120 899 läst ·
721 svar
121k läst
721 svar
Klarar ni elräkningen för december?
Min svåger som bor i Oslo skickade ett screenshot som visade timpris på 6:40 kr mellan 17-18 igår och 5 kr i snitt på dygnet. Utan nettleie = elöverföringsavgift?Z Zodde skrev:
Solklart. Visste man att Putin skulle gå i krig 6-9 månader senare så är man ju stendum om man inte gick för fast pris.S slurppe99 skrev:Redan 2021 var elpriset varierande. Om man inte låste i april. Så hade man kunnat låsa i augusti och september till bra priser. Vi blev samtidigt matade med höga elpriser under hela 2021. En stor del trodde tydligen att det skulle fortsätta vara bäst med rörligt. Även el bolagen trodde väl på det som fortsatte att erbjuda bundna elpriser. Som de knappt gör numera.
Vissa erbjöd månatlig försäkring om elen gick över en viss summa. Som återbetalades efter 12 månader. Den finns fortfarande. Men nu blir återbetalningen högst 6000 kr. Samt en högre försäkringskostnad.
Så snart kanske man slutligen sätter en tak för vad det får kosta. Samt att överförbrukning ska få kosta. Då får man göra sina val. De som valde mp är väl nu mer än nöjda. Då dessa 4% fick helt plötsligt styra vår energipolitik.
Redigerat:
Max igår i Oslo var 4,60 och snitt 3,30 så då är nog hans pris vad han betalar brutto.D Drosen skrev:
Netto får man tillbaka 90% av spotpriset över 70öre innan avgifter
Så här går det när man låter dårar styra ett land, lägga ner kärnkraften, alla ni som tyckt det var en bra ide ska inte ens tänka tanken att klaga. Alla som fattar bara lite förstod det skulle bli så här, väldigt bra timing att även lura på folk att köpa elbilar vilket är en av de största orsakerna till att elen blivit en akut bristvara. Har för länge sedan tappat hoppet om mänskligheten, dumheten breder ut sig på bred front och sen står alla som fågelholkar och klagar. Man önskar ju att någon med bara en uns av strategiskt tänkande kunde sitta med vid så viktiga beslut som påverkar så många och att sådant inte är något man går och frågar kreti och pleti om vad de vill. Ta ansvar politiker och när det är för svårt för er att förstå så ta in proffs som kan bromsa idiotin som verkar härska i maktens korridorer.
Medlem
· Östergötland
· 163 inlägg
Försöker räkna på kostnad varje dag nu i excel. Stämmer detta?
Priset hos alla elbolag på rörligt är alltid
Spotpris + påslag + moms?
Så kollar jag gårdagen på Dagens spotpriser för elområde SE3 - Stockholm på elbörsen Nordpool - elen.nu så står det:
368.59 öre
Telge energi har ett påslag på 5 öre. Enligt formel blir det då:
368.59 + 5 + 25% moms = 466,9875 öre
Om det stämmer, är det isåfall bara påslag som skiljer olika bolag åt?
Ursäkta om jag "hijackar" tråden men tänker att många nog vill försöka räkna exakt vad det kostar per dag nu
Priset hos alla elbolag på rörligt är alltid
Spotpris + påslag + moms?
Så kollar jag gårdagen på Dagens spotpriser för elområde SE3 - Stockholm på elbörsen Nordpool - elen.nu så står det:
368.59 öre
Telge energi har ett påslag på 5 öre. Enligt formel blir det då:
368.59 + 5 + 25% moms = 466,9875 öre
Om det stämmer, är det isåfall bara påslag som skiljer olika bolag åt?
Ursäkta om jag "hijackar" tråden men tänker att många nog vill försöka räkna exakt vad det kostar per dag nu
Nej. Det finns åtskilliga trådar som behandlar detta men: rörligt elpris är det viktade medelvärdet för alla kunder med rörligt avtal i samma elhandelsbolag. Så nästan alltid lite högre än nordpools månadsmedel p.g.a. mer förbrukning ligger under högkostnadstimmar.P pixellegolas skrev:
Hmm, jag måste på 3 kronor i om det var tre eller fem år. Blir ju jätteglad om priset är lågt framöver men trodde nog att tre skulle vara ett okej pris då det var risk och prat om 35-45 i somras tidig höst.B Boende45 skrev:Vi har fått spotpriserna för de första 8 dagarna i december och det ser inte bra ut:
SE1 och SE2: 316 öre/kWh
SE3: 358 öre/kWh
SE4: 363 öre/kWh
Om ovanstående spotpriser står sig december ut innebär det knappt 5 kr/kWh i SE1 och SE2 och ca 5,50 kr//kWh i SE3 och SE4 efter påslag, moms, elnätskostnader och energiskatt.
Jag är osäker på om den stora massan av husägare förstår vad det innebär för elkostnaden som ska betalas i januari?
Vid en förbrukning på ca 2000 kWh talar vi om ca 10 tkr i norra Sverige och ca 11 tkr i södra.
För de som ligger på en förbrukning på 3000 kWh blir det alltså ca 15 tkr i södra Sverige och uppåt 17 tkr i norra.
Kostnaden per dag i SE3 vid en förbrukning om 70 kWh är ca 400 kr.
Men tror det går upp mera
Rätt.Kenny Bq skrev:
Fel.Kenny Bq skrev:
SantKenny Bq skrev:
Kenny Bq skrev:
Man önskar ju att någon med bara en uns av strategiskt tänkande kunde sitta med vid så viktiga beslut som påverkar så många och att sådant inte är något man går och frågar kreti och pleti om vad de vill. Ta ansvar politiker och när det är för svårt för er att förstå så ta in proffs som kan bromsa idiotin som verkar härska i maktens korridorer.
Kärnkraften har ju varit under avveckling sedan 80-talet? Med full politisk enighet. Invändningar mot detta kommer ju 42 år försent.Kenny Bq skrev:
Grundproblemet är ju att elen väller ut ur landet i en massa nybyggda kablar och att man envisas med en sketen elbörs.
Om alla bilar i Sverige byts ut idag till en elbil, blir förbrukningen för att ladda dessa inte ens 10% av landets totala energiproduktion. https://www.vattenfall.se/fokus/eldrivna-transporter/racker-elen-till-elbilarna/Kenny Bq skrev:
Det finns väldigt mycket som drar el. Det har byggts otaliga serverhallar på senare tid (Amazon, Facebook, Microsoft). En hall kan utan vidare ligga på 400-500 megawatt. Samtidigt ökar mängden elektronisk utrustning på flera håll. Där det tidigare var ett lager med en människa som stod och plockade är det idag en robot. Där det tidigare var en vanlig hållare för tejprullen är det idag elektronik som matar ut rätt mängd tejp och klipper den. Där det tidigare var en tv per hushåll är det idag en i varje rum och gärna i badrummet och uterummet också. Osv osv.
Elbilar kan knappast beskyllas så rakt av för situationen som uppkommit.
Att vi saknar kärnkraft är däremot en punkt jag är villig att hålla med dig om.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kärnkraft läggs ned, Sveriges EL Överskott ÖKAR.
Klarare kan det väl inte bli att det knappast är nedläggning av kärnkraft som ger våra höga elpriser.
De som påstår det bör läsa på om kausalitet
https://sv.wikipedia.org/wiki/Kausalitet
Norge har INTE lagt ned nån kärnkraft (aldrig haft nån kommersiell), ÄNDÅ har de samma elprisnivå som Sverige.
Man kan tycka vad man vill om kärnkraftens utfasning men den hör inte hemma i dagens elprisdebatt.
tensiden skrev:
Instämmer. Dessutom laddar många nattetid när belastningen är låg. Tvärtom kan elbilar bli en del av lösningen när vi går mot oplanerbara elkällor.
Är det nåt som är ett skämt är det dessa subventionerade datahallar som gett 50 jobb eller vad det nu är. Helt sjukt vilka mutor som måste ske under borden med de amerikanska jättarna.
Nja, det är direkta jobb i datahallarna du tänker på då. Jag jobbar med de tjänster som tillhandahålls av datahallarna och även om vi i mångt och mycket hade kunnat lägga funktionalitet i datacenter utomlands, så är mycket av det vi gör avhängigt att hallarna står i Sverige. Av olika skäl.F Fideliox skrev:
Visst finns det alternativa lösningar, men vi är betydligt fler än 50 som jobbar med det som baseras på vad som sker i datahallarna. Och du och alla andra här i tråden kommer garanterat indirekt i kontakt med funktionerna många gånger varje dag.
Men sen kan jag inte själv tycka att kostnaden kanske motsvarar vad vi får tillbaks. Men det är baserat på att jag inte har tillräckligt på fötterna för att säga något om det. Det mesta handlar ju om de skandalrubriker du själv kommer med.
1-7 december har jag snittat 15,8kWh i driften av huset. Sen har jag utöver det laddat 78kWh.
Har basvärme på 16,5 grader och jag slänger igång en brasa vid 0545 och sen en omgång vid 17 tiden.
Jävla tur att vår vedkran inte är en profitör och kommer sälja till oss för facila priset för 500 kr och inte 2000 kr kubiken =)
Han är förberedd på 10-15 kubik till nästa leverans till våren.
Förbannat glad att jag fick tag i en ngenic tune för utan den hade jag snittat runt 37kWh om dagen i driften av huset.
Kommer dessutom nu ställa in elbilen i garaget om priset stiger mer under kommande dagar och köra med med min dieselskåpis istället sista veckorna av december.
Inte för att jag tycker det blir dyrt med elbilen ändå utan för att min lilla skåpis står för mycket.
Har basvärme på 16,5 grader och jag slänger igång en brasa vid 0545 och sen en omgång vid 17 tiden.
Jävla tur att vår vedkran inte är en profitör och kommer sälja till oss för facila priset för 500 kr och inte 2000 kr kubiken =)
Han är förberedd på 10-15 kubik till nästa leverans till våren.
Förbannat glad att jag fick tag i en ngenic tune för utan den hade jag snittat runt 37kWh om dagen i driften av huset.
Kommer dessutom nu ställa in elbilen i garaget om priset stiger mer under kommande dagar och köra med med min dieselskåpis istället sista veckorna av december.
Inte för att jag tycker det blir dyrt med elbilen ändå utan för att min lilla skåpis står för mycket.