Nissens
MultiMan MultiMan skrev:
Eftersom diskussionen med @DennisCA handlar om att betala av sina huslån så snabbt som möjligt med hjälp av fonder, var i din text framgår det att ni, eller andra svenskar använder fonder för att bli skuldfria?

Du tar ju t o m upp ett exempel på motsatsen där man lånar för att investera i fonder, dvs skuldsätta sig.

Har svårt att förstå din argumentation, den visar snarast på motsatsen.
Jo, men @DennisCA sade att jhan föredrog att betala av lånen istället för att spara på börsen. Ändå säger han i samma andetag att han inte betalar lånen, utan sparar på börsen. Det är väl motsägelsefullt om något.

Det jag säger är att det är mer lönsamt att investera på börsen än att betala av på lånen om låneräntan är låg. Då kan man betala av lånen snabbare eftersom pengarna växer mer än vad låneräntan är.
 
  • Gilla
Beape
  • Laddar…
Jag skrev ju att lånet amorteras varje månad, vi gör således både och.
 
DennisCA DennisCA skrev:
Jag skrev ju att lånet amorteras varje månad, vi gör således både och.
Problemet att investera på börsen är att man inte kan använda pengarna man tjänar på börsen för extra amorteringar - banken accepterar inte dina pengar och hänvisar till penningtvättslagar. Min bank godtar endast månadsvis extra amortering.
 
S sjoelund skrev:
Problemet att investera på börsen är att man inte kan använda pengarna man tjänar på börsen för extra amorteringar - banken accepterar inte dina pengar och hänvisar till penningtvättslagar. Min bank godtar endast månadsvis extra amortering.
Det stämmer inte alls.
Går alldeles utmärkt att göra extra amorteringar om lånet tillåter det under bindningstid, eller när man skriver om ett lån.
 
  • Gilla
Huggedugge1 och 1 till
  • Laddar…
Här kan man valfritt betala i klumpsummor och det är inga problem att göra så med pengar från fonder. Jag har ibland slängt in lite extra amortering då jag känt för det.
 
A AndersS skrev:
Det stämmer inte alls.
Går alldeles utmärkt att göra extra amorteringar om lånet tillåter det under bindningstid, eller när man skriver om ett lån.
Nej. Banken vägrar ta emot pengarna trots att lånet ej är bundet. För mitt bolån är inte i samma bank som min lön kommer till, så de kan inte se alla mina transaktioner och vägrar lita på utskrifter. Lagstiftningen om penningtvätt drabbar bara oss dödliga.

DennisCA DennisCA skrev:
Här kan man valfritt betala i klumpsummor och det är inga problem att göra så med pengar från fonder. Jag har ibland slängt in lite extra amortering då jag känt för det.
Det kunde vi också fram tills för ett par år sedan...
 
  • Wow
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Spontant tycker jag det där rent ut sagt borde vara olagligt.
 
Nja, du har nog lyckats trassla till det för dig med dina banker. Det är inga problem att lösa det du beskriver.
 
  • Gilla
MagHam och 2 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Nja, du har nog lyckats trassla till det för dig med dina banker. Det är inga problem att lösa det du beskriver.
Jag löser det med att lägga upp extra amortering på typ 20 tkr/månad i ett år eller så. Det godtar dem, men inte 250 tkr i en klump...
 
G
S sjoelund skrev:
Nej. Banken vägrar ta emot pengarna trots att lånet ej är bundet. För mitt bolån är inte i samma bank som min lön kommer till, så de kan inte se alla mina transaktioner och vägrar lita på utskrifter. Lagstiftningen om penningtvätt drabbar bara oss dödliga.



Det kunde vi också fram tills för ett par år sedan...
Mycket märkligt. Jag hade olika banker och kunde amortera klumpsummor.
 
Kaja123 skrev:
Ett annat alternativ är att man inte har ett 200 kvm hus, eller ens 150. Mindre hus betyder vanligen lägre lån, fast givetvis undantag finns. Ett mindre hus kostar också mindre i uppvärmning. Vi hade ett stort hus på 125 kvm tidigare, nuvarande 68 kvm är något litet, men man får rensa bland bråten helt enkelt. Visserligen inte i Stockholm (skulle inte bosätta mig där frivilligt) men knappast i obygden.
Tack för infon, det visste jag inte :)
 
Kaja123 skrev:
Ett annat alternativ är att man inte har ett 200 kvm hus, eller ens 150. Mindre hus betyder vanligen lägre lån, fast givetvis undantag finns. Ett mindre hus kostar också mindre i uppvärmning. Vi hade ett stort hus på 125 kvm tidigare, nuvarande 68 kvm är något litet, men man får rensa bland bråten helt enkelt. Visserligen inte i Stockholm (skulle inte bosätta mig där frivilligt) men knappast i obygden.
Ett 80 kvm hus kostar fortfarande runt 13 millar tex i Nockebyhov
 
P
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Ett 80 kvm hus kostar fortfarande runt 13 millar tex i Nockebyhov
Vad kostar 200kvm i Nockebyhov?
 
Johan1975z skrev:
Vad kostar 200kvm i Nockebyhov?
Finns väl nästam inte så stora där. Vi var och titta på ett hus där, 161k kvm vart slutpriset på
 
Snailman
Med tanke på att jag inte har några huslån eller andra lån så skulle det nog gå bra, jag kanske tom skulle få lite mer ränta på pengarna jag har på banken:thinking:
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.