useless useless skrev:
Microsofts datorhallar i Sandviken beräknas förbruka 700-900 GWh per år. Bara skattereduktionen på 35 öre/kWh överstiger med råge de eventuella intäkter några hundra extra arbetstillfällen ger.
Kan du länka eller ge mig info om var du hittar dom siffrorna? Inte för att jag inte tror dig, men jag lyckas inte hitta några säkra siffror alls.

Och jag hävdar fortfarande att man inte bara kan se på de få arbetstillfällen som skapas per datahall för att någon skall vakta och någon skall byta servrar och diskar i ett rack. Det är större och betydligt mer komplext än så. Bra eller dåligt är väldigt svårt att bedöma för det är otroligt många parametrar in i ekvationen.

T
B Boende45 skrev:
Vi har fått spotpriserna för de första 8 dagarna i december och det ser inte bra ut:

SE1 och SE2: 316 öre/kWh
SE3: 358 öre/kWh
SE4: 363 öre/kWh

Om ovanstående spotpriser står sig december ut innebär det knappt 5 kr/kWh i SE1 och SE2 och ca 5,50 kr//kWh i SE3 och SE4 efter påslag, moms, elnätskostnader och energiskatt.

Jag är osäker på om den stora massan av husägare förstår vad det innebär för elkostnaden som ska betalas i januari?

Vid en förbrukning på ca 2000 kWh talar vi om ca 10 tkr i norra Sverige och ca 11 tkr i södra.

För de som ligger på en förbrukning på 3000 kWh blir det alltså ca 15 tkr i södra Sverige och uppåt 17 tkr i norra.

Kostnaden per dag i SE3 vid en förbrukning om 70 kWh är ca 400 kr.
10 kr/kWh är väl ingen omöjlighet fram i vinter. Gott åt er fria-marknadsvänner.

• Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
G
S surfarn skrev:
Sanningen är att om inte reaktorer stängt skulle elpriset varit lägre (Energiforsk 2022-02-03). Sen är just den ökade exporten det största anledningen till de höga priserna. Med ökad export till länder som är fossilberoende så importeras samtidigt deras priser. Egentligen borde sv-no-dk gadda ihop sig och slänga ut alla snyltare som vill åt vår fossilfri och co2neutrala billiga el...
Nu är inte elproducenter bara "svenska" även om de ligger inom Sveriges gränser. Från 1 Januari, om jag inte missminner mej, tar tyska staten över Uniper, som äger en del produktion i Sverige, sen äger Kina en del. Dk? De såg ju till att Barsebäck lades ned, sen tog Dk Sverige till eu domstolen för de vill importera när det inte blåser.

• Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Solklart. Visste man att Putin skulle gå i krig 6-9 månader senare så är man ju stendum om man inte gick för fast pris.
Som jag nämnde förutsåg inte elbolagen heller den här utvecklingen.
Om du hade följt elpriserna så hade du sett att 2021 kostade betydligt mer än 2020. Och att det ökade mer under hösten 2021. En del är pg.a. det senare kriget som startade 24 feb 2022. Som även har gjort att annat har blivit dyrare. De andra är vår dåliga energipolitik. Bara för att man bygger fler "vindsnurror". Så får man inte mer el om det inte blåser.

Det har funnits andra alternativ som jag nämnde. Vill man exempelvis inte försäkra sig i 12 månader. Och få tillbaka högst 6000 kr. Så väljer man själv. Även de som tecknade sig för det 2021 tycker att dagens avtal är sämre. Då de numera inte får tillbaka hela mellanskillnaden. Både försäkring och elprisavtalet har blivit högre.

Redigerat:
S slurppe99 skrev:
Som jag nämnde förutsåg inte elbolagen heller den här utvecklingen.
Om du hade följt elpriserna så hade du sett att 2021 kostade betydligt mer än 2020. Och att det ökade mer under hösten 2021. En del är pg.a. det senare kriget som startade 24 feb 2022. Som även har gjort att annat har blivit dyrare. De andra är vår dåliga energipolitik. Bara för att man bygger fler "vindsnurror". Så får man inte mer el om det inte blåser.

Det har funnits andra alternativ som jag nämnde. Vill man exempelvis inte försäkra sig i 12 månader. Och få tillbaka högst 6000 kr. Så väljer man själv. Även de som tecknade sig för det 2021 tycker att dagens avtal är sämre. Då de numera inte får tillbaka hela mellanskillnaden. Både försäkring och elprisavtalet har blivit högre.
Jag har följt elpriserna i många år men
Vad elbolagen ”förutsåg ” vet jag inte vad som har med nåt som helst att-göra.
Marknaderna diskonterar aldrig sämsta möjliga utfall Vilket detta ändå är snudd på att vara…

Kriget startade feb2022 men oroligheterna startade å eskalera tidigare. Detta drev upp gaspriserna 2021 och därmed elpriserna.

I alla marknader i alla tider har det alltid funnits folk som ”vetat” vad man skulle ha gjort.
Än så länge har jag aldrig träffat på nån av dessa ”backdealers” som faktiskt tjänat bra med pengar.

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Elen är inget problem, låst på 34 öre till maj 2025, men bolåneräntan äter upp mina marginaler, där var jag inte smart nog att låsa i tid.
Om jag inte haft låst el skulle jag nog gått under om 3-4 månader.
Vi får hoppas att regeringen vaknar och förstår att folk behöver hjälp NU.

Vi får ca 5500kr ink allt på elräkningen om jag ligger på 1000 kWh i dec månad. Band på fast pris mellan första nov-sista feb 2023.

F
Rkarlsson skrev:
1-7 december har jag snittat 15,8kWh i driften av huset. Sen har jag utöver det laddat 78kWh.
Har basvärme på 16,5 grader och jag slänger igång en brasa vid 0545 och sen en omgång vid 17 tiden.

Jävla tur att vår vedkran inte är en profitör och kommer sälja till oss för facila priset för 500 kr och inte 2000 kr kubiken =)
Han är förberedd på 10-15 kubik till nästa leverans till våren.

Förbannat glad att jag fick tag i en ngenic tune för utan den hade jag snittat runt 37kWh om dagen i driften av huset.
Kommer dessutom nu ställa in elbilen i garaget om priset stiger mer under kommande dagar och köra med med min dieselskåpis istället sista veckorna av december.
Inte för att jag tycker det blir dyrt med elbilen ändå utan för att min lilla skåpis står för mycket.
Jag jobbar själv med molnet, varje dag som mjukvaruingenjör. Dock hade mitt jobb funnits oavsett serverhallar på svensk mark och varken fb, azure eller aws är i något behov av stöd. Norra sverige är redan(var?) en bra plats. Billig grön el, billig kylning, neutral mark, gott om yta och kompetent personal. Varför skulle de få skattelättnader när det redan fanns gott om incitament? När man blir tillräckligt stor så gäller inte reglerna längre av någon anledning.

Redigerat:
  • Gilla
MickeRavioli och 2 till
  • Laddar…
V
B Betula_Pendula skrev:
Har alltid varit lika förundrad över varför "folk" inte binder sina konstnader (boräntor, elpris etc)! Personligen ser jag den extrakostnad jag haft under alla år som en försäkringspremie mot när något oförutsett händer precis som att jag har en hem/hus försäkring i fall jag får inbrott eller om huset brinner ner! (Är det lika vanligt att "folk" saknar hemförsäkring som att man inte "försäkrar" sina lån och elkostnader?)

Själv har jag 53 öre Kwh bundet till hösten 2026 så sover lugn och med elstödet på 50 öre (område 3) får vi tillbaka i princip allt, men vi tittar på att byta ut den värsta förbrukaren hemma som är en elektrisk varm vattenberedare och som står för halva elförbrukningen. (Blir att byta pelletskaminen (kanalansluten) till en vattenmantlad istället så vi kan ansluta en liten acc tank och sen ett vattenbatteri som får blåsa varmluften istället för som nu kaminen direkt)...

Även om man inte haft bundet tidigare varför band "folk" inte under sommaren! Lillebror var tvungen att binda om nu under krisen men var tidigt ute och fick 137 öre Kwh vilket är dubbelt så mycket som innan men är ju inte i närheten av summorna vi pratar om nu! Varför sitter alla passiva och inte ser om sitt eget hus!
Folk binder inte föe att dem är bekväma med låga rörliga priser. När dem höjs klagas de. Är någon annans fel.

Den dagen man förstår att låga priser inte är en rättighet så kanske man bryr sig om att binda.

De är bara du själv som har ansvar för din ekonomi!

• Gilla
Betula_Pendula och 1 till
  • Laddar…
V Villaägarenr1 skrev:
De är bara du själv som har ansvar för din ekonomi!
Om det vore sant hade inte det svenska språket haft så många sammansatta ord som slutar med -bidrag. :(

• Gilla
  • Haha
Perplexus och 5 till
  • Laddar…
Toppen att stor del av lönen går till EL fakturan i dessa tider i Sverige, ett av de nordligaste och kallaste länderna. Mörkt och kallt och uppe på det svindyra elräkningar.

• Gilla
winyl
  • Laddar…
N
S surfarn skrev:
Det har inte gått att binda till rimliga pengar på över ett år. Men hade man bundit i typ september förra året så hade det varit gött
I mitten på oktober förra året band jag till 48 öre plus moms i fem år med start den 1/3 i år. Detta hos Eon.
En månad senare hade priserna börjat dra iväg.
Dessförinnan hade jag ett tioårigt avtal hos Skellefteå kraft med ett pris på 53,7 öre plus moms så den perioden gjorde jag en mindre bra affär.

• Gilla
draje
  • Laddar…
N Nalleman64 skrev:
I mitten på oktober förra året band jag till 48 öre plus moms i fem år med start den 1/3 i år. Detta hos Eon.
En månad senare hade priserna börjat dra iväg.
Dessförinnan hade jag ett tioårigt avtal hos Skellefteå kraft med ett pris på 53,7 öre plus moms så den perioden gjorde jag en mindre bra affär.
Det är bara att gratulera till en bra timing, och hoppas att du i mars 2027 inte står inför priser på bundna avtal som ligger på 10 kr/kWh plus moms.

Och för att bygga upp en buffert till dess, dra en skarvsladd till grannen och sälj för 2 kr/kWh
(Tyvärr är det olagligt)

N
B b8q skrev:
Det är bara att gratulera till en bra timing, och hoppas att du i mars 2027 inte står inför priser på bundna avtal som ligger på 10 kr/kWh plus moms.

Och för att bygga upp en buffert till dess, dra en skarvsladd till grannen och sälj för 2 kr/kWh
(Tyvärr är det olagligt)
Vad som gäller 2027 vet man ju tyvärr inte. Kanske bor jag inte ens kvar här då.
Har inga lån på hus eller annat så ekonomiskt löser det sig nog (får man hoppas) även om jag bor kvar (vilket nog är troligt).
Har ingen granne inom "skarvsladdsavstånd" så jag avstår nog det alternativet. :)
Vill även tillägga att jag trots bundet avtal är sparsam med elen eftersom jag vill göra vad jag kan för att "platta till kurvan".

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Hur tänker du?
Både energikris och stigande inflation ÄR GLOBALA företeelser.
Hör du inte själv hur omusikaliskt det blir att försöka skylla detta på svenska politiker?
Sån makt har dom inte, även om du verkar tro det.
Har nyligen läst biografi över Olof Palme. En intressant bok på mer än 700 sidor som behandlar hela 1900 talet fram till hans död. Där är ett stort avsnitt om hur hårt S drev kampen för att trygga energiförsörjningen genom att bygga kärnkraftverk. De var helt övertygade om att detta var absolut nödvändigt för landets ekonomi och arbetstillfällen! På den tiden var S ett parti som tog ansvar. Att skylla dagens läge på Putin är bara trams! Sverige har inte köpt vare sig el eller annat än olja från Ryssland. Nej varje land måste själv ansvara för sin energiförsörjning och det läge vi nu hamnat i är helt och hållet skapade av Löfven och Magdalena som gick med på vilka kompromisser som helst för att behålla makten!
A Anders_Tranås skrev:
Ligger på mellan 200 och 400kr per dag i elkostnad med timdebitering via Tibber nu. då har vi bara runt 3-5minus i småland. Blir ingen rolig vinter.

• Gilla
  • Älska
Emanuel01 och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.