B Betula_Pendula skrev:
Ja över tid är det billigare med rörligt pris, men det bygger ju på att man har marginaler eller diciplin att spara undan en buffert när tiderna är goda för att ha när tiderna som nu blir oroliga. Personligen har jag betalat "överpris" i 20 år sen jag flyttade hemifrån på både bundna lån och elavtal etc men att alltid kunna sova gott om natten oavsett vad som händer är för mig personligen mera värt än att spara några 1000 lappar...
Men om din bindningstid olyckligtvis hade gått ut imorgon då? Då hade du inte tjänat ett korvöre på de åren som du betalat överpris.

Det är säkert många som band sig för några år sedan som måste nyteckna i år.

Sluta slå dig över bröstet för att du har tur.

• Gilla
yens och 16 till
  • Laddar…
H HenkeAls skrev:
Vad jag inte förstår är att inte folk förstår orsaken till detta och de otroligt dåliga beslut att stänga fullt fungerande kärnkraftverk med påstådd olönsamhet som argument. Dåvarande regering hade ju hittat på en effektskatt som gjorde kärnkraften tillfälligt olönsam. [länk]
Norge har ingen kärnkraft men har ändå liknande priser som Sverige.

Att svensk kärnkraft skulle styra priser i Norge är det ingen som tror på så du får leta orsak/verkan elsewhere. (Tips, gaspriser)

• Gilla
13th Marine och 3 till
  • Laddar…
Det är såklart ingen höjdare! Men elen har varit billig i många år och många har säkert sparat pengar för framtiden och sämre tider. Vi visste det skulle komma en dag. Vi får dessutom återbäring i februari för tidigare inbetalningar.

Kontentan är att julen firas som vanligt och livet går vidare.

B Boende45 skrev:
Vi har fått spotpriserna för de första 8 dagarna i december och det ser inte bra ut:

SE1 och SE2: 316 öre/kWh
SE3: 358 öre/kWh
SE4: 363 öre/kWh

Om ovanstående spotpriser står sig december ut innebär det knappt 5 kr/kWh i SE1 och SE2 och ca 5,50 kr//kWh i SE3 och SE4 efter påslag, moms, elnätskostnader och energiskatt.

Jag är osäker på om den stora massan av husägare förstår vad det innebär för elkostnaden som ska betalas i januari?

Vid en förbrukning på ca 2000 kWh talar vi om ca 10 tkr i norra Sverige och ca 11 tkr i södra.

För de som ligger på en förbrukning på 3000 kWh blir det alltså ca 15 tkr i södra Sverige och uppåt 17 tkr i norra.

Kostnaden per dag i SE3 vid en förbrukning om 70 kWh är ca 400 kr.
d
B Boende45 skrev:
Vi har fått spotpriserna för de första 8 dagarna i december och det ser inte bra ut:

Om ovanstående spotpriser står sig december ut innebär det knappt 5 kr/kWh i SE1 och SE2 och ca 5,50 kr//kWh i SE3 och SE4 efter påslag, moms, elnätskostnader och energiskatt.

Jag är osäker på om den stora massan av husägare förstår vad det innebär för elkostnaden som ska betalas i januari?

Vid en förbrukning på ca 2000 kWh talar vi om ca 10 tkr i norra Sverige och ca 11 tkr i södra.

För de som ligger på en förbrukning på 3000 kWh blir det alltså ca 15 tkr i södra Sverige och uppåt 17 tkr i norra.

QUOTE="Boende45, post: 5026315, member: 130260"]Vi har fått spotpriserna för de första 8 dagarna i december och det ser inte bra ut:

Kostnaden per dag i SE3 vid en förbrukning om 70 kWh är ca 400 kr.[/QUOTE]

R RoAd skrev:
Fast då måste ni väl planerat för att elpriserna i vinter skulle bli mycket höga? Det har ju varit förväntat sedan i våras.

Grattis till att frun är gravid, men även detta borde gått att planera.
Självklart har vi planerat för båda två, men givetvis inte för att hon skulle må (så) dåligt och bli sängliggandes och sjukskriven. Vi har ju budgeterat för omfattande renoveringar så vi får ju prioritera om och omfördela pengarna bara.
Det tuffa ligger i att hon är sjukskriven och vi helt plötsligt behöver klara oss på en knappt min lön då jag gått ner i tid för att vara hemma och ta hand om henne.
Men det hör inte ett byggforum till, det är mer Familjeliv.

För att hålla sig till ämnet: Det kommer bli tufft men vi tar hjälp av sparkapital.

• Gilla
  • Älska
Soting och 6 till
  • Laddar…
B Boende45 skrev:

Stackars Norrland som får betala 2000 kr mer än oss. Då de inte ens får rabatt. Eller blev något fel. Själv så var jag mer förutseende. Men bidraget löste de delvis ut med 9 % extra skatt på elen.

Redigerat:
B Boende45 skrev:
Förmodligen inte, elen har historiskt varit så billig att det inte funnits någon särskild anledning att lära sig eller sätta sig in i sin elkonsumtion.

Det hade dock varit en relativt enkel sak att sätta ihop en app eller webtjänst där man matar in sin årsförbrukning månad för månad. Vissa elhandelsbolag har det senaste året på fakturan, månad för månad, så man kan utgå från det. Och sen koppla det till nuvarande pris på Nordpool och en projicering att "om priset håller i sig månaden ut så kommer det bli så här dyrt", samt möjlighet att manipulera det förväntade priset.

Elen är krånglig. Den är osynlig, de flesta har ingen aning om skillnaden mellan en lampas, brödrosts eller spabads förbrukning. Bra visuella verktyg hade underlättat rejält.

Vi har en förbrukning på under 20 kWh/dag, värmer inte mer än varmvatten med el men har ett par kistfrysar och ett litet serverskåp (100 W) som står för förbrukningen. Sen tillkommer elbilen på 20-30 kWh/vardag men den går i firman så den kostnaden går att skjuta på kunderna, så egentligen behöver vi inte räkna med den.

Z Zodde skrev:
Bor i Norge och Här var man tidigt ute med en bra och fungerande kompensationsordning. Staten täcker 90% av månadens snitt pris över 70 öre upp til 5KkWh i månaden.
Inget hattande å velande som i Sverige.
Kompensationen ges av nätägaren oavsett vilket elbolag lr avtal du har.
Har sänkt förbruk med 20-25% jmf samma tid förra året. ( utflyttade barn, mer vedeldning och mindre spabadning). Landar på drygt 33KkWh iår på en 300m2 villa. Med minskat förbruk och bra stöd blir kostnaden oförändrad jmf med förra året.
Hur ser det ut i Norge på elräkningen, vilka avgifter utöver elpriset betalar man?
Vad är det faktiska man betalar per kWh

B Bopåzoo skrev:
Fast hur tänker du nu? 2,3 är ett rimligt elpris när alla andra betalar 4+. Du är fast i vad som brukade vara normalt och inte det nya normala. Detta gör dig till en förlorare och mig till en vinnare. Elpriset kommer vara högt fram till sen vår när det blir varmare ute och då tar mitt bundna avtal slut och jag får köra priser som alla andra. Om det nu är några priser då.. Annars blir ju jag också en förlorare
Jag kollade under vår och sommar på att binda på ett år, och om jag minns rätt låg det som bäst på 3,5 per kw. Man kunde komma ner lite på att binda på längre löptider men det är inget som lockade mig då, och inte nu heller faktiskt. Vad som händer med elpriset på ett år är så svårt att sia om att jag hellre lever lite i ovisshet än att betala rörvarpriser i 3 år+

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
Ligger på mellan 200 och 400kr per dag i elkostnad med timdebitering via Tibber nu. då har vi bara runt 3-5minus i småland. Blir ingen rolig vinter.

B Betula_Pendula skrev:
Ja över tid är det billigare med rörligt pris, men det bygger ju på att man har marginaler eller diciplin att spara undan en buffert när tiderna är goda för att ha när tiderna som nu blir oroliga.
Det bygger i sin tur på att det finns en allmän förståelse hur höga elpriserna skulle kunna bli.

Då vi historiskt haft elpriser i 25-50 öres härandet tror jag inte att någon kunde förutsett att detta skulle tiofaldigas. Det vore ungefär som att spara för att bensinpriset skulle ligga på 250 kronor litern. Alltså att äga bil och lägga undan 200 kr på sparkontot för varje liter man tankar i bilen, vem gör det?

Tror ärligt talat inte någon tänkte sig denna utveckling för varken tre eller trettio år sedan.

• Gilla
13th Marine och 18 till
  • Laddar…
M Mromalley skrev:
Men om din bindningstid olyckligtvis hade gått ut imorgon då? Då hade du inte tjänat ett korvöre på de åren som du betalat överpris.

Det är säkert många som band sig för några år sedan som måste nyteckna i år.

Sluta slå dig över bröstet för att du har tur.
Redan 2021 var elpriset varierande. Om man inte låste i april. Så hade man kunnat låsa i augusti och september till bra priser. Vi blev samtidigt matade med höga elpriser under hela 2021. En stor del trodde tydligen att det skulle fortsätta vara bäst med rörligt. Även el bolagen trodde väl på det som fortsatte att erbjuda bundna elpriser. Som de knappt gör numera.

Vissa erbjöd månatlig försäkring om elen gick över en viss summa. Som återbetalades efter 12 månader. Den finns fortfarande. Men nu blir återbetalningen högst 6000 kr. Samt en högre försäkringskostnad.

Så snart kanske man slutligen sätter en tak för vad det får kosta. Samt att överförbrukning ska få kosta. Då får man göra sina val. De som valde mp är väl nu mer än nöjda. Då dessa 4% fick helt plötsligt styra vår energipolitik.

Redigerat:
useless useless skrev:
Jag hade bundet på 67 öre som gick ut för en dryg månad sen. Då fick jag erbjudande om att binda om ett år för det facila priset 4;- per kWh.
Samma här, skulle binda på 1 år förra gången men råkade binda på 3 år, det avtalet gick ut nu i höstas, tack tack lixom.
Aldrig i livet att jag binder mig på 3-7 kr kw i minst ett år. Bara sänka värmen, elda kakelugn så mycket det går och hoppas att detta elände inte fortsätter i januari och framåt. Decemberfakturan kommer att bli hög, min el-apps förutspådda kostnad just nu är på ca 13k allt som allt, beräknat på isch 2 000 kw.

Mössa på!

• Gilla
Er Ar
  • Laddar…
F
Ja, vi har en buffert för oförutsedda kostnader. Blir ca 10-15k för oss. Inte så kul men det går.

Z Zodde skrev:
Bor i Norge och Här var man tidigt ute med en bra och fungerande kompensationsordning. Staten täcker 90% av månadens snitt pris över 70 öre upp til 5KkWh i månaden.
Inget hattande å velande som i Sverige.
Kompensationen ges av nätägaren oavsett vilket elbolag lr avtal du har.
Har sänkt förbruk med 20-25% jmf samma tid förra året. ( utflyttade barn, mer vedeldning och mindre spabadning). Landar på drygt 33KkWh iår på en 300m2 villa. Med minskat förbruk och bra stöd blir kostnaden oförändrad jmf med förra året.
Skriv megawattimmar( MWh) i stället för kelvinkilowattimmar. Om du menar det.

• Gilla
  • Haha
Hisingenbor och 9 till
  • Laddar…
A AAkermo skrev:
Hur ser det ut i Norge på elräkningen, vilka avgifter utöver elpriset betalar man?
Vad är det faktiska man betalar per kWh
Nettleie som varierer men kring 40øre per kWh (varierer när på dygnet du förbrukar, dagtid vs natt/helg)Plus fast omkring 300kr/må beror på hur mycket förbruk du har på de timmarna i månaden som är högst.
Plus moms.

• Gilla
AAkermo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.