315 376 läst ·
2 173 svar
315k läst
2,2k svar
Klarar ni 7% ränta?
Det menar du inte?B Bassrunner skrev:Nu är vi långt utanför ämnet, men saxat från samma sida "Andelen som uppger att de utsattes för nätkränkning under 2020 är 2,5 procent av befolkningen (16–84 år)."
Jag upplever inte att folk är mer lättkränkta nu än tidigare. Bara att en stor grupp ropar "Ööh, blev du kränkt nu eller" när man inte håller med om deras åsikter.
(OnT, jag klarar 7% ränta med lite omprioritering)
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/mrGbwq/ilska-efter-kd-sms-krankande
Alla källor som går att googla fram på 5 sekunder säger att siffran är helt orimligt låg.U uplj skrev:
T ex https://bra.se/statistik/statistik-utifran-brottstyper.html
I och med att du presenterar en siffra så är det väl en bra start att du anger källan?
/Krille
Nästan var enda man var inte alls delaktiga i andra världskriget, iaf inte som soldat. Med undantag av Tyskland. Faktiskt så var våldtäkter ett stort problem efter kriget. Det begicks miljontals övergrepp i Tyskland efter kriget.Johan1975z skrev:
Hur stor procent av alla invandrare ägnar sig åt gruppvåldtäkter? Du måste lära dig att läsa statistik. Om en grupp är överrepresenterad i någon statistik innebär det inte att företeelsen är vanlig inom den överrepresenterade gruppen. Tvärtom kan det vara en mycket ovanlig företeelse. Nu har jag inte öppnat din länk så vet inte vad den handlar om.
Ja, men det var ryssar som våldtog tyskar.J Johan456 skrev:Nästan var enda man var inte alls delaktiga i andra världskriget, iaf inte som soldat. Med undantag av Tyskland. Faktiskt så var våldtäkter ett stort problem efter kriget. Det begicks miljontals övergrepp i Tyskland efter kriget.
Hur stor procent av alla invandrare ägnar sig åt gruppvåldtäkter? Du måste lära dig att läsa statistik. Om en grupp är överrepresenterad i någon statistik innebär det inte att företeelsen är vanlig inom den överrepresenterade gruppen. Tvärtom kan det vara en mycket ovanlig företeelse. Nu har jag inte öppnat din länk så vet inte vad den handlar om.
Det kom inte hit tyska ungdomsgäng och gruppvåldtog. Är du helt bakom flötet? Det handlar om kulturer.
Tror du har missat något. Jag har inte presenterat någon siffra, jag frågade efter källa till den siffra som presenterades.K Krille4 skrev:
Jag röstar också på att Åkessons troll får sluta att förstöra tråden och tjata på om våldtäkter, medmänniskor födda utomlands och andra världskriget. Vi andra är inte riktigt lika intresserade eller låsta i tvångstankarna kring det.Johan1975z skrev:
Har enbart 47% belåningsgrad och amorterar inte extra för stunden.varskavibo skrev:
Hej!
Bor i radhus i Sthlm. Köpt 2021, för 6,5. Har lån på 4,6.
Pratade med en vän igår som sa att banken tar hänsyn till att man ska klara en ränta på 7% när man får lånet. Men för oss är det verkligen på marginalen att klara det. Månadskostnaden (inklusive driftkostnad + amorteringskrav) skulle bli galen, vi skulle behöva sälja bilen och knappt ha råd med mat.
Hur är det för er andra? Har ni räknat på att klara 7% ränta?
7% skulle fungera trots övriga ökade kostnader.
Men visst, renovering etc får ske i lägre tempo än planerat.
Surt sa räven
Ah jag misstog dig för den som presenterade 2,2%.U uplj skrev:
Jag presenterade själv ngen siffra utan ifrågasatte orimligheten i de 2,2% som påstods.
För att ankyta till diskussionen så är det lika orimligt som de som tror att boräntan kommer att gå upp till 15% med argumentet att "räntan har varit det tidigare".
/Krille
Klarar 7% gör vi, under förutsättning att vi båda får behålla jobben.
Men vi köpte i vintras, precis innan raset. Efter att ha kollat på marknaden i flera år och hoppats på att den skulle sluta skjuta i höjden.
Så till slut gav vi oss in, tänkte att någonstans måste vi ju bo. Köpte hus där lånet var på ca 3,5. Banken var utan problem villiga att låna oss upp till 5,1 vilket vi inte hade kontanter och avgifter till.
Nu i efterhand är vi glada att vi inte maxade så högt.
7% ränta för oss hade varit galet svettigt med vårt nuvarande lån, särskilt med ökade matkostnader och elen som sticker. Det hade varit ca 20 500 i ränta per månad. Plus amortering på ca 6 000 i månaden.
Så vi hade haft månadskostnad på 26 500 för huset då.
Det kommer bli tungt. Men det går, under förutsättning att vi båda jobbar.
Men vi köpte i vintras, precis innan raset. Efter att ha kollat på marknaden i flera år och hoppats på att den skulle sluta skjuta i höjden.
Så till slut gav vi oss in, tänkte att någonstans måste vi ju bo. Köpte hus där lånet var på ca 3,5. Banken var utan problem villiga att låna oss upp till 5,1 vilket vi inte hade kontanter och avgifter till.
Nu i efterhand är vi glada att vi inte maxade så högt.
7% ränta för oss hade varit galet svettigt med vårt nuvarande lån, särskilt med ökade matkostnader och elen som sticker. Det hade varit ca 20 500 i ränta per månad. Plus amortering på ca 6 000 i månaden.
Så vi hade haft månadskostnad på 26 500 för huset då.
Det kommer bli tungt. Men det går, under förutsättning att vi båda jobbar.
Oj, det var ingen nådig månadskostnad. Tänker då att även driftskostnader ska läggas på er lånesumma ni betalar varje månad (el, vatten, VA, försäkring, underhåll mm). Blir mycket ändå med bara lånekostnaden.A Afterquake skrev:Klarar 7% gör vi, under förutsättning att vi båda får behålla jobben.
Men vi köpte i vintras, precis innan raset. Efter att ha kollat på marknaden i flera år och hoppats på att den skulle sluta skjuta i höjden.
Så till slut gav vi oss in, tänkte att någonstans måste vi ju bo. Köpte hus där lånet var på ca 3,5. Banken var utan problem villiga att låna oss upp till 5,1 vilket vi inte hade kontanter och avgifter till.
Nu i efterhand är vi glada att vi inte maxade så högt.
7% ränta för oss hade varit galet svettigt med vårt nuvarande lån, särskilt med ökade matkostnader och elen som sticker. Det hade varit ca 20 500 i ränta per månad. Plus amortering på ca 6 000 i månaden.
Så vi hade haft månadskostnad på 26 500 för huset då.
Det kommer bli tungt. Men det går, under förutsättning att vi båda jobbar.
Precis.N Nordsjö skrev:
Som tur är har vi fjärrvärme i huset, men det är ju en kostnad det med. Månadsavgiften på det är 600 och sen tillkommer värmen. Så i vinter är det nog ca 2000 under december eller januari.
Avlopp, soptömning etc är ju också tillkommande.
Gissar på att vi får totala löpande utgofter som i princip inte går att slippa undan på ca 35 i månaden. I ett hus med renoveringsbehov där vi egentligen borde fräscha upp saker innan det blir värre.
Vi har redan sett husen runt oss sjunka drastiskt i pris så att sälja vore riktigt tråkigt.
7% kommer nog inte knäcka oss, men det är fan bra nära.
Det blir dagar med jobb och övertid, utan utlägg för nöjets skull.