312 790 läst ·
2 173 svar
313k läst
2,2k svar
Klarar ni 7% ränta?
Renoverare
· Stockholm
· 19 577 inlägg
Sina lägre utgifter? Jag skulle säga att en 'bra' lön (inkl kapitalinkomst självfallet) täcker de utgifter som krävs för en bibehållen standard och räcker för en bra buffert. Måste man dra ner på sin livstandard pga läget så har man mao inte en bra inkomst.Oskick skrev:
J
Jerald Stuartson
Husägare
· Stockholm
· 539 inlägg
Jerald Stuartson
Husägare
- Stockholm
- 539 inlägg
Eller att man lever på för hög standard. Va fan är hög standard, RIP Peps PerssonAndersMalmgren skrev:
Redigerat:
Medlem
· Södra Dalarna
· 285 inlägg
Då är med andra ord bra inkomst relativ i förhållande till din levnadsstandard enligt din definition eller? Dvs jag kan gå från usel inkomst till bra inkomst bara genom att någon äldre släkting dör och du får ett stort arv som gör att du kan lösa alla lån osv. Håller inte med alls... "Bra" inkomst har man när man tillhör den övre 20-25 procenten delen av normalfördelningskurvan. Dvs bra inkomst är inte relaterat till din förbrukning utan till vad du tjänar u förhållande till andra... För oavsett hur stor inkomst du har kommer du aldrig bli nöjd om en för stor andel har större inkomst än dig själv...AndersMalmgren skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 19 577 inlägg
Du behöver dock tjäna väldigt lite för nå dit. Jag skulle säga du måste tjäna 98 procent av normalfördelningskurvan (övre 2 procent) för att ha en bra lön. Du ser det är subjektivtB Betula_Pendula skrev:Då är med andra ord bra inkomst relativ i förhållande till din levnadsstandard enligt din definition eller? Dvs jag kan gå från usel inkomst till bra inkomst bara genom att någon äldre släkting dör och du får ett stort arv som gör att du kan lösa alla lån osv. Håller inte med alls... "Bra" inkomst har man när man tillhör den övre 20-25 procenten delen av normalfördelningskurvan. Dvs bra inkomst är inte relaterat till din förbrukning utan till vad du tjänar u förhållande till andra... För oavsett hur stor inkomst du har kommer du aldrig bli nöjd om en för stor andel har större inkomst än dig själv...
Forskning visar att man blir lyckligare av högre lön men bara upp till en nivå på runt 60 tkr/mån. Sen planar det ut. Men det var iofs innan tvåsiffriga inflationssiffror. (Malmgren är givetvis undantagen från statistiken)
Hittade denna fina graf i ett dokument hos boverket, fpr man tro den, så är ditt minne rätt dåligt.D Daniel 109 skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.boverket.se/globalassets/publikationer/dokument/2019/kostnaden-for-att-bo.pdf
Självklart är det subjektivt, det är det som ger upphov till missunsamhet...AndersMalmgren skrev:
Men man måste ändå ha en budget som är i balans, annars hamnar man i tv3s lyxfällan och framstår som en idiot på grund av sin aningslöshet.
Sen måste man naturligtvis vara realist och se till att budgeten tar höjd för saker man vet kan hända - 10-15% inflation och räntor i samma härad kombinerat med sjunkande börskurser och sinande inkomster - antingen pga arbetslöshet eller för att ens uppdragsgivare tycker man är för dyr eller att de lägger ner... gör man inte det, då hamnar man ofelbart i en situation där man måste ställa om sitt leverne.
Renoverare
· Stockholm
· 19 577 inlägg
Jag brukar säga att man blir inte rik på de små utgifterna utan på de stora inkomsterna.S sunqan skrev:Självklart är det subjektivt, det är det som ger upphov till missunsamhet...
Men man måste ändå ha en budget som är i balans, annars hamnar man i tv3s lyxfällan och framstår som en idiot på grund av sin aningslöshet.
Sen måste man naturligtvis vara realist och se till att budgeten tar höjd för saker man vet kan hända - 10-15% inflation och räntor i samma härad kombinerat med sjunkande börskurser och sinande inkomster - antingen pga arbetslöshet eller för att ens uppdragsgivare tycker man är för dyr eller att de lägger ner... gör man inte det, då hamnar man ofelbart i en situation där man måste ställa om sitt leverne.
Medlem
· Södra Dalarna
· 285 inlägg
Senast jag läste så trängdes han väll i en tvåa eller 3a med sina två barn å "fru" hosthost (katt). Men han gillar verkligen att skryta om hur han bor i ett slott och inte längre kan äta kaviar pga av kriget. Han är helt enkelt bäst det måste du ju hålla med omV VRZ skrev:
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Hahaha så denna Anders trängs i en lägenhet??B Bopåzoo skrev:Senast jag läste så trängdes han väll i en tvåa eller 3a med sina två barn å "fru" hosthost (katt). Men han gillar verkligen att skryta om hur han bor i ett slott och inte längre kan äta kaviar pga av kriget. Han är helt enkelt bäst det måste du ju hålla med omköerna av kvinnor är långa vid anders dörr...
![]()
Hahahahahaha
Hela han verkar vara fejk