4 010 läst ·
6 svar
4k läst
6 svar
Klarar en dimmar köra 2st elektroniska trafo
Hej ...
Ska montera "halogen-puckar" under köksskåpen , och undrar , kan man köra 2st elektroniska trafo på samma dimmer ???
Alla "kit" man köper på tex ikea har ju 3 lampor ( 20 w , 12 volt) och trafo , så man behöver ju köpa 2 kit ..
Det vore trevligt att kunna använda samma dimmer då ..
Eller finns det trafo som klarar 4-5 spot a 20 watt ??
Är det någon som har några tips mottages dom tacksamt , tex var gömmer man trafon , hur monterar man dimmern snyggast , kabeldragning osv ...
Såg tipsen innan om man kan dra kabel i köksskåpen , men då passerar man väl den magiska 2 meters kabel längden ju ..
// Anders
Ska montera "halogen-puckar" under köksskåpen , och undrar , kan man köra 2st elektroniska trafo på samma dimmer ???
Alla "kit" man köper på tex ikea har ju 3 lampor ( 20 w , 12 volt) och trafo , så man behöver ju köpa 2 kit ..
Det vore trevligt att kunna använda samma dimmer då ..
Eller finns det trafo som klarar 4-5 spot a 20 watt ??
Är det någon som har några tips mottages dom tacksamt , tex var gömmer man trafon , hur monterar man dimmern snyggast , kabeldragning osv ...
Såg tipsen innan om man kan dra kabel i köksskåpen , men då passerar man väl den magiska 2 meters kabel längden ju ..
// Anders
hej
det går fint att köra flera stycken på samma dimmer...det där med 2 meter är inte så noga ......risken med för långa kablar är att det blir radiostörning
det går fint att köpa delar i lösvikt å pula ihop
kolla in http://www.expressel.se/ sök på trafo och halogen
det går fint att köra flera stycken på samma dimmer...det där med 2 meter är inte så noga ......risken med för långa kablar är att det blir radiostörning
det går fint att köpa delar i lösvikt å pula ihop
kolla in http://www.expressel.se/ sök på trafo och halogen
Man kan montera hur många som helst så länge dimmern orkar.....
Ja, det finns större trafosar, 105W (5 a 20W) är ju knappt större än en tändsticksask - kolla tex osrams sortiment. Osram har också mycket större trafosar.
Så här gjorde vi med sladdar och trafosar, allt kopplat till en dimmer samt trappfunktion till en vanlig brytare.
Lite förberett med flexrör från dosan där dimmern skall sitta:

De tre trafosarna och en kopplingsdosa monterades i ett hörnskåp - syns inte när man öppnar skåpet:

Dessa trafosar hade kopplingsplintar för anslutning av lamporna:

Dessa monterades under skåpet - jag räknar med att inte behöva mixtra med detta så ofta. Om det skulle behövas så är det lätt att skruva bort en liten lucka som täcker detta... Tänk på att fördela lamporna jämt över trafosarna.

Lamporna monterades och kablaget fästen på enklaste sätt:

Och ja, det fungerade:

Ja, det finns större trafosar, 105W (5 a 20W) är ju knappt större än en tändsticksask - kolla tex osrams sortiment. Osram har också mycket större trafosar.
Så här gjorde vi med sladdar och trafosar, allt kopplat till en dimmer samt trappfunktion till en vanlig brytare.
Lite förberett med flexrör från dosan där dimmern skall sitta:

De tre trafosarna och en kopplingsdosa monterades i ett hörnskåp - syns inte när man öppnar skåpet:

Dessa trafosar hade kopplingsplintar för anslutning av lamporna:

Dessa monterades under skåpet - jag räknar med att inte behöva mixtra med detta så ofta. Om det skulle behövas så är det lätt att skruva bort en liten lucka som täcker detta... Tänk på att fördela lamporna jämt över trafosarna.

Lamporna monterades och kablaget fästen på enklaste sätt:

Och ja, det fungerade:

Du jag har ärligt talat inte en aning. Det är 20W lampor men fabrikatet på armaturerna har jag ingen koll på - de kom som en del av köksleveransen. På transingarna står det "Elektra". Denna typ av spott är väl dock rätt vanlig?roli skrev:
Skivan som jag monterat lamporna i är 16mm så bygghöjden går det inte att klaga på - värmen går också nedåt.
Du borde kunna få tips om fabrikat och inköpsställe av vilken köksleverantör som helst!
Klicka här för att svara