315 373 läst ·
2 173 svar
315k läst
2,2k svar
Klarar ni 7% ränta?
Min uppfattning är att priserna har gått ner ganska tydligt.AndersMalmgren skrev:
Dock så har de ju gått upp otroligt mycket, många miljoner de senaste åren.
Och de har ju knappast droppat dit ner.
Renoverare
· Stockholm
· 20 192 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 20 192 inlägg
Lägenheterna här i Vasastan har heller inte gått ned nämnvärt.
Här kan jag nog inte säga att jag håller med. Jag arbetar som mäklare i innerstan i Stockholm och vi pratar absolut om 10-15% nedgång. Ca 10% på det som är bra (gott skick, bra adress och brf med god ekonomi) och uppemot 15-18% på renoveringsobjekt och de med föreningar som har på över 12-13 tkr i lån/kvm. Sen är det ju klart hiskeligt dyrt fortfarande men vi har raderat hela covid-uppgången och är tillbaka kring hösten -20 i priser.AndersMalmgren skrev:
Statistiken säger något annat:AndersMalmgren skrev:
https://www.maklarstatistik.se/
https://www.maklarstatistik.se/omra...n-norrmalm/#/bostadsratter/36m-prisutveckling
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverare
· Stockholm
· 20 192 inlägg
Intressant en granne sålde precis sin lgh för 8.3 miljoner vara lite mindre än 8.5 som en annan granne fick i feb i år. Hört liknande historier från andra i områdetN Naiv entusiast skrev:Här kan jag nog inte säga att jag håller med. Jag arbetar som mäklare i innerstan i Stockholm och vi pratar absolut om 10-15% nedgång. Ca 10% på det som är bra (gott skick, bra adress och brf med god ekonomi) och uppemot 15-18% på renoveringsobjekt och de med föreningar som har på över 12-13 tkr i lån/kvm. Sen är det ju klart hiskeligt dyrt fortfarande men vi har raderat hela covid-uppgången och är tillbaka kring hösten -20 i priser.
Det är självklart att det finns de affärer som går jättebra fortfarande. Men på det stora hela går det inte att förneka att marknaden gått ner. Att ta ett exempel blir väldigt missvisande. Då kan ju jag lista upp 100 försäljningar där det gått långt lägre än vad grannen fick i mars men det blir tidskrävande. Det blir bara fjantigt till slut. Klart marknaden gått ner, så är det bara. Men å andra sidan så köper och säljer man (förhoppningsvis) på samma marknad vilket gör det hela till ett nollsummespel eller rentav så du tjänar på att köpa upp dig i storlek.AndersMalmgren skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 20 192 inlägg
Absolut. Fast nu var det ju bara 6 procent det gått ner på 12 månader och jag uppfattade det mer som 2 till 3 procent så ingen jätteskillnadN Naiv entusiast skrev:Det är självklart att det finns de affärer som går jättebra fortfarande. Men på det stora hela går det inte att förneka att marknaden gått ner. Att ta ett exempel blir väldigt missvisande. Då kan ju jag lista upp 100 försäljningar där det gått långt lägre än vad grannen fick i mars men det blir tidskrävande. Det blir bara fjantigt till slut. Klart marknaden gått ner, så är det bara. Men å andra sidan så köper och säljer man (förhoppningsvis) på samma marknad vilket gör det hela till ett nollsummespel eller rentav så du tjänar på att köpa upp dig i storlek.
Redigerat: