M
kashieda kashieda skrev:
Och det hade kunnat gått käpprätt åt fanders. Grattis, du hade tur.
Tur och tur. Jag såg det som att det var VM-finalen i fotboll och jag hade öppet mål samtidigt som målvakten stod vid ena stolpen och rökade. Det vara bara att tåfjutta in den. Men den som inte har börsen som främsta fritidsintresse kanske inte ser på det så;)

• Gilla
Anonymiserad 156538 och 2 till
  • Laddar…
K
Huggedugge1 Huggedugge1 skrev:
Inte egentligen. Kikar man t ex på Hong Kong så har dom gått igenom detta. Bostäderna blir helt enkelt mindre (betydligt mindre), förändrat skattesystem, ändrade lagar för nybyggnation, etc. Klart att det kommer att påverka enormt mot hur vi vill leva idag. Jag tror att vi redan sett detta då de nyproducerade husen som marknadsförs och byggs är betydligt mindre än för 20 år sen. Men dyrare.

svårigheten för Sverige blir att attrahera tillräckligt med invandrare med hög kompetens (då vår egen inte räcker till) så att vi fortsatt växer. Vilket höjer fastighetspriserna än mer.
I Sverige bor det 23,5 invånare per kvadratkilometer och i Hongkong 6 700 så jag tror det är lite svårt att jämföra.

Men jag tror absolut husen som byggs kommer att bli mindre i framtiden - både för att hålla lite lägre pris men också för att minska kostnaden för uppvärmning.

Majoriteten av husen som säljs och därmed styr prisutvecklingen är dock inte nybyggda. Jag har svårt att se att även de för all framtid skulle öka i pris mer än KPI.

/Krille

M Markarbetaren skrev:
Och jag blir lika förvånad när man jämnställer belåning med konsumtion. Jag belånade min fastighet 2v efter börsen bottnade i pandemin. Avkastningen som följde var nästan lika stor som lånet jag tog, knappt 100%. Jag är inte skuldfri, har kvar bolånet, men jag kan likvidera det på måndag om jag vill.

Att använda sin fastighet/boende som hävstång i en lågräntemiljö för placeringar förstår jag inte varför inte alla som har möjlighet gör. Min förtjänst på 1,5 år motsvarade 27 års amorteringar.
Kunde vara jag som skrev detta. Använder också ett par miljoner av huset istället för att släcka lånet.
Blir man värdelös på att placera så får man väl göra sig av med lånet i förtid men planen kvarstår fortfarande att lånet ska bort när jag är 50 och amorterar ändå skapligt tillsammans med frugan för att uppnå detta tillsammans.
Sen skulle man nog bli stressad av att inte kunna ha kapital tillgängligt för exempelvis köpa ny bil om lusten faller på helt plötsligt som sist

• Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
varskavibo varskavibo skrev:
Hur är det för er andra? Har ni räknat på att klara 7% ränta?
Det klarar jag inte! Har bundit på 1,59 till våren 2026. För därefter över huset på ett barn...

• Gilla
jawen och 1 till
  • Laddar…
S
Alfredo Alfredo skrev:
Även begagnade hus är oerhört mycket billigare på landet än i storstaden. Det kan utan vidare skilja en faktor 20.

[bild] [bild]
Du har jämfört ett radhus i Stockholm från 2007 med en nedgången villa från 1967 i Västernorrlands län som säljs på exekutiv auktion. :thinking:

• Haha
  • Gilla
Anonymiserad 156538 och 3 till
  • Laddar…
V VetarN skrev:
jag har alltid blivit kritiserad av vänner för att jag är ”riskaversiv” men nu har man bott i 7-8 år och vi har snart 40% belåningsgrad. Lovar att det är skönare med låg belåningsgrad och bra inkomster. Nu när vi kommit ner har vi sjuka marginaler att leva på. Mina vänner som chillar med amortering är alla tvungna att amortera och nu feta räntor och el på de. Vi kan chilla o alla andra måste tänka.

jag är trygg med att jag gjorde ett bra val. Amortera rejält,
Och dessa ”sjuka marginaler” placerar du? Eller har er konsumtion kanske ökat?

JLyck JLyck skrev:
båda, nu kan man välja. Men poängen är att man inte behöver bo bort pengarna

• Gilla
robhol och 1 till
  • Laddar…
JLyck JLyck skrev:
Svar utifrån från vårt val som varit "lite" liknande, vi kan välja hur vi gör spara eller spendera utifrån hur saker utvecklas som vi inte kan styra över. Det är inte så svart/vitt med antingen eller. Men helt avhängt hur den ekonomiska situation är av inkomst, där man i vissa kan göra alla delarna som amortera, spara och konsumera.

• Gilla
Markarbetaren och 1 till
  • Laddar…
Verkar inte som om ngn räknar med att någon kan drabbas av svår sjukdom eller ngt annat som kan rycka undan ekonomiska mattan. Är 64år och det är jäkligt skönt att ha prioriterar att amortera hårt och idag i princip skuldfri när partnern drabbats av en svår sjukdom och inte längre kan arbeta vidare vilket medfört att vi idag endast har en löneinkomst och partnerns sjukersättning (som är extremt låg). Så det könns skönt att man inte behöver oroa sig ekonomiskt eller tvingad att sälja huset. Vi har amorterat stenhårt hela livet, hade slutbetalt de tidigare lånen och hade inga lån men vi tog nya lån för ~16år sedan för totalrenovering av huset och nybyggnad av garage, men av det är bara 125Tkr kvar (1,3% ränta) och som är slutbetalt om 2år. Så det beror vilka glasögon man tar på sig och vad man prioriterar. I teorin hade vi inte behövt amortera så hårt du huset är värt långt mer idag än när vi köpte det och även mer än de lån vi tagit genom åren. Idag är huset värt ~9milj. Vi har även satsar mkt på börsen och andra placeringar som avkastat bra över åren, men även att amortera är ett sparande och definitivt skönt att ha lite lån om ngn i familjen drabbas av ngt som rycker bort en injomstkälla. Så visst ska man amortera…

• Gilla
robhol och 10 till
  • Laddar…
M
E ettan47 skrev:
Verkar inte som om ngn räknar med att någon kan drabbas av svår sjukdom eller ngt annat som kan rycka undan ekonomiska mattan. Är 64år och det är jäkligt skönt att ha prioriterar att amortera hårt och idag i princip skuldfri när partnern drabbats av en svår sjukdom och inte längre kan arbeta vidare vilket medfört att vi idag endast har en löneinkomst och partnerns sjukersättning (som är extremt låg). Så det könns skönt att man inte behöver oroa sig ekonomiskt eller tvingad att sälja huset. Vi har amorterat stenhårt hela livet, hade slutbetalt de tidigare lånen och hade inga lån men vi tog nya lån för ~16år sedan för totalrenovering av huset och nybyggnad av garage, men av det är bara 125Tkr kvar (1,3% ränta) och som är slutbetalt om 2år. Så det beror vilka glasögon man tar på sig och vad man prioriterar. I teorin hade vi inte behövt amortera så hårt du huset är värt långt mer idag än när vi köpte det och även mer än de lån vi tagit genom åren. Idag är huset värt ~9milj. Vi har även satsar mkt på börsen och andra placeringar som avkastat bra över åren, men även att amortera är ett sparande och definitivt skönt att ha lite lån om ngn i familjen drabbas av ngt som rycker bort en injomstkälla. Så visst ska man amortera…
Allt handlar ju om hur riskavert man är som person. Förra året gav börsen mig ca. 40% avkastning på kapitalet, räntan på Bolånets amortering ca. 1% efter skattereduktion. Men visst, vissa får sömnproblem av börsen, då är det 1% alternativet som gäller.

Jag har alltid hävdat att kapital innebär handlingsfrihet. Ett betalt huslån ger ingen mat på bordet när man blir krasslig, men en peng på banken gör att man köper sig tid och utrymme att agera.

• Gilla
Zsam och 4 till
  • Laddar…
MultiMan
https://www.svd.se/a/76pqkB/par-jorgen-parson-klart-det-ar-en-krasch

Pär Jörgen-Pärson har en teori som går på tvärs med budskapet som hörs från världens centralbanker. Många stater är så hårt belånade att deras ledare egentligen vill ha en hög inflation, tror Pär Jörgen-Pärson.

– Det enda valet de har är att försöka använda inflationen för att urholka skulderna, annars kommer de aldrig att kunna betala tillbaka dem, säger han.

Det kan väl knappast gälla Sverige, som har låg statsskuld?

– I Sverige är det konsumenterna som har en hög skuldsättning. Om man inflationsladdar ekonomin kommer skulderna över tid att amorteras. Det tror jag är den enda chansen man har.

Slutsatsen som Pär-Jörgen Pärson drar kan formuleras i en mening.

– Det ligger i nästan alla staters intresse att driva en höginflationspolitik under de närmaste 15-20 åren, säger han.

Vi bor i "Obyggden" och har inga lån så för vår del spelar det mindre roll vad räntan är... Men om man är orolig är det bara att binda på 10 år till 3-4% ränta?! Varför sitta stilla i båten och oroa sig, när man kan handla och vara proaktiv!

B Betula_Pendula skrev:
Vi bor i "Obyggden" och har inga lån så för vår del spelar det mindre roll vad räntan är... Men om man är orolig är det bara att binda på 10 år till 3-4% ränta?! Varför sitta stilla i båten och oroa sig, när man kan handla och vara proaktiv!
Du kommer förlora galna pengar när räntan går ner

• Gilla
Markarbetaren och 1 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Du kommer förlora galna pengar när räntan går ner
Som jag sa så har vi inga lån, rådet var mera till andra som vill försäkra sig mot 7%+ ränta... Och Ja du har rätt i att om räntan går ner så kan det kännas drygt, men om man tittar åt andra hållet så kanske det är bättre än att mista huset och stå kvar med lån som många gjorde i 90-tals krisen om det går lika långt den här gången!

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.