315 404 läst ·
2 173 svar
315k läst
2,2k svar
Klarar ni 7% ränta?
Du kan sova lugnt om natten vi kommer inte flytta till Sverige. Frun är inte född i Sverige heller så jag brukar skrämma henne ibland att vi ska flytta till Sverige och ta del av en kass pension, långa vårdköer, skola som tappar i ranking varje år där lärarna har noll makt, dödsskjutningar, slavarbete på byggen och andra områden från Baltikum och andra fattigare länder, prostitution där kvinnor tydligen ligger i våningar på Östermalm som Paulo kan ha kul med så ser hon ingen skillnad mot där vi bor idag förutom att i Sverige får vi betala 50% i skatt för det kalaset. Juste långa vårdköer och dödsskjutningar har vi inte där vi bor idag, skolan är också riktigt bra...Okarlsson skrev:
Alla är ju fria att fatta egna beslut, men jag hoppas ni har karaktär att aldrig flytta hem och ta del av skyddsnätet. Då är valet helt fritt, men för gemene man absolut inte nettopositivt.
Jag har medvetet valt att inte utomlands och betalar medvetet min skatt, även om jag känslomässigt kan tycka det svider emellanåt. Jag ser dock på kollegor och vänner som bor och bott i många lågskatteländer och känner mig väldigt nöjd med mitt val att bo och skaffa familj här hemma.
Alla gör olika val men att påstå att det är ett "life hack" att bosätta sig i en oljedikatur byggd av slavarbete när man är höginkomsttagare är kanske inte riktigt korrekt.
Får mig att tänka på alla i Leif Östlings fotspår som på något sätt tycker att bara för att det är lagligt att beté sig omoraliskt och inte betala skatt så får folk inte avsky en för det... Som sagt, det är inte svårt att undvika skatt oavsett var man bor, men man bör inte göra det om man vill vara en anständig och beundransvärd människa.
Alla väljer sin egen väg men diktaturen Sverige har på ett mycket skickligt sätt skapat en diktatur där folket inte ifrågasätter någonting.
Du säger att det är lätt att undvika skatt var man än bor men i Sverige är det inte särskilt lätt på ett lagligt sätt. Vi ska väl alla följa lagen och ta seden dit man kommer? Inget omoraliskt i det.
Reinfeldt sa "öppna era hjärtan" till svenska folket, jag säger "öppna era ögon". Peace out nu drar jag en bira vid poolen
MVH
Daggen
Vad är det för fantastisk demokrati i Mellanöstern som som du bor i?Daggen84 skrev:
Du kan sova lugnt om natten vi kommer inte flytta till Sverige. Frun är inte född i Sverige heller så jag brukar skrämma henne ibland att vi ska flytta till Sverige och ta del av en kass pension, långa vårdköer, skola som tappar i ranking varje år där lärarna har noll makt, dödsskjutningar, slavarbete på byggen och andra områden från Baltikum och andra fattigare länder, prostitution där kvinnor tydligen ligger i våningar på Östermalm som Paulo kan ha kul med så ser hon ingen skillnad mot där vi bor idag förutom att i Sverige får vi betala 50% i skatt för det kalaset. Juste långa vårdköer och dödsskjutningar har vi inte där vi bor idag, skolan är också riktigt bra...
Alla väljer sin egen väg men diktaturen Sverige har på ett mycket skickligt sätt skapat en diktatur där folket inte ifrågasätter någonting.
Du säger att det är lätt att undvika skatt var man än bor men i Sverige är det inte särskilt lätt på ett lagligt sätt. Vi ska väl alla följa lagen och ta seden dit man kommer? Inget omoraliskt i det.
Reinfeldt sa "öppna era hjärtan" till svenska folket, jag säger "öppna era ögon". Peace out nu drar jag en bira vid poolen
MVH
Daggen
Intressant att du lägger så mycket energi på att kritisera Sverigel i en diskussion om en ränta som inte påverkar dig
/Krille
/Krille
Jag har aldrig påstått att jag bor i en demokrati och det gör inte ni heller även om ni verkar tro det.K Krille4 skrev:
Tråden handlar om vi klarar 7% ränta och folket berättar om de gör det och hur de gör det, gäller även mig sedan om jag får följdfrågor svarar jag gärna på dem men du verkar inte gilla mina svar
MVH
Daggen
Bor man i en diktatur i Mellanöstern och anklagar Sverige för att "också" vara en diktatur har man nog helt missförstått begreppet.Daggen84 skrev:
Jag har aldrig påstått att jag bor i en demokrati och det gör inte ni heller även om ni verkar tro det.
Tråden handlar om vi klarar 7% ränta och folket berättar om de gör det och hur de gör det, gäller även mig sedan om jag får följdfrågor svarar jag gärna på dem men du verkar inte gilla mina svar
MVH
Daggen
Den typen av argumentation hör nog inte riktigt hemma på det här forumet.
/Krille
Jag har jobbat en del i Mellanöstern, och jag kan säga att pengar är inte allt. Jag har varit i alla 7 Emiraten i UAE, varav Dubai är ett av dem. Har även jobbat i Saudi.Daggen84 skrev:
Precis så... Gillar man att jobba så tar man en skattefri lön och investerar i sin egen välfärd. Alla klarar inte av det så det här sättet att leva är inte för alla men gör man det behöver man inte stå med handen ute och tigga från staten och andra skattebetalare heller. De flesta lockas mer av att bränna den extra inkomsten på kläder och resor till Kreta än att bygga upp en pengamaskin.
En sjukförsäkring kostar inte många kronor i förhållande till vad man betalar i skatt i Sverige men den täcks av arbetsgivaren i vårt fall och funkar hur bra som helst. Inga vårdköer och kanonbra vård. Förskola kostar nog mer än 50k per år men den tar arbetsgivaren också på så sätt lockar de kvalificerat folk så inte ens det blir en kostnad. Så nog är det ett lifehack för den som tänker lite utanför boxen och klarar av att ta hand om sin ekonomi. Kul att du nämner Dubai och Schweiz, har varit/är bosatt i båda och gillar båda två riktigt mycket.
Har du testat så du vet vad du pratar om eller bara läst om det på internet?
MVH
Daggen
Efter 4 veckor har man sett och gjort allt man vill i de länderna. All växtlighet är konstbevattnad, resten är bokstavligt talat öken…
Människosynen är bedrövlig där och egentligen är det obeboeligt där om det inte vore för alla pengarna som rullar in från oljan.,
När man varit där och kommer hem till Sverige så är det väldigt mycket man uppskattar i Sverige..
Om du tycker att det är hemskt i Sverige så skulle du nog inte trivas i Europa över huvud taget. Själv skulle jag bli fruktansvärt uttråkad snabbt av att bo i UAE/Saudi.
Om du nu jobbar i UAE, så tillhör du invandrarna som utgör ca 85% av befolkningen…
Redigerat:
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Dummaste jag har läst och mitt råd isf. är BYT BANK! Jag har inskrivet i mitt låneavtal med min bank att jag när som helst kan lösa min skuld. Jag är starkt tveksam till det du skriver, ska inte säga att du ljuger men ditt resonemang stämmer inte med hur lagar och regler ser ut i Sverige.S sjoelund skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 20 208 inlägg
Jag betalade precis av en miljon på mitt lån på ett bräde. Inga problem. SEBS sjoelund skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 20 208 inlägg
Folk är blinda för hur misskött landet är. Tyvärr kommer det betyda det kommer misskötas 4 år till.Daggen84 skrev:
Jag har aldrig påstått att jag bor i en demokrati och det gör inte ni heller även om ni verkar tro det.
Tråden handlar om vi klarar 7% ränta och folket berättar om de gör det och hur de gör det, gäller även mig sedan om jag får följdfrågor svarar jag gärna på dem men du verkar inte gilla mina svar
MVH
Daggen
Nej, inte egentligen. Han skickade in en del kontant, räknade med att ha den några år och då sälja den till ett pris under vad säljarföretaget sa. (Som många tänker när dom köper bil, båt, etc).K Krille4 skrev:Att personer p g a sjukdom eller arbetslöshet kan få det tufft ekonomiskt vid en ränta på 7% och höga elpriser kan jag sympatisera med.
Men om man som pensionär köpter en husbil för 1,2 mkr och inte räknar med någon värdeminskning kan man väl ändå inte skylla på omständigheterna om man får dålig ekonomi?
/Krille
Sista tiden har dock husbilar och bostäder gått ner i pris men skulderna består och utrymmet för att lägga in restskulden i bostaden blev litet.
Det där har du hittat på själv. Självklart kan man amortera av ett lån på banken när som helst. Är det bundet så kostar det en slant extra bara.S sjoelund skrev:
Ja tyvärr är det nog många som gått på säljarnas fantasikalkyler med höga andrahandsvärden på husbilar, husvagnar, vattenskotrar, skotrar och båtar. Nu när räntan går upp och andrahandsvärdet sjunker är det inte lika roligt.Huggedugge1 skrev:
Nej, inte egentligen. Han skickade in en del kontant, räknade med att ha den några år och då sälja den till ett pris under vad säljarföretaget sa. (Som många tänker när dom köper bil, båt, etc).
Sista tiden har dock husbilar och bostäder gått ner i pris men skulderna består och utrymmet för att lägga in restskulden i bostaden blev litet.
Även mångs bilar har ökat i värde senaste åren men det är knappast något man kan räkna med framöver.
/Krille
Medlem
· KATRINEHOLM
· 453 inlägg
Klara 7% bör inte vara något problem. Tänk på att inflationen ligger på 8% för närvarande, så 7% ränta betyder negativ 1% effektiv ränta.
I praktiken måste räntan vara högre än inflationen i snitt över ett par år, annars havererar systemet.
Vi har inte sett speciellt mycket löneökningar än, men de kommer tvingas fram de närmaste åren, vilket betyder att folk inte kommer ha problem med just räntan.
Dock så ser elräkningen ut att kunna bli ett riktigt problem
I praktiken måste räntan vara högre än inflationen i snitt över ett par år, annars havererar systemet.
Vi har inte sett speciellt mycket löneökningar än, men de kommer tvingas fram de närmaste åren, vilket betyder att folk inte kommer ha problem med just räntan.
Dock så ser elräkningen ut att kunna bli ett riktigt problem
Anders är så kräsen så han kommer aldrig komma utanför tullarna. Istället hänger han på byggahus och hånar alla som bor där han inte bor.Nissens skrev:
Skämt åsido. Jag har ett par bekanta som är framgångsrika företagare med x antal miljoner i fickpengar… men ingen av dem har så stort behov att klanka ner på andra eller visa sina dyra vanor som Anders gör på ett forum. (De har inte tid då de är så framgångsrika som Anders säger han är)
det luktar lite ensamhet…
men katten är ju söt iaf
Angående folk som åker och tjänar stora pengar i diktaturer. De brukar sällan få så bra jobb i demokratier. Titta på golfarna, basketbollkastarna och uckjagarna. De som besudlar sig med att tvätta byken åt de som förtrycker sina folk är sällan det bästa sverige har.
Är man framgånsrik och less på sverige. Flytta till Schwiez eller något trevligt Europisk land.
