F fribygg skrev:
Behåller du barren om du skaffar kåk i Bromma?
Nejdu, den blir insats :)

AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Nejdu, den blir insats :)
Trist, även om det inte är fast egendom är det synd att sälja av något man själv eller ens efterkommande inte kan återköpa.

Andelen i föreningen lär bara öka i värde över tid om du behåller den i din ägo...

• Gilla
Biredv
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Trist, även om det inte är fast egendom är det synd att sälja av något man själv eller ens efterkommande inte kan återköpa.

Andelen i föreningen lär bara öka i värde över tid om du behåller den i din ägo...
Jo speciellt när den är så fint renoverad. Får övertala lillebror köpa den.

Jo speciellt när den är så fint renoverad. Får övertala lillebror köpa den.
Du har väl inte bränt inkomsterna på uteätning och blir tvungen att sälja andelen I brfn för att kunna köpa en anständig bostad åt familjen?

Utanför storstaden får man ju en riktigt schysst fastighet med både jord och skog och skapligt bo för de där 10-15miljonerna, vill du inte ge dina ungar möjligheten att snickra, åka motorfordon och jaga på egen mark?

• Gilla
SC Aero och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Du har väl inte bränt inkomsterna på uteätning och blir tvungen att sälja andelen I brfn för att kunna köpa en anständig bostad åt familjen?

Utanför storstaden får man ju en riktigt schysst fastighet med både jord och skog och skapligt bo för de där 10-15miljonerna, vill du inte ge dina ungar möjligheten att snickra, åka motorfordon och jaga på egen mark?
Vi har två landställen för sådant en i skärgården och en i Roslagen

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
S
N Naiv entusiast skrev:
Här kan jag nog inte säga att jag håller med. Jag arbetar som mäklare i innerstan i Stockholm och vi pratar absolut om 10-15% nedgång. Ca 10% på det som är bra (gott skick, bra adress och brf med god ekonomi) och uppemot 15-18% på renoveringsobjekt och de med föreningar som har på över 12-13 tkr i lån/kvm. Sen är det ju klart hiskeligt dyrt fortfarande men vi har raderat hela covid-uppgången och är tillbaka kring hösten -20 i priser.

Som mäklare i stockholm har du ju varit delaktig i masspsykosen under pandemin. Har du hört något från oroliga huslånare som lånade på toppen, börjar de få ångest?

K K. L skrev:
Om jag minns rätt nu.
-92 säger jag bara, -92.
Själv hade jag bunden ränta på 10- 12%.
Hushållen var inte skuldsatta som idag, då. Det är som att säga att vi kommer få blodbad i gamla stan igen.

• Gilla
  • Haha
Klass0n och 1 till
  • Laddar…
N
S SueCia skrev:
Som mäklare i stockholm har du ju varit delaktig i masspsykosen under pandemin. Har du hört något från oroliga huslånare som lånade på toppen, börjar de få ångest?
Det är en hel del ägare som nu planerar att sälja för att köpa något längre utanför stan och komma ner i belåningsgrad. De som köpt dyrt och vars räntor går ut nästa år och som belånat sig till 85% får ruskigt höga månadskostnader. Problemet för dem då är ju att de förlorar en stor del av sin insats om de säljer av nu i och med att deras köpare kommer behöva kliva in med 3.5-4.5 % ränta och därför inte bjuder alls samma priser. Det är inte kul att behöva se människor i så trängda situationer. Men jag tror att saker stabiliseras om ca ett år och jag tror inte på några ytterligare 15 procentenheter ner. Alla är så förberedda sedan i våras på att räntorna skulle upp och att de skulle upp snabbt så nedgången sker fortare än räntorna gått upp, man har ju fått räkna proaktivt på vad man tror räntan kommer stanna på i vår/sommar.

• Gilla
Johan456
  • Laddar…
Vi har två landställen för sådant en i skärgården och en i Roslagen
sorry Anders men måste bara kommentera: Roslagen tillhör skärgården :D. Fast er kåk kanske inte ligger i kustbandet

C claym skrev:
sorry Anders men måste bara kommentera: Roslagen tillhör skärgården :D. Fast er kåk kanske inte ligger i kustbandet
Blev lite fel där, Mälardalen skulle det stå en ö strax utanför Strängnäs, och sedan ett ställe på Ljusterö. Det räcker och blir över kan jag säga

• Gilla
claym
  • Laddar…
S
N Naiv entusiast skrev:
De som köpt dyrt och vars räntor går ut nästa år och som belånat sig till 85% får ruskigt höga månadskostnader. Problemet för dem då är ju att de förlorar en stor del av sin insats om de säljer av nu i och med att deras köpare kommer behöva kliva in med 3.5-4.5 % ränta och därför inte bjuder alls samma priser. Det är inte kul att behöva se människor i så trängda situationer. .
Det är ju dock dessa människor som låst ute mer försiktiga budgivare från bostadsmarknaden, som inte vill belåna sig till 85% och köpa till idiotpriser (covidpriser)... Kan inte ens se hur det skulle vara synd om dom faktiskt.

Blev lite fel där, Mälardalen skulle det stå en ö strax utanför Strängnäs, och sedan ett ställe på Ljusterö. Det räcker och blir över kan jag säga
ljusterö är fint!

C claym skrev:
ljusterö är fint!
Jo tyvärr exploaterad senaste 20 åren. Synd

• Gilla
Snucko
  • Laddar…
Jo tyvärr exploaterad senaste 20 åren. Synd
som de flesta ställena i skärgården tyvärr ….

• Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
G OMathson skrev:
Ok, men det håller jag inte med om.
Kanske de absolut dyraste fåtalet behåller priset från i våras men villor som då kostade runt 15 miljoner i våras runt Stockholm har sjunkit mer i både pengar och procent än de runt mindre städer, samma med brf.
Va exakt lika runt 1990. De som kostade ca 1,5 miljon eller mer 1989 sjönk mer än de som kostade hälften.
15M i Sthlm är inte i närheten av de dyraste villorna. Det är de dyraste villorna jag menar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.