3 580 läst ·
6 svar
4k läst
6 svar
Klamring av Flex-rör
Har hört att det är väldigt viktigt att man klamrar flerrör ordentligt om man ska ha något hopp om att kunna dra ny kabel i framtiden... Vad finns det för vettiga alternativ till klamring, är det vanliga kabelklammer fast modell större som gäller?
Röret är 16mm....
Röret är 16mm....
Produkter som diskuteras: "kabelklammer"
Kabelklammer 36 1MLE Rapid
Optimal fästning av lågvoltskablar
115 kr inkl moms
Läs mer
Medlem
· Västra Götaland
· 970 inlägg
Smältlim funkar inget vidare till slang, men är ett smart sätt att få upp dosor med. Dock gillar jag regelfästen bättre.
Vill du inte använda klammer funkar även 2"-spik som ett hyffsat ekonomialternativ. Viktigt är att slangen ligger spänd på "raksträckorna", klamra ca var 50cm. Undvik att böja slangen mer än två gånger om det är möjligt. Dosa minst var 15m och gå upp i dimension om du ska dra i fler ledare i framtiden (alt. ska gjuta igen, slå igen väggen), reduceringsmuffar finns till dosa om det behövs.
Vill du inte använda klammer funkar även 2"-spik som ett hyffsat ekonomialternativ. Viktigt är att slangen ligger spänd på "raksträckorna", klamra ca var 50cm. Undvik att böja slangen mer än två gånger om det är möjligt. Dosa minst var 15m och gå upp i dimension om du ska dra i fler ledare i framtiden (alt. ska gjuta igen, slå igen väggen), reduceringsmuffar finns till dosa om det behövs.
Vid nyproduktion och en vägg satt och ena sidan öppen limmar man slangen på skivan som är satt. Man drar en sträng av smältlim och sedan trycker man fast slangen i limmet. Skulle det inte fungera så har jag och många av mina kollegor gjort fel i minst 20 år. Men man ska använda "rätt" lim som inte är "öppet" för länge och inte tex. Thorsmans lim som fungerar bra till att limma dosor men mindre bra till att fästa slang. Därav rekommendationen av Steinels E1647392
Medlem
· Västra Götaland
· 970 inlägg
elmont: Då backar jag, de gånger jag har försökt limma slang har den fått härdsmälta. Kan dock tänka mig att även val av slang spelar in, tror det var Wavins vita jag smälte. Teccons gråa kanske är bättre?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden