315 395 läst ·
2 173 svar
315k läst
2,2k svar
Klarar ni 7% ränta?
Jo, men @DennisCA sade att jhan föredrog att betala av lånen istället för att spara på börsen. Ändå säger han i samma andetag att han inte betalar lånen, utan sparar på börsen. Det är väl motsägelsefullt om något.MultiMan skrev:
Eftersom diskussionen med @DennisCA handlar om att betala av sina huslån så snabbt som möjligt med hjälp av fonder, var i din text framgår det att ni, eller andra svenskar använder fonder för att bli skuldfria?
Du tar ju t o m upp ett exempel på motsatsen där man lånar för att investera i fonder, dvs skuldsätta sig.
Har svårt att förstå din argumentation, den visar snarast på motsatsen.
Det jag säger är att det är mer lönsamt att investera på börsen än att betala av på lånen om låneräntan är låg. Då kan man betala av lånen snabbare eftersom pengarna växer mer än vad låneräntan är.
Problemet att investera på börsen är att man inte kan använda pengarna man tjänar på börsen för extra amorteringar - banken accepterar inte dina pengar och hänvisar till penningtvättslagar. Min bank godtar endast månadsvis extra amortering.DennisCA skrev:
Det stämmer inte alls.S sjoelund skrev:
Går alldeles utmärkt att göra extra amorteringar om lånet tillåter det under bindningstid, eller när man skriver om ett lån.
Nej. Banken vägrar ta emot pengarna trots att lånet ej är bundet. För mitt bolån är inte i samma bank som min lön kommer till, så de kan inte se alla mina transaktioner och vägrar lita på utskrifter. Lagstiftningen om penningtvätt drabbar bara oss dödliga.A AndersS skrev:
Det kunde vi också fram tills för ett par år sedan...DennisCA skrev:
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Mycket märkligt. Jag hade olika banker och kunde amortera klumpsummor.S sjoelund skrev:Nej. Banken vägrar ta emot pengarna trots att lånet ej är bundet. För mitt bolån är inte i samma bank som min lön kommer till, så de kan inte se alla mina transaktioner och vägrar lita på utskrifter. Lagstiftningen om penningtvätt drabbar bara oss dödliga.
Det kunde vi också fram tills för ett par år sedan...
Tack för infon, det visste jag inteKaja123 skrev:Ett annat alternativ är att man inte har ett 200 kvm hus, eller ens 150. Mindre hus betyder vanligen lägre lån, fast givetvis undantag finns. Ett mindre hus kostar också mindre i uppvärmning. Vi hade ett stort hus på 125 kvm tidigare, nuvarande 68 kvm är något litet, men man får rensa bland bråten helt enkelt. Visserligen inte i Stockholm (skulle inte bosätta mig där frivilligt) men knappast i obygden.
Renoverare
· Stockholm
· 20 208 inlägg
Ett 80 kvm hus kostar fortfarande runt 13 millar tex i NockebyhovKaja123 skrev:Ett annat alternativ är att man inte har ett 200 kvm hus, eller ens 150. Mindre hus betyder vanligen lägre lån, fast givetvis undantag finns. Ett mindre hus kostar också mindre i uppvärmning. Vi hade ett stort hus på 125 kvm tidigare, nuvarande 68 kvm är något litet, men man får rensa bland bråten helt enkelt. Visserligen inte i Stockholm (skulle inte bosätta mig där frivilligt) men knappast i obygden.
Renoverare
· Stockholm
· 20 208 inlägg