C Crank skrev:
Att ta in en miljon nya människor i landet och samtidigt stänga ner kärnkraften är idiotiskt, vem som helst kan räkna ut vad som händer med elpriserna då
OT:
Är du helt säker? I Malmö sjunker energiförbrukningen per invånare med ökat invånarantal
 
  • Haha
Myckling
  • Laddar…
P
HJS HJS skrev:
Hur hänger invandring och elpriser ihop?
Utbud & efterfrågan. De förbrukar också ström.
 
Nissens
F fribygg skrev:
OT:
Är du helt säker? I Malmö sjunker energiförbrukningen per invånare med ökat invånarantal
Menar du att det inte är den totala energiförbrukningen som skall dimensionera kraftförsörjningen?
Kan du utveckla det resonemanget?
 
P
F fribygg skrev:
OT:
Är du helt säker? I Malmö sjunker energiförbrukningen per invånare med ökat invånarantal
Det beror på att Malmös politiker är sanslöst bra på att jaga bort all form av industri från kommunen. Det ärt väl den där omställningen som de ständigt pladdrar om...
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Är det SM i att hitta samband mellan två kurvor?
 
  • Haha
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
mnils skrev:
Förbrukningen ökar med större befolkning eller tror du att invandrarna bor i lerhyddor utan ström?

Det samma gäller VA nät, bostäder, skolor och sjukvård, allt behöver skalas upp om befolkningen blir större. Detta tar naturligtvis tid och ger flaskhalsproblem under uppbyggnaden.
Förvisso men nån tjänar väldigt mycket på att elpriserna höjs ordentligt som förra vintern. Att priserna blev så extrema har mest att göra med att produktionen blev dyrare. Det säljs ju och köps mellan flera länder så ska inte ge mig in på att försöka luska ut hur mycket det påverkar priserna. Men NordPool är ju en börs...och där ska man tjäna så mycket pengar som möjligt.
En utbyggnad av elproduktion skulle givetvis göra att priserna blev stabilare. Sen kan man ju även välja att låsa elpriset så påverkar det inte så mycket.
 
Nissens Nissens skrev:
Menar du att det inte är den totala energiförbrukningen som skall dimensionera kraftförsörjningen?
Kan du utveckla det resonemanget?
Det är väldigt OT här, starta en ny tråd om du vill
 
D Daaaaaniel skrev:
Räntan kommer "aldrig" att bli 7% igen, om än väldigt kort period.
Detta beror på att skulle räntan nå den nivån, skulle det slå extremt hårt mot all form av konsumtion.
Som flera har skrivit: det skulle gå, men det skulle bli noll annat.
Man ska aldrig säga aldrig…

Men ja, jag skulle klara en ränta på 7%. Är mer oroad för elpriset, men OM en månads el kostar 20.000 kronor i vinter (inte omöjligt) tror jag att regeringen går in med stöd.
 
7% skulle ge drygt 14000kr/mån e ränteavdrag. BR avgift strax under 4000/mån. Lär kunna höjas. Lån ca 3 450 000kr. Visst ökar det mesta men vår inkomst är ca 65t e skatt, inga övriga lån och väldigt låga resekostnader. Skulle klara oss utan bil om det kniper. Lånar du 3 miljoner eller mer då bör du ha lite på fötterna. Vi hade från början löfte om huslån för att köpa för 7 miljoner. Rätt glad att man inte sitter med 5 miljonerslån. Vi insåg vi var lite för gamla för hålla på med hus+50 år. Man vill ha det lite soft. Speciellt då det fysiska börjar tackla av lite med åldern. Men givetvis är inte 7% kalkylerad med dagens ökade priser på annat. Så njaa..inte alla klarar det. Dock tror jag aldrig räntan når detta. Men visst kan den ligga och hovra mellan 3-5 % flera år på raken.
 
Skumpe
Frågan är ju inte bara om man klarar 7% ränta utan om man klarar 7% ränta + 400% ökning av elräkningen + 100% ökning av maten + 50% ökning av transportkostnader.

Jag tror att många underskattar hur mycket pengar det kan handla om i värsta fall.
 
  • Gilla
MiaV och 6 till
  • Laddar…
Nissens
F fribygg skrev:
Det är väldigt OT här, starta en ny tråd om du vill
Det var ju du som startade den, så du kan ju starta ny tråd…
 
K
B Byggahus48 skrev:
JAG tycker att det är HELT OKEJ! Förskolans personal lär inte hålla med mig, men så länge jag betalar, bestämmer jag. Och på den tiden var barnomsorgsavgiften den näst högsta utgiften efter lånen. Vi räknades som ”höginkomsttagare” vilket var löjligt (80% av föräldrarna räknades dit). Vi betalade 4800 kr för två barn. Det var innan reformer kom om högsta avgift….:heart::heart::heart::heart:
Nu är vi i och för sig OT men en förskoleplats för ett barn kostar i snitt drygt 150 000 kr per år. Så det är ingen som betalar mer än en bråkdel av den faktiska kostnaden genom avgiften.

/Krille
 
  • Gilla
GlennB och 5 till
  • Laddar…
Johan1975z skrev:
Utbud & efterfrågan. De förbrukar också ström.
Spelar inte så stor roll om de finns här eller nån annanstans i Europa. Kablarna sitter ihop. Jag måste säga att skylla elpriset på invandringen är en av de mer långsökta sakerna som hörts i ämnet. Nästan som en ny sosse-förklaring för att ha vägrat att driva frågor kring tillräcklig produktion och överföring på ett bra sätt de senaste 15 åren när utmaningarna varit välkända.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Bor långt norrut på 315kvm har inga större problem med 7% på våra huspriser. Däremot är jag bekymrad över ökande elpris. Har lvp och elektrisk golvvärme, elrad och två kaminer med insats. Tråkig ränteutveckling. Hoppas de vänder igen.
 
P
S sjoberga skrev:
Spelar inte så stor roll om de finns här eller nån annanstans i Europa. Kablarna sitter ihop. Jag måste säga att skylla elpriset på invandringen är en av de mer långsökta sakerna som hörts i ämnet. Nästan som en ny sosse-förklaring för att ha vägrat att driva frågor kring tillräcklig produktion och överföring på ett bra sätt de senaste 15 åren när utmaningarna varit välkända.
Det var inte jag som skyllde på invandringen. Sen tror jag inte att elen och räntan blir bättre av den enorma mängden bidragstagare som vi har.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.