G OMathson skrev:
Beror på vad som egentligen menas med inflation, just nu sjunker de dyraste bostäderna mest, även i procent, lönerna följer inte prisökningarna.
Historiskt "tjänade" man bäst på höga lån till dyra bostäder men om det blir så nu och säg tio år framåt vet ingen.
Nej, dom dyraste fastigheterna sjunker inte. Till dom finns det alltid köpare. Men övre segmentet sjunker liksom alla segment. Har för mig att det är 5% under 2022.

• Gilla
Johan456
  • Laddar…
G
Huggedugge1 Huggedugge1 skrev:
Nej, dom dyraste fastigheterna sjunker inte. Till dom finns det alltid köpare. Men övre segmentet sjunker liksom alla segment. Har för mig att det är 5% under 2022.
Ok, men det håller jag inte med om.
Kanske de absolut dyraste fåtalet behåller priset från i våras men villor som då kostade runt 15 miljoner i våras runt Stockholm har sjunkit mer i både pengar och procent än de runt mindre städer, samma med brf.
Va exakt lika runt 1990. De som kostade ca 1,5 miljon eller mer 1989 sjönk mer än de som kostade hälften.

Du menar billigt? Berlins fastigheter låg förra året på 20-23KSEK/kvm.
Ja :)

varskavibo varskavibo skrev:
Hej!
Bor i radhus i Sthlm. Köpt 2021, för 6,5. Har lån på 4,6.
Pratade med en vän igår som sa att banken tar hänsyn till att man ska klara en ränta på 7% när man får lånet. Men för oss är det verkligen på marginalen att klara det. Månadskostnaden (inklusive driftkostnad + amorteringskrav) skulle bli galen, vi skulle behöva sälja bilen och knappt ha råd med mat.
Hur är det för er andra? Har ni räknat på att klara 7% ränta?
Stora majoriteten kommer inte att hamna över 5% i ränta efter riksbankens alla höjningar (dvs efter februari). listräntan kommer att vara 5,5-6%. Med lån på 4.5 och ordnad ekonomi kommer en få 0.5-1.5 ränterabatt. 7% ränta skulle innebära en reporänta på ca 5.5%. Långt innan vi är där är hela ekonomin kollapsad och köpkraften borta.

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
De dyrare villorna i Stockholm har sjunkit markant iaf.

Huddingebo Huddingebo skrev:
De dyrare villorna i Stockholm har sjunkit markant iaf.
När ska detta prissänk komma till Ålsten :)

K
V Viktorbyggahus skrev:
Stora majoriteten kommer inte att hamna över 5% i ränta efter riksbankens alla höjningar (dvs efter februari). listräntan kommer att vara 5,5-6%. Med lån på 4.5 och ordnad ekonomi kommer en få 0.5-1.5 ränterabatt. 7% ränta skulle innebära en reporänta på ca 5.5%. Långt innan vi är där är hela ekonomin kollapsad och köpkraften borta.
Om jag minns rätt nu.
-92 säger jag bara, -92.
Själv hade jag bunden ränta på 10- 12%.

AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Sluta buda så högt så anpassar sig säljaren. ;)

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Jag har ju följt priserna där i många år och iaf jag tycker att priserna har fallit tydligt.

Jag har ju följt priserna där i många år och iaf jag tycker att priserna har fallit tydligt.
De objekt jag kollat på och budat på ligger iallafall ungefär på samma nivå som peaken 2021 eller någon procent under

A A-Man_08 skrev:
Sluta buda så högt så anpassar sig säljaren. ;)
Problemet är bara alla andra! ☠️

G
Har väl sjunkit rätt många miljoner i Ålsten också men samtidigt minskar viljan att sälja och därmed minskar även utbudet.

De objekt jag kollat på och budat på ligger iallafall ungefär på samma nivå som peaken 2021 eller någon procent under
Ok. Vet inte exakt vilka objekt du kikat på men lägg till att det är fler objekt ute i "finare" delarna av Bromma än på mycket länge samt att de ligger ute lång tid också.
Tas bort och lägga ut igen osv.

G OMathson skrev:
Har väl sjunkit rätt många miljoner i Ålsten också men samtidigt minskar viljan att sälja och därmed minskar även utbudet.
Är ju alltid lite objekt ute där tycker jag :)

Ok. Vet inte exakt vilka objekt du kikat på men lägg till att det är fler objekt ute i "finare" delarna av Bromma än på mycket länge samt att de ligger ute lång tid också.
Tas bort och lägga ut igen osv.
Jo det har jag också noterat. Så även om priserna inte går ned kanske man borde slå till just enbart pga det. Men tänkte nog kolla vad våren har att erbjuda

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.