haft sen barndomen, något man hade önskat att alla hade och inte hade otur med jobb och pengar =)

Själv gillar jag klarna, än sålänge.

Jag har ALLTID fått på mail
"Ditt köp är registrerat"
"Ditt köp är redo att betalas"
"Glöm inte bort din faktura"
"Ditt köp är nu betalt"

Kan vara lite felciterat.
Får även notiser från appen

Jag har däremot vad jag kan minnas aldrig fått en kreditupplysning vid något köptillfälle. Det får jag däremot alltid från t.ex qliro.

Mvh Tobbe

• Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Claes Sörmland
richardtenggren richardtenggren skrev:
Då låter det mer som det ligger handhavande fel bakom dina problem.
Hahaha, billigt retoriskt trick att försöka göra Klarnas affärsidé till ett mitt personliga handhavandeproblem. Läs tråden igen istället för att förolämpa mig. Detta är inget personligt handhavandeproblem utan det är den metod som Klarna har använt sig av för att lura pengar av människor under åren. Jag undviker numera Klarna om jag kan (nej det går naturligtvis inte eftersom de är helt har tagit över detaljhandeln och jag är ingen dogmatiker) men använder inte alla fall inte deras fakturatjänst. Det är ett företag som inte går att lita på.

• Haha
  • Gilla
Nyfniken och 3 till
  • Laddar…
Klarna är rena dagisfröken jämfört med transportstyrelsen och deras trängselskatt, har man inte autogiro utan pappersfaktura och missar den så Boom tillkommer en avgift på 500kr.

• Gilla
cpalm och 3 till
  • Laddar…
Skärmdump av notisinställningar i en mobilapp med olika alternativ för köp, betalningar och erbjudanden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Älska
Huddingebo
  • Laddar…
Claes Sörmland
Rkarlsson skrev:
Jag har manisk kontroll över in och utgifter. Något jag haft sen barndomen, något man hade önskat att alla hade och inte hade otur med jobb och pengar =)
Precis min poäng. Du befinner dig i utkanten av normalfördelningskurvan. Men man kan inte bygga samhällen, lagar eller moral på din lilla grupps avvikande beteende. Inte heller Klarnas betalsystem ska baseras på att enbart minoriteten klarar sig igenom utan extra avgifter över tid. Annars är det rimligen lurendrejeri.

(Men nu vittnar ju de som regelbundet lånar pengar av Klarna att de har bättrat sig gällande fakturaupplägget. Även om andra låntagare menar att så inte är fallet.

• Gilla
Kasken och 1 till
  • Laddar…
P
T Tolin80 skrev:
[bild]
Kan man få betalningspåminnelser utan att ansluta bankkonto?

Handyman 1 skrev:
Kan man få betalningspåminnelser utan att ansluta bankkonto?
Jag har inget kort eller konto anslutet och kommer inte göra så heller.

P
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Precis min poäng. Du befinner dig i utkanten av normalfördelningskurvan. Men man kan inte bygga samhällen, lagar eller moral på din lilla grupps avvikande beteende. Inte heller Klarnas betalsystem ska baseras på att enbart minoriteten klarar sig igenom utan extra avgifter över tid. Annars är det rimligen lurendrejeri.

(Men nu vittnar ju de som regelbundet lånar pengar av Klarna att de har bättrat sig gällande fakturaupplägget. Även om andra låntagare menar att så inte är fallet.
Är man i minoritet för att man sköter sina åtaganden?

Jag har inte mer att tillägga. Jag stannar där, tappar hakan för att de som sköter sina betalningar är minoritet.
Förstår varför det är så betydligt mycket mer exekutiva försäljningar av fastigheter nu om majoritet inte betalar.

• Gilla
  • Haha
Kramla och 3 till
  • Laddar…
P
T Tolin80 skrev:
Jag har inget kort eller konto anslutet och kommer inte göra så heller.
Nu använder jag inte appen längre,gör egna notiser vid köp istället,men det gick inte att markera den rutan när jag försökte det iaf:thinking:

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Jag näthandlar mycket och väljer alltid klarna om det finns som alternativ. Kostar inget extra för mig och appen funkar perfekt. Mycket smidigare än alla deras konkurrenter jag provat. Aldrig haft problem med någon retur eller återbetalning.

Via jobbet säljer jag saker och använder klarna mot privatpersoner.
Naturligtvis skulle det bästa vara om vi kunde skicka mot vanlig faktura som vi gör till företag och kommuner men det fungerar inte, det är alldeles för många som struntar att betala.
Har också tidigare provat erbjuda postförskott men då är det för många som inte hämtar ut paketen och vi får stå för frakten.

• Gilla
Dan_Johansson och 2 till
  • Laddar…
SarB
A AndersOhrt skrev:
Fick ett inkassokrav idag, var nog första på minst 10 år. Förvånat läser jag kravet, obetald faktura från Klarna, va? Kollar mejlen, och suckar.

Jag handlar på nätet som alla andra, och betalar i princip alltid med Klarna för det är oftast enda valet. Klarna ger olika alternativ, bl.a. direktbetalning via bank, eller bankbetalning när varan levererats. Jag väljer det första om det finns, annars det andra. Självklart vill de inte att folk ska använda dessa alternativ, det tjänar de ju inte på. Så ibland döljer de direktbetalningsalternativet, ibland finns det inte alls.

Nu köpte jag något i december och det fanns bara olika delbetalningalternativ samt faktura efter 14 dagar. Ok, väljer faktura. Två veckor senare dyker mejlet upp, och eftersom jag får ett par mejl i månaden från Klarna som säger "Ditt köp är nu betalt" missar jag att det är en faktura och arkiverar det. Klantigt, I know.

Vad hade ett normalt företag gjort? Skickat en påminnelse med påminnelseavgift förstås. Eftersom fakturorna kommer via mejl är det ju enkelt och gratis för dem.

Men inte Klarna inte! Direkt till inkasso, 60kr för påminnelse, 180kr för inkasso, samt dröjsmålsränta, och ett otrevligt hot om rättsliga åtgärder.

Känns lite surt på en faktura på 279kr. Ja ja, mitt fel, bara att betala.

Irriterande nog finns det ju ingen att klaga till heller. Inkassobolaget har ju inte gjort något fel. Säljaren har inte gjort något fel, förutom att anlita Klarna. Klarna kan man inte klaga till, de skiter ju fullständigt i min åsikt. Jag är inte deras kund, det är det säljaren som är.

Ge dem dåligt betyg på något site, ha. Det har redan bottenbetyg och bryr sig inte. Betyget påverkar ju inte dem eftersom man inte har något val.

Kanske byta ut jobbets trista GDPR-disclaimer i mejlen med "För övrigt anser jag att Klarna bör förstöras"? Vi har ändå tiotusentals kunder vi mejlar med i Sverige. Kul tills man blir inkallad till chefen för samtal, även om han säkert egentligen håller med. =)

Så, gnälla lite här återstår. Tack för utrymmet!
Jag har jättebra erfarenheter av Klarna, önskar att fler företag använder dem. Ladda ner appen och du ser alltid vad du har att betala samt får notiser om när det är dags. Däremot upplever jag som du säger att jag sällan kan välja att betala direkt. Ofta finns det som alternativ, men av en mystisk anledning strular det tekniska ALLTID när jag väljer det. Egentligen är det inget problem, väljer jag betala inom 14 dagar får jag ändå fakturan direkt till appen och kan välja att betala direkt- och det kostar inget.

HeineA HeineA skrev:
Klarna är rena dagisfröken jämfört med transportstyrelsen och deras trängselskatt, har man inte autogiro utan pappersfaktura och missar den så Boom tillkommer en avgift på 500kr.
Jag får e-faktura från dem, och de skickar dessutom fakturan en månad innan den ska betalas. Men påminnelseavgiften är lite väl saftig.

Fast värre var det i början när de införde trängselskatten. Om jag inte minns fel hade man 2 veckor på sig, måste hålla koll på det själv och betala på pressbyrån(?), och fick 500kr i påminnelse om man missade. Ingen e-faktura, inget autogiro.
För jobbpendlarna gick det väl hyfsat, men var nog många turister som drabbades.

optimum optimum skrev:
Är det inte enklare att betala på annat sätt än att gnälla på ett forum att Klarna är skit?

Det går oftast betala på med kort eller köp någon annan stans där du hittar betalformer som passar dig.
Tyvärr har ju Klarna lite av en monopolställning ovh även om du betalar direkt med kort så är det Klarna som sköter transaktionen.

Men tipsa gärna om en bokhandel där man kan handla på nätet och betala med kort utan att behöva tjafsa med Klarna.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.