312 829 läst ·
2 173 svar
313k läst
2,2k svar
Klarar ni 7% ränta?
Det han säger har olika förståsigpåare sagt i 50år utan att det öht har haft nån verklighetsförankring. Hög inflation skadar så mycket mer än det att den gör statsskulden mindre värd. Hög inflation =hög ränta. Behöver bara gå tillbaka 3-4 decennier så tillhörde räntan på statsskulden de största utgiftsposterna i budgeten. För att inte tala om vilken skada hög ränta gör på ekonomin.MultiMan skrev:
[länk]
Pär Jörgen-Pärson har en teori som går på tvärs med budskapet som hörs från världens centralbanker. Många stater är så hårt belånade att deras ledare egentligen vill ha en hög inflation, tror Pär Jörgen-Pärson.
– Det enda valet de har är att försöka använda inflationen för att urholka skulderna, annars kommer de aldrig att kunna betala tillbaka dem, säger han.
Det kan väl knappast gälla Sverige, som har låg statsskuld?
– I Sverige är det konsumenterna som har en hög skuldsättning. Om man inflationsladdar ekonomin kommer skulderna över tid att amorteras. Det tror jag är den enda chansen man har.
Slutsatsen som Pär-Jörgen Pärson drar kan formuleras i en mening.
– Det ligger i nästan alla staters intresse att driva en höginflationspolitik under de närmaste 15-20 åren, säger han.
Resonemanget ”annars kommer de aldrig kunna betala tillbaka statsskulden ”är direkt omoget.
Tror han på ett läge där ländernas statsskuld faktiskt är tilbakabetald?
Viktigare är ju att se statsskuldens andel av GDP.
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Lyx för mig är att kunna ha +25gr inomhus när det är - 10gr ute och ha värmepumpen avstängd med vetskapen att värmen är gratis.E Eduardo.S skrev:
Detta ska absolut inte tolkas som hån mot dom som inte har möjlighet till alternativ uppvärmning. Utan det är enbart en personlig lyx att kunna unna sig något när det är dyrt.
Att luncha ute som regel är väl lätt en vardagslyx?E Eduardo.S skrev:
Allt sånt som är småsummor men sker ofta klassar jag som lyxkonsumtion.
Då inkluderar det rökning, snusning samt köpta luncher, mackor och mellanmål som alltid ska tas på språng fast man kan med fördel fixa själv.
Sen är väl förlängd föräldraledighet inget annat än ren lyx. Att vara hemma flera år extra för att prinsen eller prinsessan inte ska behöva börja förskolan när det egentligen är att föräldrarna tycker det är en skön paus i livet.
Sant, det är nog en del i detta avlånga land som verkligheten kommer ifatt nu.P Pligg85 skrev:Att luncha ute som regel är väl lätt en vardagslyx?
Allt sånt som är småsummor men sker ofta klassar jag som lyxkonsumtion.
Då inkluderar det rökning, snusning samt köpta luncher, mackor och mellanmål som alltid ska tas på språng fast man kan med fördel fixa själv.
Sen är väl förlängd föräldraledighet inget annat än ren lyx. Att vara hemma flera år extra för att prinsen eller prinsessan inte ska behöva börja förskolan när det egentligen är att föräldrarna tycker det är en skön paus i livet.
Renoverare
· Stockholm
· 19 577 inlägg
Att luncha ute varje dag är standard. Kaviar till lunch varje dag är lyx
Renoverare
· Stockholm
· 19 577 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 19 577 inlägg
Eftersom du inte vill avslöja din inkomst, misstänker jag att du tjänar mer än medelinkomsttagaren.AndersMalmgren skrev:
Då blir det enklare att förstå ditt svar med "äta ute är varje dag är standard".
Knappast represantivt för genomsnittet i landet.
Kanske inte representativt, men sedan frågade du vad folk i tråden anser vara lyx. En tyckte att luncha ute varje dag är lyx, en annan gjorde inte det.E Eduardo.S skrev:
Jag ser heller inte att luncha ute är lyx (då har jag lärlingslön). Däremot ser jag det som lyx att man inte behöver vara anställd för att klara sitt uppehälle.
Renoverare
· Stockholm
· 19 577 inlägg
Kan det vara så att lyx är ytterst subjektivt? 
Vissa tycker tex det är lyx bo på vishan 100 mil från närmaste white guide krog. Jag tycker det är lyx ha 30-tal white guide resturanger inom cykelavstånd
Vissa tycker tex det är lyx bo på vishan 100 mil från närmaste white guide krog. Jag tycker det är lyx ha 30-tal white guide resturanger inom cykelavstånd
Medlem
· Södra Dalarna
· 285 inlägg
Lyx är per definition något som är onödigt för att "överleva" och klara vardagen i stort och är ingen mänskilig rättighet! Att äta ute varje dag är helt klart en lyx och ingen rättighet, dagens kostar 150-200 kr vilket ger 3000-4000 kr/månaden är man två som äter så är det det bubbla! Samma sak med att åka bil till jobbet, många åker för att det är bekvämt och inte för att dom måste av praktiska själ (på landet kan det vara en förutsättning dock men att samåka är för många helt verklighetsfrämmande idag, då måste man ju anpassa sig till någon annan!)
Men så länge man inte tigger pengar av staten utan kan betala för sin "vardags lyx" själv är det upp till var och en vad man lägger pengar på...
Men så länge man inte tigger pengar av staten utan kan betala för sin "vardags lyx" själv är det upp till var och en vad man lägger pengar på...