Det är så mkt kostnader som har ökat, en av de största är ju elen, den om ngt kommer fåfolk att omvärdera sitt boende tror jag,
För egen del så absolut, har ca 300kvm, 16-18k kwh, försöker finna lösningar på minskning

Nissens
E ettan47 skrev:
Om det blir krav på löneökningar som kompenserar inflationen riskerar en stagflation (ännu högre inflation i kombination med ökad arbetslöshet) och då går det åt helsike för Sverige. Att inte facken har lärt sig ngt av historien…
Tror du att detta bara handlar om Sverige? Verkligen?

Märkligt att det inte ”gått åt helsike” med Sverige tidigare då…

Löneökningarna har innan inflationen ökade kraftigt siktat på detsamma som inflationsmålet 2% för att kompensera för inflationen, så det är inget nytt…

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Nej det är inte självklart, man kan ju också sett till att bli skuldfri om man som jag byggde i början av 90 talet;)
början av 90-talet var botten på en riktigt hård krasch på bostadsmarknaden. Finansiellt är det som att ha köpt hus/tomt/byggt på 40-talet.

Nissens Nissens skrev:
Tror du att detta bara handlar om Sverige? Verkligen?

Märkligt att det inte ”gått åt helsike” med Sverige tidigare då…

Löneökningarna har innan inflationen ökade kraftigt siktat på detsamma som inflationsmålet 2% för att kompensera för inflationen, så det är inget nytt…
Det gick åt helvete för Sverige under 70 och 80 talet. Tillväxten var som bortblåst

• Gilla
  • Haha
Huddingebo och 5 till
  • Laddar…
S stugan_i_skogen skrev:
Duktigt!
Tanken har inte slagit dig att folk inte har haft något val? Även om man själv vill betala mindre för ett objekt så finns det en marknad att förhålla sig till.
Det är ju valfritt o bo i Sthlm. Flytta därifrån för över 20 år sen då jag insåg att det är ekonomiskt självmord o bo där. Du behöver tjäna nästan 3 ggr mer där för att ha samma standard/läge på ditt boende som i en mindre stad ute i landet

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
Rickard Applehoff Rickard Applehoff skrev:
Snyggt....vad jobbar du med om ja får fråga och söker ni nya kollegor?
Det där är inte extrema siffror för stockholmsdemografin i täby, enskede, älvsjö, bromma osv. Tech, produkt, fintech, juridik, finans, m.m. Många som tjänar väldigt mycket i stockholm. Å andra sidan kostar en zuchini 25kr och te på cafe 50kr. Så det jämnar ut sig…

går vi till danderyd, nacka, och lidingö är det högre löner och lån.

G
K Kihlaz skrev:
Det är ju valfritt o bo i Sthlm. Flytta därifrån för över 20 år sen då jag insåg att det är ekonomiskt självmord o bo där. Du behöver tjäna nästan 3 ggr mer där för att ha samma standard/läge på ditt boende som i en mindre stad ute i landet
Ja, så är det tills huset är betalt. Fler "hundår" i tex storstockholm än på billigare orter. Men då ska "alla andra" ha delar av värdeökning fast man betalt mer under många år, även statliga skatter som lagfart och pantbrev och man kan inte skjuta upp hela reavinsten heller om man vill flytta inom dyrt område.

Nissens
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det gick åt helvete för Sverige under 70 och 80 talet. Tillväxten var som bortblåst
Du e go du.
Sverige var illa ute på Åsa-Nisses tid när det var ett av de fattigaste länderna i Europa. Därefter har det bara gått uppåt med några hack i kurvan.

Du håller konstant på med historieförvanskning…

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Nissens
F fribygg skrev:
Nej det är inte självklart, man kan ju också sett till att bli skuldfri om man som jag byggde i början av 90 talet;)
Smartare att investera i sådant som gett bra avkastning än vad räntorna varit…

Nissens Nissens skrev:
Smartare att investera i sådant som gett bra avkastning än vad räntorna varit…
Javisst, som investering, men mitt boende ska inte avkasta maximalt ekonomiskt utan vara ett tryggt hem.

• Gilla
Nyfniken och 7 till
  • Laddar…
J Jenzi skrev:
utan att göra avkall på sitt nuvarande liv..
Det är just det här jag pekat på. Man får prioritera, men det innebär inte att det är synd om en.

Nissens Nissens skrev:
Du e go du.
Sverige var illa ute på Åsa-Nisses tid när det var ett av de fattigaste länderna i Europa. Därefter har det bara gått uppåt med några hack i kurvan.

https://www.aktiefokus.se/2011/08/i...isk-avkastning-fran-manadssparande-1919-2009/

Den gröna kurvan är den inflationsjusterade utvecklingen på börsen i Sverige. Gick den upp under 60- och 70-talet? Nej. Men 80-talet gick bra (så Anders kanske var 10 år fel)

image0013.png

byggde vårt nuvarande hus 2017, då vi haft hus innan där räntan som högst var 18% så skulle jag inte vågat bygga om jag inte klarat minst 10% ränta.
bor i norrland så huset kostade "bara" drygt 5 miljoner. nu när räntorna gick upp och börsen ner löste vi de kvarvarande lånen, så för min del spelar räntan ingen roll.
tycker dock att amorteringsfritt med de låga räntor som varit är att bygga upp förutsättningar för en framtida kris. rimligt är att man använder samma beräkning som för avskrivning på fastigheter dvs att 2% av värdet på fastigheten amorteras varje år då kan man i svåra tider sluta amortera för att klara räntan, samtidigt som skulden minskar i väntan på krisen som kommer med jämna mellanrum.
Vi kommer garanterat att få se många som av olika skäl tvingas sälja nu kommer att ha kvar skulder på en såld fastighet den prisutveckling som varit har inte varit rimlig och nu är festen slut.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Du e go du.

Ingar Bergman lämnande landet och Astrid Lindgren skrev Pomperipossa pga ovan nämnda tillväxtförfall. men visst hävda historieförvanskning du.

• Gilla
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
Nissens
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Ingar Bergman lämnande landet och Astrid Lindgren skrev Pomperipossa pga ovan nämnda tillväxtförfall. men visst hävda historieförvanskning du.
Vad snackar du om? Att två stenrika kändisar var missnöjda betyder inte att ”Sverige gått åt helvete”

Jösses…

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.