K Krille4 skrev:
Tyvärr bevisar den här diskussionen att den enda sanna glädjen är skadeglädjen.

Visst finns det de som har lånat "mycket" och kommer att att få det tufft om räntan stiger till 7%. Jag ser ändå ingen orsak att uttrycka den skadeglädje över det som många gör i diskussionen då högre räntor kommer att drabba alla i samhället.

Alla som har lånat de senaste 10-15 åren har klarat bankens kalkyler på 7-8% ränta. Däremot är vi nog många som vant oss vid att inte betala så hög ränta och det kommer säkert att innebära lägre sparande och lägre konsumtion.

Lägre konsumtion kommer i sin tur att påverka hela ekonomin i samhället och drabba även de som nu tror att de inte drabbas eftersom de själva har så låga lån.

Vi band våra ränta på 8 år till 1,29% för två år sedan. Ser ändå ingen som helst glädje över de som drabbas av högre räntor. Vi hade helt enkelt tur på samma sätt som alla som köpte ett hus innan prisökningen som varit extrem de senaste 10-15 åren.

Jag inser också att även vi indirekt kommer att drabbas av högre räntor precis som alla andra i samhället.

/Krille
Skadeglädjen grundar sig i den svenska avundsjukan.
Min erfarenhet är att många av dem som besitter denna form av skadeglädje, är människor som saknar kunskap, förståelse och intellektuell kapacitet för att förstå att konsekvenserna av en sådan situation, skulle slå hårt mot dem själva. Lågkonjunkturen som det skulle utlösa, skulle resultera i arbetslöshet för många utav dem. Det är inte kul att vara arbetslös, inte äns med små eller inga lån.
 
  • Gilla
gone_fishing och 1 till
  • Laddar…
N
varskavibo varskavibo skrev:
Hej!
Bor i radhus i Sthlm. Köpt 2021, för 6,5. Har lån på 4,6.
Pratade med en vän igår som sa att banken tar hänsyn till att man ska klara en ränta på 7% när man får lånet. Men för oss är det verkligen på marginalen att klara det. Månadskostnaden (inklusive driftkostnad + amorteringskrav) skulle bli galen, vi skulle behöva sälja bilen och knappt ha råd med mat.
Hur är det för er andra? Har ni räknat på att klara 7% ränta?
När jag köpte huset (1986) låg räntan på 12,65 %. Inget man ens reagerade över då. Annan nivå på priser då naturligtvis men även på lönerna. Tiderna har verkligen förändrats. Tyvärr tror jag alltför många vant sig vid och bortsett ifrån att det ränteläge vi haft under många år nu är något onormalt.
Idag är jag helt skuldfri vilket givetvis är väldigt skönt.
 
  • Gilla
mimblewimble och 1 till
  • Laddar…
3-4% ränta har inte slagit igenom ännu, då det är många som har bundna lån så än vet vi inte vad den "lilla" ökningen för med sig.

Likaså är det många som har bundna låga elpriser så även där vet vi inte vad det för med sig om bundna priserna blir lägst 2kr.

Det som i nuläget slagit igenom för alla är höjda matpriser.

Säg att matpriser mm går upp 10% till, dieseln till 28kr, bensin 25kr och el 4kr
Det farliga är med bränsle/energiprisökningar är att de slår över på allt i butikerna...

Skulle vi samtidigt få högre arbetslöshet eller en högre ränta än ovan då får många problem.
Det är inget att fundera på det är ett faktum.

Vi är även ett litet land i en stor ekonomisk värld. Så vissa saker kan vi inte påverka... Minskar köpkraften i andra länder då exporterar vi mindre....
 
Redigerat:
  • Gilla
MiaV och 2 till
  • Laddar…
M mimblewimble skrev:
Kan hända att du är snäll men då behöver du visa det i din argumentation också.


Vad du tror är irrelevant. Räntan har varit 25% och kan bli det igen oavsett vad du _tror_. Och ja, många gick i personlig konkurs på 80-talet, jag hade flera bekanta som gjorde det pga husköp.
Sveriges nationalekonomi kollapsade inte då och skulle inte göra det idag heller även om räntan blir 15%.
Känsligt det här alltså :)
Men absolut. Det var onödigt att hänvisa till 500% som ingen (ännu) hade påstått. Mea culpa.

I detta fall handlar det inte om vad jag tror.
Visst. 25% kan hända. ("Allt" kan hända).
Men det skulle behövas något i stil med ett världskrig, eller annan motsvarande katastrof, för att vi skulle nå dit.
Och då har vi större problem än så.
Man måste förstå att situationen och förutsättningarna idag är inte vad det var på 90-talet.
Större andel av befolkningen äger idag sitt boende jämfört med då. Räntekänsligheten, hävstången, har ökat.

Sveriges nationalekonomi skulle, dessvärre, kollapsa på vägen dit.
En regering, oavsett blå eller röd, eller någon annan färg, kommer tack och lov inte att tillåta att det sker.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Klaugust Klaugust skrev:
Problemet är väl att det jag fetstilat i ditt inlägg inte händer i någon nationsomspännande skala, eftersom facken lydigt upprepar Riksbankens och arbetsgivarnas "det är viktigt att vi tar ansvar och inte fastnar i en lönespiral genom höjda löneanspråk".

Vad händer om du tar ditt exempelhus på 1 miljoner men istället räknar med 7% inflation, 4% bolåneränta och 2% årliga löneökningar på kort och lite längre sikt?

*Edit* Man kan ju räkna med ett initialt boprisfall med 25% också om man vill.
Generellt så "måste" inflationen över tid vara lägre än både räntan och löneökningarna. Generellt alltså, inflationen på enskilda varor kan ju vara högre. Exv. Bränsle som en konsekvens av kriget.

Att vi inte ska dra förhastade slutsatser av 7% inflation ett år efter att ha haft nollinflation i 10 år är rätt sunt tycker jag.
 
  • Gilla
mimblewimble och 1 till
  • Laddar…
D Daaaaaniel skrev:
Man måste förstå att situationen och förutsättningarna idag är inte vad det var på 90-talet.
Större andel av befolkningen äger idag sitt boende jämfört med då. Räntekänsligheten, hävstången, har ökat.
Det är väl att vi hade en fast växelkurs som gjorde att räntan steg för att försvara kronans växelkurs? Nu har vi en rörlig valuta. Räntan vi hade på 90-talet hade inte att göra med hur hög ränta befolkningen skulle klara (men kanske vi bytte till rörlig valuta för befolkningen inte skulle klara de fantasiräntorna).
 
MultiMan
D Daaaaaniel skrev:
Känsligt det här alltså :)
Men absolut. Det var onödigt att hänvisa till 500% som ingen (ännu) hade påstått. Mea culpa.

I detta fall handlar det inte om vad jag tror.
Visst. 25% kan hända. ("Allt" kan hända).
Men det skulle behövas något i stil med ett världskrig, eller annan motsvarande katastrof, för att vi skulle nå dit.
Och då har vi större problem än så.
Man måste förstå att situationen och förutsättningarna idag är inte vad det var på 90-talet.
Större andel av befolkningen äger idag sitt boende jämfört med då. Räntekänsligheten, hävstången, har ökat.

Sveriges nationalekonomi skulle, dessvärre, kollapsa på vägen dit.
En regering, oavsett blå eller röd, eller någon annan färg, kommer tack och lov inte att tillåta att det sker.
Tråkigt att du drar in det väldigt trötta "känsligt"-kortet.

Jag har följt Putin/Ryssland i minst 10 år, Xi/Kina nästan lika länge, sett/läst i stort varenda utländsk nyhetskanal senaste året, varje dag i någon form och min högst amatörmässiga bedömning är att vi nu är över 50% risk för ett världskrig. Jag hoppas att jag har fel.
 
  • Gilla
mimblewimble
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Lite olika, men drygt 100kr per timme. Poängen är att man skall kunna ta ett jobb på McDonalds, MAX eller liknande. De söker ALLTID oersonal.
Ok, då tjänar de lite mindre än vad jag trodde. Själv har jag ca 160kr/tim (statlig tjänst) och frun ungefär lika mycket (kommunal tjänst).

Tur man inte är maxbelånad så man inte behöver vara alltför orolig de närmaste åren. Har lyckligtvis trygga anställningar så vi ska nog slippa ta ett jobb på McDonalds. Fast den tänkta badrumsrenoveringen får nog vänta till "bättre tider".
 
  • Gilla
0jsan
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Tråkigt att du drar in det väldigt trötta "känsligt"-kortet.

Jag har följt Putin/Ryssland i minst 10 år, Xi/Kina nästan lika länge, sett/läst i stort varenda utländsk nyhetskanal senaste året, varje dag i någon form och min högst amatörmässiga bedömning är att vi är över 50% risk för ett världskrig. Jag hoppas att jag har fel.
Ok.
 
D Daaaaaniel skrev:
Känsligt det här alltså :)
Men absolut. Det var onödigt att hänvisa till 500% som ingen (ännu) hade påstått. Mea culpa.

I detta fall handlar det inte om vad jag tror.
Visst. 25% kan hända. ("Allt" kan hända).
Men det skulle behövas något i stil med ett världskrig, eller annan motsvarande katastrof, för att vi skulle nå dit.
Och då har vi större problem än så.
Man måste förstå att situationen och förutsättningarna idag är inte vad det var på 90-talet.
Större andel av befolkningen äger idag sitt boende jämfört med då. Räntekänsligheten, hävstången, har ökat.

Sveriges nationalekonomi skulle, dessvärre, kollapsa på vägen dit.
En regering, oavsett blå eller röd, eller någon annan färg, kommer tack och lov inte att tillåta att det sker.
Nej det är inte det minsta känsligt, projicera inte dina känslor på andra. Jag tycker bara att man ska visa att man är snäll om man påstår att man är det och inte förminska andra med hjälp av överdrifter. Diskussionsklimat blir mycket bättre med saklig argumentation helt enkelt och tycker att man ska säga ifrån när någon inte klarar av att hålla ett juste resonemang.

Självklart är omständigheterna annorlunda idag men det spelar liksom ingen roll. Räntor har varit en berg-och dalbana i historien, mycket höga räntor har funnits många gånger i historien och inte enbart på 80-talet.
Så även om du hela tiden talar om vad du tror, ingen kan veta, så finns är det en mycket hög sannolikhet att räntorna någon gång i framtiden kommer att bli svindlande höga motsvarande 80-talets, historian talar för det. Men när det sker kan ingen säga, inte ens du. Det kan bli om 5 år eller 100, men sannolikheten att det sker inom de närmsta 5 åren är mycket liten.
 
  • Gilla
MiaV och 1 till
  • Laddar…
varskavibo varskavibo skrev:
Hej!
Bor i radhus i Sthlm. Köpt 2021, för 6,5. Har lån på 4,6.
Pratade med en vän igår som sa att banken tar hänsyn till att man ska klara en ränta på 7% när man får lånet. Men för oss är det verkligen på marginalen att klara det. Månadskostnaden (inklusive driftkostnad + amorteringskrav) skulle bli galen, vi skulle behöva sälja bilen och knappt ha råd med mat.
Hur är det för er andra? Har ni räknat på att klara 7% ränta?
Jag tror att du kan vara relativt lugn att amorteringskraven försvinner om räntan klättrar ytterligare. De infördes ju för att dämpa fastighetsmarknaden men i dagsläget så behövs ju inte den ytterligare hinder.
 
Nu är det väl inte bara 7% i ränta som gäller utan allt runt i kring också. Elen kommer bli bra mycket dyrare redan till vintern. Maten fortsätter upp osv. Om inflationen parkerar sig runt 10% får vi rörliga bostadsräntor strax över detta. Räntan måste och har alltid varit över inflationen. Kolla hustoriskt. Det som råder nu med räntor långt under inflationen stoppar sig snart själv. Men vad som är riktigt allvarligt är förstås att om landet går in i en riktig kris så förlorar många jobbet. Visst kan många klara av att betala sjuka månadskostnader, men det är så länge lönen kommer som den ska. Det är nog kört för väldigt många som har höga lån tyvärr. Den som äger sin bostad är vinnaren.
 
Flyttar till första huset inom snart.
lån på cirka 6,6mkr.

Räknar på att fasta utgifter (utöver ränta/ammortering) är 10tkr.
Räknar kallt(hoppas på) på att räntan stannar på omkring 4%.

Vid 4% ränta har vi 24,5tkr kvar till sparande och mat och annat.
Vid 7% har vi cirka 8tkr kvar till mat och annat vilket kommer vara väldigt tajt.

Räknar alltid utan ränteavdraget, det ser vi som en bonus när det kommer.

Skulle vi inte ha att attefallshus som hyrs ut skulle vi därmed inte klara 7% ränta.
 
M Malmen1 skrev:
Nu är det väl inte bara 7% i ränta som gäller utan allt runt i kring också. Elen kommer bli bra mycket dyrare redan till vintern. Maten fortsätter upp osv. Om inflationen parkerar sig runt 10% får vi rörliga bostadsräntor strax över detta. Räntan måste och har alltid varit över inflationen. Kolla hustoriskt. Det som råder nu med räntor långt under inflationen stoppar sig snart själv. Men vad som är riktigt allvarligt är förstås att om landet går in i en riktig kris så förlorar många jobbet. Visst kan många klara av att betala sjuka månadskostnader, men det är så länge lönen kommer som den ska. Det är nog kört för väldigt många som har höga lån tyvärr. Den som äger sin bostad är vinnaren.
Fast nu är det inte 10% återkommande inflation. Det är förmodligen en engångssak: olja och gas är dyrare vilket påverkar priset på det mesta. Men om oljan och gasen inte blir ännu dyrare så kommer andra varor inte att bli dyrare om inte lönerna påverkas.
 
S sjoelund skrev:
Fast nu är det inte 10% återkommande inflation. Det är förmodligen en engångssak: olja och gas är dyrare vilket påverkar priset på det mesta. Men om oljan och gasen inte blir ännu dyrare så kommer andra varor inte att bli dyrare om inte lönerna påverkas.
Oroligheterna i Ukraina är det som är tillfälligt. Vad som är bestående är grundorsaken till inflationen och det är alla nya pengar man skapade under coronan. Detta problem kan man inte gömma sig för. Pengarna är helt enkelt mindre värda nu när det finns mer av dem. Ganska logiskt. Så inflationen är allt annat än tillfällig och enda sättet att bromsa den är att dra ner på nyskapandet av pengar, dvs nya lån och då hamnar landet i en djup recession och folk förlorar sina jobb etc. Läget vi är i nu har tyvärr ingen quick fix. Man har bara skjutit problemet framför sig genom att hålla räntan på noll men gjort problemet så mycket värre.
 
Redigerat:
  • Gilla
Kilrain
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.