Oskick Oskick skrev:
Nej, det är inte irrelevant men kanske inte ska tas personligen heller :)
Ville enbart poängtera att en ’bra lön’ enbart är bra i förhållande till sina lägre utgifter.
Men men, jag hoppas du förstår min poäng och Ja, det är subjektivt :rofl:
Sina lägre utgifter? Jag skulle säga att en 'bra' lön (inkl kapitalinkomst självfallet) täcker de utgifter som krävs för en bibehållen standard och räcker för en bra buffert. Måste man dra ner på sin livstandard pga läget så har man mao inte en bra inkomst.

J
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Sina lägre utgifter? Jag skulle säga att en 'bra' lön (inkl kapitalinkomst självfallet) täcker de utgifter som krävs för en bibehållen standard och räcker för en bra buffert. Måste man dra ner på sin livstandard pga läget så har man mao inte en bra inkomst.
Eller att man lever på för hög standard. Va fan är hög standard, RIP Peps Persson

Redigerat:
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Då är med andra ord bra inkomst relativ i förhållande till din levnadsstandard enligt din definition eller? Dvs jag kan gå från usel inkomst till bra inkomst bara genom att någon äldre släkting dör och du får ett stort arv som gör att du kan lösa alla lån osv. Håller inte med alls... "Bra" inkomst har man när man tillhör den övre 20-25 procenten delen av normalfördelningskurvan. Dvs bra inkomst är inte relaterat till din förbrukning utan till vad du tjänar u förhållande till andra... För oavsett hur stor inkomst du har kommer du aldrig bli nöjd om en för stor andel har större inkomst än dig själv...

B Betula_Pendula skrev:
Då är med andra ord bra inkomst relativ i förhållande till din levnadsstandard enligt din definition eller? Dvs jag kan gå från usel inkomst till bra inkomst bara genom att någon äldre släkting dör och du får ett stort arv som gör att du kan lösa alla lån osv. Håller inte med alls... "Bra" inkomst har man när man tillhör den övre 20-25 procenten delen av normalfördelningskurvan. Dvs bra inkomst är inte relaterat till din förbrukning utan till vad du tjänar u förhållande till andra... För oavsett hur stor inkomst du har kommer du aldrig bli nöjd om en för stor andel har större inkomst än dig själv...
Du behöver dock tjäna väldigt lite för nå dit. Jag skulle säga du måste tjäna 98 procent av normalfördelningskurvan (övre 2 procent) för att ha en bra lön. Du ser det är subjektivt

Forskning visar att man blir lyckligare av högre lön men bara upp till en nivå på runt 60 tkr/mån. Sen planar det ut. Men det var iofs innan tvåsiffriga inflationssiffror. (Malmgren är givetvis undantagen från statistiken)

• Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
JLyck JLyck skrev:
Däremot ser jag det som lyx att man inte behöver vara anställd för att klara sitt uppehälle.
Det ÄR vardagslyx att själv styra sin tid och inte ha sålt 40h av sin tid varenda vecka.

• Gilla
Sofriko och 1 till
  • Laddar…
K K. L skrev:
Om jag minns rätt nu.
-92 säger jag bara, -92.
Själv hade jag bunden ränta på 10- 12%.
Vilket var samma som inflationen var. Så med ränteavdrag var det en rejält negativ realränta.

• Gilla
EttAnvändarnamn
  • Laddar…
Du behöver dock tjäna väldigt lite för nå dit. Jag skulle säga du måste tjäna 98 procent av normalfördelningskurvan (övre 2 procent) för att ha en bra lön. Du ser det är subjektivt
Självklart är det subjektivt, det är det som ger upphov till missunsamhet...
Men man måste ändå ha en budget som är i balans, annars hamnar man i tv3s lyxfällan och framstår som en idiot på grund av sin aningslöshet.
Sen måste man naturligtvis vara realist och se till att budgeten tar höjd för saker man vet kan hända - 10-15% inflation och räntor i samma härad kombinerat med sjunkande börskurser och sinande inkomster - antingen pga arbetslöshet eller för att ens uppdragsgivare tycker man är för dyr eller att de lägger ner... gör man inte det, då hamnar man ofelbart i en situation där man måste ställa om sitt leverne.

• Gilla
Sebastian M och 1 till
  • Laddar…
S sunqan skrev:
Självklart är det subjektivt, det är det som ger upphov till missunsamhet...
Men man måste ändå ha en budget som är i balans, annars hamnar man i tv3s lyxfällan och framstår som en idiot på grund av sin aningslöshet.
Sen måste man naturligtvis vara realist och se till att budgeten tar höjd för saker man vet kan hända - 10-15% inflation och räntor i samma härad kombinerat med sjunkande börskurser och sinande inkomster - antingen pga arbetslöshet eller för att ens uppdragsgivare tycker man är för dyr eller att de lägger ner... gör man inte det, då hamnar man ofelbart i en situation där man måste ställa om sitt leverne.
Jag brukar säga att man blir inte rik på de små utgifterna utan på de stora inkomsterna.

• Haha
  • Gilla
Bus1t och 4 till
  • Laddar…
Jag brukar säga att man blir inte rik på de små utgifterna utan på de stora inkomsterna.
Man blir varken rik på små utgifter eller stor inkomst utan på stort överskott

• Gilla
  • Älska
sunqan och 4 till
  • Laddar…
V VRZ skrev:
Berätta liter mer om hur jävla hårt du jobbar igen och varför du är mer värd än alla andra. Jag kan inte få nog:heart:
Senast jag läste så trängdes han väll i en tvåa eller 3a med sina två barn å "fru" hosthost (katt). Men han gillar verkligen att skryta om hur han bor i ett slott och inte längre kan äta kaviar pga av kriget. Han är helt enkelt bäst det måste du ju hålla med om ;) köerna av kvinnor är långa vid anders dörr... :crysmile:

• Haha
  • Gilla
Gud_ och 1 till
  • Laddar…
M
F fribygg skrev:
Det ÄR vardagslyx att själv styra sin tid och inte ha sålt 40h av sin tid varenda vecka.
Japp och i landet som vi bor i så är det alla förunnat denna lyxen eftersom vi har ett välfärdssystem som innebär att ingen behöver arbeta för sitt uppehälle.

• Ledsen
  • Wow
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Tråd rubriken.

Ja, det kommer jag att göra om det skulle bli så i februari då lånet läggs om.
Betalar nu 249 kr / månad i ränta på bolånet.

B Bopåzoo skrev:
Senast jag läste så trängdes han väll i en tvåa eller 3a med sina två barn å "fru" hosthost (katt). Men han gillar verkligen att skryta om hur han bor i ett slott och inte längre kan äta kaviar pga av kriget. Han är helt enkelt bäst det måste du ju hålla med om ;) köerna av kvinnor är långa vid anders dörr... :crysmile:
Hahaha så denna Anders trängs i en lägenhet??
Hahahahahaha
Hela han verkar vara fejk

• Gilla
Gud_ och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.