120 811 läst ·
721 svar
121k läst
721 svar
Klarar ni elräkningen för december?
Nog klarar vi oss här, men det svider i plånboken och känns redigt surt för sambon som alltid haft bundet avtal här på gården men det gick förstås ut lagom till November. Dessutom osmakligt hur vissa sitter och göttar sig åt att de minsann har bundit sina avtal till 2025 eller något och kallar alla andra dumma i huvudet när det bara handlar om att de haft flyt jämfört med de som råkade binda så det gick ut i dessa tider. Vad jag sett finns det ju inga avtal på livstid iaf.
Medlem
· Södra Dalarna
· 285 inlägg
Nej 10 år är det längsta vad jag vet, men det känns som en livstid ibland... Håller med att vissa som ni till exempel har lite otur att måsta binda om just nu... Men har man aktivt valt rörligt för att det är billigast över tid och sen ropar att farbror staten ska täcka kostnaderna när ens spekulationer gick fel känns det inte heller rätt...Pytt skrev:
Nog klarar vi oss här, men det svider i plånboken och känns redigt surt för sambon som alltid haft bundet avtal här på gården men det gick förstås ut lagom till November. Dessutom osmakligt hur vissa sitter och göttar sig åt att de minsann har bundit sina avtal till 2025 eller något och kallar alla andra dumma i huvudet när det bara handlar om att de haft flyt jämfört med de som råkade binda så det gick ut i dessa tider. Vad jag sett finns det ju inga avtal på livstid iaf.
Redigerat:
Snittar 4.15kr + elnätsavgift för elen hittills i december. 330 kWh förbrukade i skrivande stund. Har solcellspengar att plocka ifrån så det kommer täcka upp en del. Men om det fortsätter så här kommer det bli dyrt.
Fast hur tänker du nu? 2,3 är ett rimligt elpris när alla andra betalar 4+. Du är fast i vad som brukade vara normalt och inte det nya normala. Detta gör dig till en förlorare och mig till en vinnare. Elpriset kommer vara högt fram till sen vår när det blir varmare ute och då tar mitt bundna avtal slut och jag får köra priser som alla andra. Om det nu är några priser då.. Annars blir ju jag också en förlorareS surfarn skrev:
Jag tar åt mig lite av det du skriver eftersom jag är en av två som nämnt i tråden att vi har bundet för stunden.Pytt skrev:
Däremot gottar jag mig absolut inte åt alla som sitter i skiten nu. Jag lider med var och en och gör mitt eget yttersta för att hålla nere den totala förbrukningen även om det inte kostar oss personligen så mycket att köra på som innan.
Jag ser dock problemet som kommer om tiden går och elpriserna ligger kvar på samma nivåer. Vi har en gård där det stundtals krävs ganska mycket el för exempelvis spannmålstorkar, bevattningspumpar och annat. Jag inbillar mig att de flesta lantbrukare också ligger på bundet pris och många sitter med lägre räkningar i dagsläget. Däremot kommer det en dag när det smäller till för oss alla och räkningarna blir saftiga. Pengarna skall in, så antingen lägger vi ner jordbruket helt, accepterar sämre skörd för att det är för dyrt med bevattning eller hoppas på att det går att få betalt efter vad kostnaden är för produktionen. Men då drabbas slutkonsumenten (som alltid).
Så nä. Det är svårt att sitta och gotta sig när man ser att det mesta är på väg rätt åt h-e.
Bor i lägenhet. Prioriterar golvvärmen i badrummet. Illavarslande trots allt då just min familj i alla år vi bott här är de som toppar förbrukningen procentuellt i kåken och är de som får göra störst fyllnadsinbetalningar varje år efter att föreningen gjort årlig elavstämning. Men totalt sätt tacksam just nu för att bo i relativt nybyggt, välisolerat flerfamiljshus. Skön comeback efter att ha fritzlat i lägenhet under pandemin
jaaa alltså, jag bor ju i hus så har en väl tilltagen buffert eftersom det kan vara lämpligt med tanke på underhåll och sådant.B Boende45 skrev:Vi har fått spotpriserna för de första 8 dagarna i december och det ser inte bra ut:
SE1 och SE2: 316 öre/kWh
SE3: 358 öre/kWh
SE4: 363 öre/kWh
Om ovanstående spotpriser står sig december ut innebär det knappt 5 kr/kWh i SE1 och SE2 och ca 5,50 kr//kWh i SE3 och SE4 efter påslag, moms, elnätskostnader och energiskatt.
Jag är osäker på om den stora massan av husägare förstår vad det innebär för elkostnaden som ska betalas i januari?
Vid en förbrukning på ca 2000 kWh talar vi om ca 10 tkr i norra Sverige och ca 11 tkr i södra.
För de som ligger på en förbrukning på 3000 kWh blir det alltså ca 15 tkr i södra Sverige och uppåt 17 tkr i norra.
Kostnaden per dag i SE3 vid en förbrukning om 70 kWh är ca 400 kr.
som en normalbegåvad.
Tillbyggare
· Onsala
· 2 022 inlägg
Klarar det gör man, men det svider. Vi har lagt in lite extra på driftskostnadskontot under sommaren/hösten, vilket jag är glad för nu. Sen sett till att minska förbrukningen så mycket det går (ca 20kWh per dag) genom att styra värmen och elda mer. Vi ligger ca 30-40% under fjolårets förbrukning nu.
140 kvm, byggt 1982, FLVP, 7kW kamin (2019), 4 pers.
140 kvm, byggt 1982, FLVP, 7kW kamin (2019), 4 pers.
Bor i Norge och Här var man tidigt ute med en bra och fungerande kompensationsordning. Staten täcker 90% av månadens snitt pris över 70 öre upp til 5KkWh i månaden.
Inget hattande å velande som i Sverige.
Kompensationen ges av nätägaren oavsett vilket elbolag lr avtal du har.
Har sänkt förbruk med 20-25% jmf samma tid förra året. ( utflyttade barn, mer vedeldning och mindre spabadning). Landar på drygt 33KkWh iår på en 300m2 villa. Med minskat förbruk och bra stöd blir kostnaden oförändrad jmf med förra året.
Inget hattande å velande som i Sverige.
Kompensationen ges av nätägaren oavsett vilket elbolag lr avtal du har.
Har sänkt förbruk med 20-25% jmf samma tid förra året. ( utflyttade barn, mer vedeldning och mindre spabadning). Landar på drygt 33KkWh iår på en 300m2 villa. Med minskat förbruk och bra stöd blir kostnaden oförändrad jmf med förra året.
Nä det blir tufft. Flyttade in 1/11 och hade storslagna planer på att renovera källaren och bygga sovrum på vinden... Vattenburen värme på entréplan och direktverkande el i källaren.
Just nu har vi ingen värme på i källaren och fönstrena drar och hatthyllan fortsätter rasa ner varje jävla dag.
Två dagar efter att vi flyttade in fick vi reda på att sambon är gravid och nu mår hon riktigt dåligt och är sjukskriven.. Och jag orkar inte dra i fler trådar heller, det får bli som det blir.
Det blir tight, men får väl norpa ur spargrisen såklart
!
Just nu har vi ingen värme på i källaren och fönstrena drar och hatthyllan fortsätter rasa ner varje jävla dag.
Två dagar efter att vi flyttade in fick vi reda på att sambon är gravid och nu mår hon riktigt dåligt och är sjukskriven.. Och jag orkar inte dra i fler trådar heller, det får bli som det blir.
Det blir tight, men får väl norpa ur spargrisen såklart
Vad jag inte förstår är att inte folk förstår orsaken till detta och de otroligt dåliga beslut att stänga fullt fungerande kärnkraftverk med påstådd olönsamhet som argument. Dåvarande regering hade ju hittat på en effektskatt som gjorde kärnkraften tillfälligt olönsam. https://www.svt.se/nyheter/lokalt/halland/riksdagen-rostar-om-ringhals