315 373 läst ·
2 173 svar
315k läst
2,2k svar
Klarar ni 7% ränta?
Hela samhället har ju styrts om till att du skall vara belånad i olika former. Leasea bil, dator, glasögon. Maxa lånen har varit det råd som bankerna gett. För många av oss yngre är detta det som blivit normen. Samhället dikterar villkoren och man får snällt spela med.A Argastesnickaren skrev:Det hade ju jag också gjort alla dagar i veckan.
Däremot det vi diskuterade var ju lite det att man inte tyckte att man skulle kunna se framåt och förstå att 1 procents ränta inte är det normala och att det kommer att ändras till något högre någon gång.
Historiskt sett så har vi haft väldigt mycket högre räntor än dom sista åren och än så länge är vi långt ifrån något rekord uppåt.
Sen den här diskussionen som kommer ibland att skit i att amortera utan låna så mycket som möjligt och köp ny bil, spa, åk på utlandsresor osv.
Att det skulle kunna komma tillbaka lite högre räntor som gör att det blir dyrare att leva och underhålla alla dessa måste prylar har ju jag svårt att se att det inte skulle komma förr eller senare och nu är vi där.
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Alla dessa som lånar till nya bilar, spabad osv., vad är det för folk, såna ni umgås med? Och vad har dom för banker som låter dom låna till alla dessa prylar? Jag vet ingen i denna situation.
Annars tycker jag belåning är smart. Själv lånar jag till mat och bränsle, och till att köpa andelar i företag.
Annars tycker jag belåning är smart. Själv lånar jag till mat och bränsle, och till att köpa andelar i företag.
Vilken arrogant kommentar.mnils skrev:
De allra flesta lånar till en bostad och inte till en investering.
Jag har aldrig någonsin hört talas om någon har köpt sin bostad främst för att ha den som investering.
Är numera skuldfri på huset, billigt boende, skönt, men antagligen varit mer lönsamt att sätta pengarna på börsen. Köpte äganderätt till barnen c;a 1.000 kr i avgift, skönt det med.F finnemang skrev:Jobbigast måste det vara för dom i bostadsrätter. Det är en sak om ens egna räntekostnader drar iväg. Det är en annan sak om föreningens räntekostnader skjuter i taket.
Nu är dom säker bundna i olika tidshorisonter.
Men det finns ganska många bostadsrättsföreningar i sthlm som står på lerfötter. Med bristande avsättningar, bristande kunnande i styrelsen, stora lån.
Huddingebo skrev:
Nä men att köpa ytterligare en bostad med 7% ränta nu när priserna är på väg ner är sannolikt en rätt bra affärV VRZ skrev:
Nu är jag tillräckligt gammal för att ha varit med som husägare 1991. 900ksek i lån och en ränta om 15,75% när Bengt Dennis slog till med 500%. Men det är en gammal match och jag förstår att många har varit tvungna att belåna sig högt. Ha i åtanke att hela världen haft extremt låga räntor under många år nu. Det fanns varningar men inga reella tecken på att världsekonomin skulle ta den här situationen med ökade energipriser och sjuk inflation.A Argastesnickaren skrev:Vad menar du med detta?
Du idiotförklarar fastighetsägaren för en situation ingen hade kunnat förutse??? Skärp dig.
När jag köpte mitt första hus 1988 låg min ränta på 14.5 procent och toppade under finanskrisen på runt 18 procent och nu trots alla varningar så blir folk förvånade när räntorna stiger från strax över en procent!!!
En procent är inte det normala!!
Jag har alltid amorterat mer än jag behövt och aldrig maxat mina lån just för att inte behöva hamna där vissa hamnar nu.
Under ett antal år så har rätt många förespråkare varit högljudda om att inte amortera utan låna så mycket som möjligt för det är nästan gratis och nu kommer fakturan.
Absolut synd om dom som drabbas men definitivt något som gick att förutspå.
DET var vad jag menade.
Förr var det vanligt att man utnyttjade det fria utrymmet på huslånen och köpte bil. Idag är det spa, pool, resor, etc som bakas in i lånen. I mina ögonen helt vansinnigt. Men så har folk gjort och har väl haft sina skäl till det. I Sthlm, Gbg och troligtvis Mlm så är det inte ovanligt med inteckningar på 6-8MSEK eller mer… Troligtvis inte för aSpabadet men höga bostadspriser eller båten som klämts in. För att dom vid tillfället haft en bra ekonomisk situation.
Har jobbat med banker under en massa år. Med tanke på amorteringsdiskussionen så är min inställning att man bör amortera ner till 50% belåningsgrad. Banken har intresse av att man skall fortsätta amortera samtidigt som dom oftast vill låna ut men mitt råd är att spara minst samma belopp i värdepapper/fonder som man amorterar när man nått 50% belåningsgrad eller när man kan. För under livet så händer saker och tro mig - den dagen ni verkligen behöver låna av något skäl och det är ett tufft ekonomiskt klimat - ni får inte låna en spänn. Då är det bättre att man har placerat en årsinkomst eller mer på en annan bank. ,Det skapar utrymme och lugn i själen.
Nu vill inte banker sätta någon i en katastrofsituation men dom tänker inte heller öka sin risk. Så det är inte osannolikt att krav på borgenär kan dyka upp vid en situation.
Oklart vad du vill få fram, men det låter som att du galant klarade av en räntehöjning på 25% och idiotförklarar de som blir överraskade av en räntehöjning på 100%?A Argastesnickaren skrev:
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Precis! Man läser/hör ofta resonemanget från duktiga som minsann inte har en krona i lån, levt på knäckebröd o vatten halva livet, sedan kommer smällen, man blir sjuk, arbetslös, ensam. Då är det skuldfria boendet med sina VA-avgifter, elkostnader, fastighetsavgift osv. inte så spännande längre om man inte har en buffert på några 100 lax på kontot. Hellre några 100 lök på kontot än en vitlök i kylen...Huggedugge1 skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 20 195 inlägg
Era problem är att ni inte kan backa upp er konsumtion med kapital. Det är inte en mänsklig rättighet att äga sitt boende.
Jag välkomnar en marknad med konstant 20 procent ränta så att ett hus i Ålsten kostar 8 miljoner och att man kan casha det
Jag välkomnar en marknad med konstant 20 procent ränta så att ett hus i Ålsten kostar 8 miljoner och att man kan casha det
Har du inte råd annarsAndersMalmgren skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 20 195 inlägg
Jag har hört många som tror att bostaden de bor i är en investering, det är naturligtvis trams, en bostad man bor i är konsumtion då man hela tiden sliter på den så att den behöver lagas och renoveras. Dessutom så måste man betala fastighetsskatt och en massa andra kostnader för att den inte skall förstöras ännu mer.Huddingebo skrev:
En god regel vid lån till investeringar är att investeringen skall ge någon form av avkastning så man har råd att betala både ränta och att slutligen betala av investeringen. Att låna till konsumtion är att utmärkt sätt att bli fattig på.