315 373 läst ·
2 173 svar
315k läst
2,2k svar
Klarar ni 7% ränta?
Medlem
· Stockholm
· 1 025 inlägg
Det är för att lånesumman var 200k till 1000k. Idag är lånen 2000k till 10000k.N Nalleman64 skrev:När jag köpte huset (1986) låg räntan på 12,65 %. Inget man ens reagerade över då. Annan nivå på priser då naturligtvis men även på lönerna. Tiderna har verkligen förändrats. Tyvärr tror jag alltför många vant sig vid och bortsett ifrån att det ränteläge vi haft under många år nu är något onormalt.
Idag är jag helt skuldfri vilket givetvis är väldigt skönt.
Byggde nytt 2003 och fick betala halva huset till mitt ex för 11 år sen då jag hade betalt hela skulden, har firma och hade tagit ut bra med lön men fick ändå ta ett lån.
Nu ska jag betala av resten igen då räntan har gått upp
bra med lite sparade pengar.
Nu ska jag betala av resten igen då räntan har gått upp
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 2 016 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 2 016 inlägg
Min egen erfarenhet är att skadeglädje oftast baseras på just dålig självkänsla och avundsjuka.M moksha skrev:Det är begreppet ”status” och ”lån” som gjort att många känner skadeglädje.
Folk har lånat till sig en falsk självkänsla. Skrävlat om utbyggnad, resor och dyra presenter.
Allt har vart konstlat och i grunden är människan djupt vilsen. Det har bankerna och bostadspyramiden utnyttjat.
Vi får hoppas för naturens bästa att människorna lärt sig en läxa. Det är inte vettigt att utnyttja tredje världen för giriga västerländsk ideal.
/Krille
Renoverare
· Stockholm
· 20 199 inlägg
Det är vuxna människor vi pratar om. Det är klart man inte ska håna dem. Men lite I told you so är de allt värda.K Krille4 skrev:Tyvärr bevisar den här diskussionen att den enda sanna glädjen är skadeglädjen.
Visst finns det de som har lånat "mycket" och kommer att att få det tufft om räntan stiger till 7%. Jag ser ändå ingen orsak att uttrycka den skadeglädje över det som många gör i diskussionen då högre räntor kommer att drabba alla i samhället.
Alla som har lånat de senaste 10-15 åren har klarat bankens kalkyler på 7-8% ränta. Däremot är vi nog många som vant oss vid att inte betala så hög ränta och det kommer säkert att innebära lägre sparande och lägre konsumtion.
Lägre konsumtion kommer i sin tur att påverka hela ekonomin i samhället och drabba även de som nu tror att de inte drabbas eftersom de själva har så låga lån.
Vi band våra ränta på 8 år till 1,29% för två år sedan. Ser ändå ingen som helst glädje över de som drabbas av högre räntor. Vi hade helt enkelt tur på samma sätt som alla som köpte ett hus innan prisökningen som varit extrem de senaste 10-15 åren.
Jag inser också att även vi indirekt kommer att drabbas av högre räntor precis som alla andra i samhället.
/Krille
Många lever i lyxfällan
Renoverare
· Stockholm
· 20 199 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 20 199 inlägg
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
· Bromma
· 3 117 inlägg
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
- Bromma
- 3 117 inlägg
Ja, det stämmer. Jag kontaktade Skatteverket för att dubbelkolla. Tältade en helg utanför hans lägenhet. It all checks out. Hyrde till och med en glädjedam för att jag tänkte att det vore en kul twist att sabba hans relation, men hon kom tillbaka med den sura kommentaren "probably doesn't like women".T Titagurgi skrev:
Om jag maxat lånet hade jag gått 6 miljoner plus om jag sålt nu, trots senaste månadernas nedgång, nu får jag nöja mig med 3 om jag säljer.
Men tur ändå att vi inte köpte ett billigt pelletseldat hus mitt i skogen med mångmilapendlig. Ett sånt som stiger 5:- i värde om man renoverar för 100.000. Ibland är husränta roligare än värdeminskning på bilen, diesel och ny plog till fyrhjulingen.
Men tur ändå att vi inte köpte ett billigt pelletseldat hus mitt i skogen med mångmilapendlig. Ett sånt som stiger 5:- i värde om man renoverar för 100.000. Ibland är husränta roligare än värdeminskning på bilen, diesel och ny plog till fyrhjulingen.