F fiskarn87 skrev:
60 per styck eller totalt?
Totalt. 150+30 m2

F fiskarn87 skrev:
Visst att binda på så hyfsat långa perioder är ju inte så dumt, eller ja man förlorar ju i snitt naturligtvis men nu är det bra. Jag resonerar på samma sätt med el som med räntor. Jag har marginaler och i längden är rörligt billiagre. Själv har jag det rörligaste rörligt, timpris.

Men binda på ett år känns ju meningslöst
Ja över tid är det billigare med rörligt pris, men det bygger ju på att man har marginaler eller diciplin att spara undan en buffert när tiderna är goda för att ha när tiderna som nu blir oroliga. Personligen har jag betalat "överpris" i 20 år sen jag flyttade hemifrån på både bundna lån och elavtal etc men att alltid kunna sova gott om natten oavsett vad som händer är för mig personligen mera värt än att spara några 1000 lappar...

• Gilla
DataJonny och 6 till
  • Laddar…
B Betula_Pendula skrev:
Har alltid varit lika förundrad över varför "folk" inte binder sina konstnader (boräntor, elpris etc)! Personligen ser jag den extrakostnad jag haft under alla år som en försäkringspremie mot när något oförutsett händer precis som att jag har en hem/hus försäkring i fall jag får inbrott eller om huset brinner ner! (Är det lika vanligt att "folk" saknar hemförsäkring som att man inte "försäkrar" sina lån och elkostnader?)

Själv har jag 53 öre Kwh bundet till hösten 2026 så sover lugn och med elstödet på 50 öre (område 3) får vi tillbaka i princip allt, men vi tittar på att byta ut den värsta förbrukaren hemma som är en elektrisk varm vattenberedare och som står för halva elförbrukningen. (Blir att byta pelletskaminen (kanalansluten) till en vattenmantlad istället så vi kan ansluta en liten acc tank och sen ett vattenbatteri som får blåsa varmluften istället för som nu kaminen direkt)...

Även om man inte haft bundet tidigare varför band "folk" inte under sommaren! Lillebror var tvungen att binda om nu under krisen men var tidigt ute och fick 137 öre Kwh vilket är dubbelt så mycket som innan men är ju inte i närheten av summorna vi pratar om nu! Varför sitter alla passiva och inte ser om sitt eget hus!
Det är ju oftast lönsammare att köra rörligt. Jag tänker såhär, lever man på marginalen så bör man binda, men just nu hade jag ju önskat att även vi bundit elen förra sommaren. Räntan hade vi bunden på tre år (till kanonpris) och löpte ut oktober i år. Lite oturligt tyvärr.. nu hoppas jag att räntan rör sig tillbaka lite nästa år. Elpriset tror jag tyvärr är kört för en längre tid framåt. Även om kriget tar slut kommer gaspriset vara högt framöver

• Gilla
Annaet och 2 till
  • Laddar…
S surfarn skrev:
Totalt. 150+30 m2
Det är väl helt ok då ändå.

Modernt 100 kvm som jag hittills värmt med halv säck pellets/dag men som i dec - jan brukar kräva 1 säck/dag. Snålar så att säckarna räcker hela vintern. Skippat elgolvvärmen bortsett från badrum. Om jag inte duschar, använder disk/tvätt/ugn klarar jag mig på drygt 10 kWh/dag med rörligt avtal. Planerar varje sådant utnyttjande. Enpersonshushåll med prickig sängvärmare. Stickat extra lång alpackajumper och kompletterat med ullfiltar då jag ser på TV. Gamla adventsstakar endast tända då det är mörkt. Det går bra men är ganska tråkigt.

• Gilla
Sjunio och 3 till
  • Laddar…
B Betula_Pendula skrev:
Ja över tid är det billigare med rörligt pris, men det bygger ju på att man har marginaler eller diciplin att spara undan en buffert när tiderna är goda för att ha när tiderna som nu blir oroliga. Personligen har jag betalat "överpris" i 20 år sen jag flyttade hemifrån på både bundna lån och elavtal etc men att alltid kunna sova gott om natten oavsett vad som händer är för mig personligen mera värt än att spara några 1000 lappar...
Så kan man ju tänka. Jag resonerar som så att det finns så många som har mycket mindre marginaler att det kommer aldrig bli så illa för mig. Jag klarar 10% i ränta och 10 kr per kWh men det hade varit tråkigt.

• Gilla
yens och 3 till
  • Laddar…
Har inte "hunnit" skaffa LLVP så när jag reser bort under julen blir huset helt utkylt om jag inte kan få ngn granne (de flesta är borta då) att fylla på pellets i kaminen. Alternativet är att köra elgolvvärmen som kostar multum. Har en känsla av att LLVP drar en hel del el också.

B Bopåzoo skrev:
Alltså det behövdes ju bara en bit krita å röven för att spå att det skulle bli så här i år. Därför band man ju elpriset. För dom som inte band elpriset så det det ju så här... man vill helt enkelt bara få klaga i en tråd online om vem som fick högst elräkning i år. Så svar, ja ni kommer klara elräkningen för annars hade ni ju bundit elen
Ja många chansar och har inte bundit elpriset, sen finns det dom som bindningstiden upphörde nu när det är högt pris. Jag band om mitt för 3 månader sen och då var priset lågt här. Men en kollega velade för länge och ångrar sig nu. Att dom flesta har rörligt kanske gynnade oss som band våra priser, risken att dom skulle bryta bundna avtal minskade.

Jag hade bundet på 67 öre som gick ut för en dryg månad sen. Då fick jag erbjudande om att binda om ett år för det facila priset 4;- per kWh.

• Gilla
  • Ledsen
  • Arg
  • Wow
hapazard och 17 till
  • Laddar…
Mugmaz Mugmaz skrev:
Men då duschar man ju och har belysning tänd;)
Du duschar väl med fjärrvärme eller vedvärmt vatten hemma? Belysningen tar nog någon watt men den energin kommer till nytta i huset som värme;)

yonna yonna skrev:
Har inte "hunnit" skaffa LLVP så när jag reser bort under julen blir huset helt utkylt om jag inte kan få ngn granne (de flesta är borta då) att fylla på pellets i kaminen. Alternativet är att köra elgolvvärmen som kostar multum. Har en känsla av att LLVP drar en hel del el också.
I dessa tider skulle jag sattsa på ett externt magasin istället till befintlig pelletskamin på minst 150 kg (dvs ca 10 säckar) då kan man oftast (beror ju på hur stort hus man har) åka bort i två veckor även när det är som kallast. Och JA dom flesta är gjorda för pannrum och är inte allt för fina i sin utformning men det går enkelt att bygga in den i ett hölje så det ser bra ut!

useless useless skrev:
Jag hade bundet på 67 öre som gick ut för en dryg månad sen. Då fick jag erbjudande om att binda om ett år för det facila priset 4;- per kWh.
Ja precis.. Att binda är ju ganska kortsiktigt ändå.. Om det bara är ett par tre år

• Gilla
Rrs
  • Laddar…
B Betula_Pendula skrev:
Har alltid varit lika förundrad över varför "folk" inte binder sina konstnader (boräntor, elpris etc)!
Som kollektivet elkonsumenter spelar det ingen roll hur mycket vi bundit eller inte. Det är ett nollsummespel. Enda skillnaden om alla band 3 år är att elhandelsbolag skulle konka till höger och vänster samt att de som skulle behöva förnya sina avtal skulle bli helt krossade på marginalen.

Att binda boräntor och elavtal fungerar inte på samma sätt. Bolån säljs som obligationer i utbyte mot pengar för ett hus som redan finns.

Elhandelsbolag köper framtida produktion där utfallet kan variera.

Vattenfall erbjuder 1 år bundet för 4,63kr/kWh. Känns ju sådär lukrativt? Om jag nu vill försäkra mig mot 8 kr/kWh kan jag göra det i max ett år alltså. Inte 10.

• Gilla
krzysgro och 6 till
  • Laddar…
B Betula_Pendula skrev:
I dessa tider skulle jag sattsa på ett externt magasin
Minimalistiskt hus med kamin i vardagsrummet. Ingen möjlighet till extramagasin.

B Boende45 skrev:
Vi har fått spotpriserna för de första 8 dagarna i december och det ser inte bra ut:

SE1 och SE2: 316 öre/kWh
SE3: 358 öre/kWh
SE4: 363 öre/kWh

Om ovanstående spotpriser står sig december ut innebär det knappt 5 kr/kWh i SE1 och SE2 och ca 5,50 kr//kWh i SE3 och SE4 efter påslag, moms, elnätskostnader och energiskatt.

Jag är osäker på om den stora massan av husägare förstår vad det innebär för elkostnaden som ska betalas i januari?

Vid en förbrukning på ca 2000 kWh talar vi om ca 10 tkr i norra Sverige och ca 11 tkr i södra.

För de som ligger på en förbrukning på 3000 kWh blir det alltså ca 15 tkr i södra Sverige och uppåt 17 tkr i norra.

Kostnaden per dag i SE3 vid en förbrukning om 70 kWh är ca 400 kr.
Det är så tråkigt. De senaste tre dagarna har mitt hus gjort av med ca 68 kwh per dygn. Jag håller +16° i sovrummet och i de övriga rum som jag stängt till. Badrum något varmare och alltid stängd dörr. I köket har jag 19° för här har jag en relativt nyinsatt luft/luftvärmepump. Jag håller mig där eller är nerbäddad i sängen.
Jag får använda mitt livs besparingar (banken) till alla räkningar. Pensionen ca 15000:-/månad räcker ju inte.
Det är riktigt tråkigt det här!

• Ledsen
  • Gilla
  • Älska
overb och 26 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.