Johan1975z skrev:
Skrämmande.. stackars människor.
Nånstans tror jag lite på karma. Det är sossarna som skapat kaoset till största del. Och det är sossarna som får integreras med problemen för det är billigast att bygga i sosseområden.
Så inte "öppna era hjärtan" Reinfeldt?

/ATW
 
P
A ArneTW skrev:
Så inte "öppna era hjärtan" Reinfeldt?

/ATW
Jovisst, han har förstört landet duktigt också.
 
B Bassrunner skrev:
Nu är vi långt utanför ämnet, men saxat från samma sida "Andelen som uppger att de utsattes för nätkränkning under 2020 är 2,5 procent av befolkningen (16–84 år)."

Jag upplever inte att folk är mer lättkränkta nu än tidigare. Bara att en stor grupp ropar "Ööh, blev du kränkt nu eller" när man inte håller med om deras åsikter.

(OnT, jag klarar 7% ränta med lite omprioritering)
Det menar du inte?
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/mrGbwq/ilska-efter-kd-sms-krankande
 
K
U uplj skrev:
Har du något som backar upp att siffran ska vara högre eller lägre?
Alla källor som går att googla fram på 5 sekunder säger att siffran är helt orimligt låg. ;)

T ex https://bra.se/statistik/statistik-utifran-brottstyper.html

I och med att du presenterar en siffra så är det väl en bra start att du anger källan?

/Krille
 
Johan1975z skrev:
vad säger du om denna faktan då?? Om vi har en miljon invandrare och de våldtar mest?

Kommer de från en dålig miljö? Under andra världskriget var nästan varenda man delaktig i kriget men de ägnade sig inte åt gruppvåldtäkter när kriget var slut.

[länk]
Nästan var enda man var inte alls delaktiga i andra världskriget, iaf inte som soldat. Med undantag av Tyskland. Faktiskt så var våldtäkter ett stort problem efter kriget. Det begicks miljontals övergrepp i Tyskland efter kriget.

Hur stor procent av alla invandrare ägnar sig åt gruppvåldtäkter? Du måste lära dig att läsa statistik. Om en grupp är överrepresenterad i någon statistik innebär det inte att företeelsen är vanlig inom den överrepresenterade gruppen. Tvärtom kan det vara en mycket ovanlig företeelse. Nu har jag inte öppnat din länk så vet inte vad den handlar om.
 
P
J Johan456 skrev:
Nästan var enda man var inte alls delaktiga i andra världskriget, iaf inte som soldat. Med undantag av Tyskland. Faktiskt så var våldtäkter ett stort problem efter kriget. Det begicks miljontals övergrepp i Tyskland efter kriget.

Hur stor procent av alla invandrare ägnar sig åt gruppvåldtäkter? Du måste lära dig att läsa statistik. Om en grupp är överrepresenterad i någon statistik innebär det inte att företeelsen är vanlig inom den överrepresenterade gruppen. Tvärtom kan det vara en mycket ovanlig företeelse. Nu har jag inte öppnat din länk så vet inte vad den handlar om.
Ja, men det var ryssar som våldtog tyskar.
Det kom inte hit tyska ungdomsgäng och gruppvåldtog. Är du helt bakom flötet? Det handlar om kulturer.
 
Johan1975z skrev:
Ja, men det var ryssar som våldtog tyskar.
Det kom inte hit tyska ungdomsgäng och gruppvåldtog. Är du helt bakom flötet? Det handlar om kulturer.
Nu får du, även övriga släppa en totalt urflippad OT-del. Eller så får moderator rensa.
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
Alla källor som går att googla fram på 5 sekunder säger att siffran är helt orimligt låg. ;)

T ex [länk]

I och med att du presenterar en siffra så är det väl en bra start att du anger källan?

/Krille
Tror du har missat något. Jag har inte presenterat någon siffra, jag frågade efter källa till den siffra som presenterades.
 
Johan1975z skrev:
Ja, men det var ryssar som våldtog tyskar.
Det kom inte hit tyska ungdomsgäng och gruppvåldtog. Är du helt bakom flötet? Det handlar om kulturer.
Jag röstar också på att Åkessons troll får sluta att förstöra tråden och tjata på om våldtäkter, medmänniskor födda utomlands och andra världskriget. Vi andra är inte riktigt lika intresserade eller låsta i tvångstankarna kring det.
 
  • Gilla
pjgb och 8 till
  • Laddar…
varskavibo varskavibo skrev:
Hej!
Bor i radhus i Sthlm. Köpt 2021, för 6,5. Har lån på 4,6.
Pratade med en vän igår som sa att banken tar hänsyn till att man ska klara en ränta på 7% när man får lånet. Men för oss är det verkligen på marginalen att klara det. Månadskostnaden (inklusive driftkostnad + amorteringskrav) skulle bli galen, vi skulle behöva sälja bilen och knappt ha råd med mat.
Hur är det för er andra? Har ni räknat på att klara 7% ränta?
Har enbart 47% belåningsgrad och amorterar inte extra för stunden.
7% skulle fungera trots övriga ökade kostnader.
Men visst, renovering etc får ske i lägre tempo än planerat.
Surt sa räven
 
  • Gilla
varskavibo och 1 till
  • Laddar…
K
U uplj skrev:
Tror du har missat något. Jag har inte presenterat någon siffra, jag frågade efter källa till den siffra som presenterades.
Ah jag misstog dig för den som presenterade 2,2%.

Jag presenterade själv ngen siffra utan ifrågasatte orimligheten i de 2,2% som påstods.

För att ankyta till diskussionen så är det lika orimligt som de som tror att boräntan kommer att gå upp till 15% med argumentet att "räntan har varit det tidigare". :)

/Krille
 
Klarar 7% gör vi, under förutsättning att vi båda får behålla jobben.
Men vi köpte i vintras, precis innan raset. Efter att ha kollat på marknaden i flera år och hoppats på att den skulle sluta skjuta i höjden.
Så till slut gav vi oss in, tänkte att någonstans måste vi ju bo. Köpte hus där lånet var på ca 3,5. Banken var utan problem villiga att låna oss upp till 5,1 vilket vi inte hade kontanter och avgifter till.
Nu i efterhand är vi glada att vi inte maxade så högt.
7% ränta för oss hade varit galet svettigt med vårt nuvarande lån, särskilt med ökade matkostnader och elen som sticker. Det hade varit ca 20 500 i ränta per månad. Plus amortering på ca 6 000 i månaden.
Så vi hade haft månadskostnad på 26 500 för huset då.
Det kommer bli tungt. Men det går, under förutsättning att vi båda jobbar.
 
  • Ledsen
  • Wow
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
A Afterquake skrev:
Klarar 7% gör vi, under förutsättning att vi båda får behålla jobben.
Men vi köpte i vintras, precis innan raset. Efter att ha kollat på marknaden i flera år och hoppats på att den skulle sluta skjuta i höjden.
Så till slut gav vi oss in, tänkte att någonstans måste vi ju bo. Köpte hus där lånet var på ca 3,5. Banken var utan problem villiga att låna oss upp till 5,1 vilket vi inte hade kontanter och avgifter till.
Nu i efterhand är vi glada att vi inte maxade så högt.
7% ränta för oss hade varit galet svettigt med vårt nuvarande lån, särskilt med ökade matkostnader och elen som sticker. Det hade varit ca 20 500 i ränta per månad. Plus amortering på ca 6 000 i månaden.
Så vi hade haft månadskostnad på 26 500 för huset då.
Det kommer bli tungt. Men det går, under förutsättning att vi båda jobbar.
Oj, det var ingen nådig månadskostnad. Tänker då att även driftskostnader ska läggas på er lånesumma ni betalar varje månad (el, vatten, VA, försäkring, underhåll mm). Blir mycket ändå med bara lånekostnaden.
 
I räntesumman är inte ränteavdraget på 30/21 % borträknat.
 
N Nordsjö skrev:
Oj, det var ingen nådig månadskostnad. Tänker då att även driftskostnader ska läggas på er lånesumma ni betalar varje månad (el, vatten, VA, försäkring, underhåll mm). Blir mycket ändå med bara lånekostnaden.
Precis.
Som tur är har vi fjärrvärme i huset, men det är ju en kostnad det med. Månadsavgiften på det är 600 och sen tillkommer värmen. Så i vinter är det nog ca 2000 under december eller januari.
Avlopp, soptömning etc är ju också tillkommande.
Gissar på att vi får totala löpande utgofter som i princip inte går att slippa undan på ca 35 i månaden. I ett hus med renoveringsbehov där vi egentligen borde fräscha upp saker innan det blir värre.
Vi har redan sett husen runt oss sjunka drastiskt i pris så att sälja vore riktigt tråkigt.

7% kommer nog inte knäcka oss, men det är fan bra nära.
Det blir dagar med jobb och övertid, utan utlägg för nöjets skull.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.