315 373 läst ·
2 173 svar
315k läst
2,2k svar
Klarar ni 7% ränta?
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 623 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 623 inlägg
Beror ju på hur mycket lån man har förstås. Tas ränteavdragen bort så betyder det ju att man betalar hela lånet om och om igen varje femtonde år. En sån ränta skulle innebära för de flesta, (påverkar även hyresrätter) att man inte har råd att köpa kapitalvaror, nybyggandet försvinner i stort sett, vilket påverkar allt från den som äger skogen, inredning och kapitalvaror osv. Arbetslösheten blir enorm. Företag och människor emigrerar. Människor vill kunna bo hyfsat bra och inte bara äta makaroner och gröt.varskavibo skrev:
Hej!
Bor i radhus i Sthlm. Köpt 2021, för 6,5. Har lån på 4,6.
Pratade med en vän igår som sa att banken tar hänsyn till att man ska klara en ränta på 7% när man får lånet. Men för oss är det verkligen på marginalen att klara det. Månadskostnaden (inklusive driftkostnad + amorteringskrav) skulle bli galen, vi skulle behöva sälja bilen och knappt ha råd med mat.
Hur är det för er andra? Har ni räknat på att klara 7% ränta?
Redigerat:
Vi har också trygga jobb, men man vet ju aldrig...Keiller skrev:
Ok, då tjänar de lite mindre än vad jag trodde. Själv har jag ca 160kr/tim (statlig tjänst) och frun ungefär lika mycket (kommunal tjänst).
Tur man inte är maxbelånad så man inte behöver vara alltför orolig de närmaste åren. Har lyckligtvis trygga anställningar så vi ska nog slippa ta ett jobb på McDonalds. Fast den tänkta badrumsrenoveringen får nog vänta till "bättre tider".
Var får du 25% ifrån?M mimblewimble skrev:Jag tycker man ska vara saklig och inte försöka förminska andras resonemang genom överdrifter. Ingen har pratat om 500% ränta, däremot räntor som väl överstiger de som är idag.
För min del spelar mina minnen av hur tungt det var med 25-% ränta stor roll eftersom det påverkar mig än idag till exempel har vi tagit höjd för att klara av 15%. Tror ärligt att d t är samma för många andra, att tidigare erfarenheter påverkar beslut idag och då bör man kunna prata om det utan att förminskas
Det högsta vi haft på rörlig är 24% och det var under 2 dagar.
Tvivlar starkt på att någon ens märkt av det.
Hela avvikelsen mot då normal rörlig ränta var under 10 dagar (när den fasta växelkursen skulle försvaras).
Men vem äger bostäderna då?I ilcretzzo skrev:Läser ofta inlägg där folk skyller antingen på låga räntor eller på ränteavdraget för de höga bostadspriserna (eller bubbla om man vill kalla det) som finns idag. Jag köper inte resonemanget direkt.
Jag är född och uppvuxen i ett annat EU-land och där har räntorna för bolån alltid varit höga (idag ligger de på 6-8% och är på väg upp igen). Trots det är bostadspriserna i storstäder skyhöga och det pratas ständigt om bubblor även där. Däremot bidrar höga räntor till att ganska få har råd att köpa bostad och till att folk generellt har mindre pengar kvar till allt annat.
Något fastighetsbolag?
Tja, men då betalar den som hyr fastighetsbolagets räntor. Det lär väl inte vara billigare.
Renoverare
· Stockholm
· 20 193 inlägg
Fast om man har otur och har räntejustering just den dagen så får man leva med 3 månader med den räntanD daVinci skrev:
Även om piken var under kort tid som du skrev, så blir man påverkad, både ekonomiskt och psykologiskt. Man minns rädslan. Idag är det lätt att hävda”det var bara några dagar” men där och då, var det många sömnlösa nätter. Ingen visste hur dyrt och hur länge.D daVinci skrev:
Jag fick det från det lånet vi tog som var på just 25%.D daVinci skrev:
Att du tvivlar på det är totalt irrelevant eftersom det är/var lånehanslingarna som gäller/gäller och inte din övertygelse.
Har dessutom flera bekanta som har samma erfarenhet från den tiden.
Vi var unga, oskuldsfulla, okunniga och mycket "kan-själva". Vi hade läst att det är bra att binda räntan. Så det gjorde vi för mycket längre tid än 3 månader, det var flera år.AndersMalmgren skrev:
De höga räntorna på 80-talet berodde på att facket hade för mycket makt och drev upp lönekostnaderna varvid företagen måste höja priserna. Och med fast växelkurs så måste då Riksbanken hålla hög ränta.S sjoelund skrev:Det är väl att vi hade en fast växelkurs som gjorde att räntan steg för att försvara kronans växelkurs? Nu har vi en rörlig valuta. Räntan vi hade på 90-talet hade inte att göra med hur hög ränta befolkningen skulle klara (men kanske vi bytte till rörlig valuta för befolkningen inte skulle klara de fantasiräntorna).
Detta är en helt ohållbar situation iom att exportföretagen prissätter sig ut ur marknaden.
Det ordnades tidigare med massiva devalveringar. Och en ny sådan behövdes i början på 90-talet om näringslivet skulle överleva. Dock ville ingen politiker devalvera iom att man ville ansöka om EU-medlemsskap och en devalvering skulle diskvalificera Sverige under flera år.
Att släppa kronan flytande var en utväg. Men (S) som vill mikro-managera samhället var starkt emot. Därav att Sverige skadades rejält tills (S) gav med sig.
Lågkonjunkturen som följde var en hård smäll för facket och Göran Persson hade en mycket kylig inställning till facket. Så dom återfick aldrig kuraget att skada ekonomin så allvarligt igen.
Detta är INTE situationen nu. Vi har flytande växelkurs och Riksbanken behöver inte dra upp räntan för något försvar. Nu handlar det mer om att stödja FED i att skapa en global lågkonjunktur. Världens centralbanker behöver hjälpas åt för grunden för prisökningarna ligger bortom en enskild Centralbanks kontroll.
Renoverare
· Stockholm
· 20 193 inlägg
På landsbygden har nästan alla byggt sina hus själva. I städer varierar:D daVinci skrev:
-dels ägs bostäderna av fastighetsbolag eller rika som köper fastigheter i snabbtakt och hyr ut dem
-dels äger många sina bostäder för att de fick de i ärv eller köpt dem på 80-90 talet
-dels ägs bostäderna av unga som fick (under begränsad tid) låna med förmånliga villkor där staten står bakom de som vill skaffa sin första bostad för att annars är omöjligt att kunna låna som ung med medelinkomst.
Det är såklart att alla fastigheter ägs av någon, det jag menar är att bostadspriserna har gått som tåget trots höga räntor och avsaknaden av ränteavdraget.
Jag tittar på räntorna från den tiden.M mimblewimble skrev:
För övrigt står inte rörlig ränta i lånehandlingarna. Just därför att den är rörlig.
Och fasta räntor låg långt under 25%. Långt under.
Vilken dag bands lånet. Om du säger det kan jag säga vilken ränta du fick.
Troligen är det 15% och ditt minne fungerar inte.
Har 4,5 milj i lån, huset är värderat till drygt 8 milj innan nedgången startade. Köpte 2015.
Skulle klara 7% men givetvis får man dra in på lite annat såsom planerade renoveringar och sparande. Blir också färre resor och restaurangbesök kanske beroende på vad man vill unna sig.
Många som kommer få mindre att göra och risk att förlora jobb på grund av det som kommer elda på skiten ännu mera. Folk reser mindre, äter inte ute, renoverar inte osv.
Det bästa hade varit om de inte tagit bort fastighetskatten när detta skedde eller i värsta fall tagit tillbaka den när räntorna dök mot noll. Nu sitter folk på stora lån och S stänger inte dörren helt till varken värnskatt eller höjd fastighetsskatt.
Rösta rätt.
Skulle klara 7% men givetvis får man dra in på lite annat såsom planerade renoveringar och sparande. Blir också färre resor och restaurangbesök kanske beroende på vad man vill unna sig.
Många som kommer få mindre att göra och risk att förlora jobb på grund av det som kommer elda på skiten ännu mera. Folk reser mindre, äter inte ute, renoverar inte osv.
Det bästa hade varit om de inte tagit bort fastighetskatten när detta skedde eller i värsta fall tagit tillbaka den när räntorna dök mot noll. Nu sitter folk på stora lån och S stänger inte dörren helt till varken värnskatt eller höjd fastighetsskatt.
Rösta rätt.