Jag har varit arbetslös en låg tid. Jag kommer ha ett obligatoriskt och återkommande avstämningsmöte med AF snart. Jag har tidigare fått frågan om jag är fullt arbetsför eller har några hinder. Jag kommer få samma fråga igen enligt annonserat brev i för mötet.

Jag har fått ryggproblem senast tiden och har även ett par andra fysiska problem.

Ett av de sitnämnda är under kontroll och av mindre slag, men kan aktiveras om jag utsätter kroppen för viss belastning.

Normala kontorsjobb, som jag haft, kommer inte vara några problem, om jag har möjlighet att kunna ha ståhögt bord (kan numera inte sitta på stol längre tid utan att få värk)

Senaste mötet sa jag att jag är fullt arbetsför, med undantag för den lilla gamla skada jag har som är ok i det stora hela. Nu med ryggproblem som också är konstaterade av läkare så är läget annorlunda. Samt den ytterligare ganska nya åkomman som gör att jag inte kan sitta för länge.

AF kan tvinga in mig på praktikjobb eller annat anvisat arbete. Så är det bra att jag innan annonserar att jag inte kan utföra tungt fysiska jobb eller där jag bara kan sitta hela dagarna. För säger jag inget innan, så kommer de hänvisa till tidigare samtal där jag sagt att allt är ok.

👉👉Och frågan är om det kan vara några nackdelar om jag är ärlig? Kan AF anse att jag är för "handikappad" och bör inte lyfta aktivitetsstöd från F-kassan? Och ska istället söka sjukpenning(?) Det skulle förvåna mig oerhört, men man vet ju aldrig i dagens Sverige där sjuka och arbetslösa jagas.

(Det kan eventuellt gå att operera delar av mina problem, mend ett.blir en fråga lite längre fram)

P
Frågan är lite svår bitvis för om dom bedömmer att du är fullt arbetsför så kan du jobba och då ska det väl vara ok med dom flesta arbeten.. och praktiker osv osv

men gnäller man för mycket och kan inte det och kan inte det så finns risken att man placeras under nån av arbetsförmedlingens andra koder där vissa koder tror det är kod 14 som man automatisk avanmäls från A kassa och så vidare och Sgi kan påverkas osv
https://www.google.com/search?clien...2ahUKEwjW-7jI5vWSAxUkAhAIHVU-DSEQgK4QegQIARAB
https://www.google.com/search?clien...2ahUKEwjW-7jI5vWSAxUkAhAIHVU-DSEQgK4QegQIARAB
Arbetsökande med förhinder kod 14 hos Arbetsförmedlingen innebär att du är inskriven men förhindrad att söka arbete aktivt eller tacka ja till jobb omgående, exempelvis på grund av sjukdom. Denna kod innebär att en automatisk avanmälan skickas till a-kassan, vilket kan påverka din ersättning och SGI sjukpenninggrundande inkomst

Det finns fler koder med allt från fullt arbetsför och olika former av begränsningar , men jag tror det är mindre klokt att vara för tydlig med ev begränsningar då dom verkar gilla att hävda att folk inte "söker alla lämpliga arbeten" så fort man säger att man inte kan nånting..

i deras värld är man antingen fullt frisk och kan jobba eller sjuk och kan inte jobba och då ska man vara sjukskriven och inte ha a kassa

Att olika jobba kräver olika stor fysisk kapacitet och att få kontorarbetare har fysik som krävs av tex en byggjobbare verkar hopplöst svårt att förstå

Så viktigt att man kan jobba nu och med det mesta och försöka få fram att ens fysik inte är den bästa med gamla skador men man kan jobba inom dom yrken som är passande för ens bakgrund , så linka in med käppen ,men vara beredd att jobba men tunga lyft kanske inte är min grej typ..

DEt finns bra arbetsförmedlare också men det finns också nitiska idioter som inte borde ha den typen av arbeten..

Men det är viktigt att nå fram och inte låta som att allt är omöjligt..

• Gilla
Dracula
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.