Ja det hade jag gjort , vilket jag hoppas att fler gör. När jag köpte hus hade banken en kalkyl där dom räknade med att hushållet skulle klara av 7%. Även om min ränta i dagsläget ligger på 1.66% fram till 2025.

oavsett värde på fastighet så hoppas jag att era banker gjort likadant.

Ja, när vi köpte tidigare i år så räknade jag med 7%, banken räknade på 6%.

Vi använde dock inte hela lånelöftet så marginalerna blev lite bättre.
Smärtgränsen kommer därför gå nånstans vid 14-15% i brutto ränta.

Frågan borde väl vara, klarar ni 7% ränta med 15% inflation.....

• Gilla
SaldeEttHusTillEttTroll och 3 till
  • Laddar…
M
Viktor.J Viktor.J skrev:
Frågan borde väl vara, klarar ni 7% ränta med 15% inflation.....
Ja och ett elpris som är 10ggr högre än normalt.

Tänkte på detta idag, november slog rekord i inflation, högsta sedan 1992, pga. elpriset... Men elpriset var väl inget man höjde på ögonbrynen åt i november. Däremot december har ju inte börjat så lattjo. Frågan är hur inflationssiffran för december kommer se ut:seenoevil:

AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Kan det vara så att lyx är ytterst subjektivt? :)

Vissa tycker tex det är lyx bo på vishan 100 mil från närmaste white guide krog. Jag tycker det är lyx ha 30-tal white guide resturanger inom cykelavstånd
Vi kan väl säga så här istället.
'Bra lön' är enbart bra i förhållande till sina utgifter.
Har man 100 långsjalar in varje månad och 100 långsjalar ut, sitter man knappast med 'bra lön'.

Tänk om folk kunde välja att se det så istället?

Oskick Oskick skrev:
Vi kan väl säga så här istället.
'Bra lön' är enbart bra i förhållande till sina utgifter.
Har man 100 långsjalar in varje månad och 100 långsjalar ut, sitter man knappast med 'bra lön'.

Tänk om folk kunde välja att se det så istället?
Då är inget jag gör lyxkonsumtion mao (eftersom jag har en bra buffert över varje månad)

Då är inget jag gör lyxkonsumtion mao (eftersom jag har en bra buffert över varje månad)
Nu öppnade du upp för definitionen av en ”bra budget” är och vad den ska ställas i relation till. Satan också. :surprised:

Nej, det skulle jag nog inte säga.
Finns det slantar över så finns det utrymme för det man väljer att ha i sin vardag.
Alla har vi något som vi värdesätter mer än annat.
Sen om det klassas som ’lyxkonsumtion’, det får nog den som väljer att lägga utgiften på just detta avgöra.
Man bör inte jämföra eller värdera någon efter dess plånbok, i mitt personliga tycke.
Men det är enbart min personliga åsikt :)

• Gilla
RalleB
  • Laddar…
Oskick Oskick skrev:
Finns det slantar över så finns det utrymme för det man väljer att ha i sin vardag.
Sen om det klassas som ’lyxkonsumtion’, det får nog den som väljer att lägga utgiften på just detta avgöra.
Man bör inte jämföra eller värdera någon efter dess plånbok, i mitt personliga tycke.
Mao håller du med mig när jag säger att lyx är subjektivt. Så ditt ursprungscitat är helt irrelevant mao

V VRZ skrev:
Jag hade utan att blinka tagit 14.5% ränta med 1988 års huspriser istället för 7% ränta år 2022 års huspriser.

1988 hade vi dessutom 50 procent ränteavdrag..

När jag köpte kåken 94 var räntan 12,2% och bunden de 5 första åren. Men å andra sidan kosta kåken bara 340 000,00 kr.:cool:

J
Vid 7% blir det vatten och bröd.

Inte enskilt för att räntan är 7% utan för att allt annat är så in i h-vete mycket dyrare samtidigt som lönen inte ökar i samma takt.

Det är ju så här facken och näringslivet vill ha det, vi ska ta smällen men dåliga löneökningar.

Jag som har fast anställning samt eget företag på sidan om kommer kanske kan få samma standard som tidigare men behöver jobba 30% mer. Så kanske bara 200% totalt.

Mao håller du med mig när jag säger att lyx är subjektivt. Så ditt ursprungscitat är helt irrelevant mao
Nej, det är inte irrelevant men kanske inte ska tas personligen heller :)
Ville enbart poängtera att en ’bra lön’ enbart är bra i förhållande till sina lägre utgifter.
Men men, jag hoppas du förstår min poäng och Ja, det är subjektivt :rofl:

R
Oskick Oskick skrev:
Yes, ändå är det förvånansvärt hur många som tar med sig grannen till banken, vid löneförhandlingar, när man betalar räkningar, köper ny bil/resa etc. :thinking:;)

För det verkar finnas många grannar här som är 100% insatt i sin grannes ekonomi.
Hur kan de annars gapa om att grannen har belånat sig upp över öronen när de kommer hem med ny bil eller åker på semester:crysmile:;);)

R RalleB skrev:
Yes, ändå är det förvånansvärt hur många som tar med sig grannen till banken, vid löneförhandlingar, när man betalar räkningar, köper ny bil/resa etc. :thinking:;)

För det verkar finnas många grannar här som är 100% insatt i sin grannes ekonomi.
Hur kan de annars gapa om att grannen har belånat sig upp över öronen när de kommer hem med ny bil eller åker på semester:crysmile:;);)
Det stavas ’för mycket fritid’ och den Svenska Avundsjukan :rofl:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.