1 755 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Klar med spottarna :-)
Men börjar fundera lite..... :-[
Har fällt in dessa spottar i takfoten (blev skitsnyggt
)
http://www.clasohlson.se/shop/store...p;WAGID=21790&NoCache=2006-05-08+15:10:46
Allt detta styr jag med ettt ljusrelä tillsammans med annan utebelysning. kan dessa spottar vara påslagna hela natten, eller måste jag installera en timer som stänger av spottarna ? Utrymmet ovanför är 150mm, men blir det för varmt i själva "hålet där spottarna sitter ??
Ps Vilken timer ska jag då använda ?
Har fällt in dessa spottar i takfoten (blev skitsnyggt
http://www.clasohlson.se/shop/store...p;WAGID=21790&NoCache=2006-05-08+15:10:46
Allt detta styr jag med ettt ljusrelä tillsammans med annan utebelysning. kan dessa spottar vara påslagna hela natten, eller måste jag installera en timer som stänger av spottarna ? Utrymmet ovanför är 150mm, men blir det för varmt i själva "hålet där spottarna sitter ??
Ps Vilken timer ska jag då använda ?
Moderator
· Stockholm
· 57 860 inlägg
Med reservation för att jag inte är behörig, så tror jag inte att dte är någon risk. Detta är ju 10w armaturer. Sådana brukar man kunna sätta i princip i direkt kontakt med brännbart (fast du bör kontrollera vad som står på förpackningen).
Men är dessa armaturer lämpliga för utomhusmontage?
Om man mot förmodan skulle ha problem med värme så duger det inte att begränsa brinntiden med en timer. Du kan aldrig lita på att timern fungerar. Och brinner huset ned för att en timer pajar efter 10 år...
Men är dessa armaturer lämpliga för utomhusmontage?
Om man mot förmodan skulle ha problem med värme så duger det inte att begränsa brinntiden med en timer. Du kan aldrig lita på att timern fungerar. Och brinner huset ned för att en timer pajar efter 10 år...
Det är inga problem alls, den värmen dom genererar reflekteras neråt och har du 150 mm uppåt så behöver du inte oroa dig, jag hade tidigare 230v GU 10 50 w spot monterade på ungefär samma sätt och det var fullt godkänt. Armaturerna du köpt är ju IP44 så det är fullt tillräckligt att montera utomhus. Timer behövs definitivt inte om du inte själv vill, räcker bra med ljusrelä.
behöver inte vara IP44, men det skadar inte. Räckte 10w för att belysa marken någorlunda?robban44 skrev:Det är inga problem alls, den värmen dom genererar reflekteras neråt och har du 150 mm uppåt så behöver du inte oroa dig, jag hade tidigare 230v GU 10 50 w spot monterade på ungefär samma sätt och det var fullt godkänt. Armaturerna du köpt är ju IP44 så det är fullt tillräckligt att montera utomhus. Timer behövs definitivt inte om du inte själv vill, räcker bra med ljusrelä.
Klicka här för att svara