15 433 läst ·
23 svar
15k läst
23 svar
Klamra kabel snyggt på gips
Det var ju en riktigt ful klammer. Precis som du säger så skiljer nog smaken från person till person.X xLnT skrev:
Jag vill ha någonting som är lite nättare.
W warhol skrev:Hej,
Jag behöver få tag på lämplig snygg klammer för att klamra EKRK (ca 8,3mm i diameter) på gips. Mestadels blir det i hörn och längs list men även kortare sträckor på vägg/tak.
Finns det lettiklammer för gipsvägg att få tag på? Finns det tvåbent lettiklammer för vägg/tak?
Eller finns det andra klamrar som fungerar på gips som det blir snyggt med?
Har ni länkar till produkt som jag som privatperson kan köpa så blir jag glad.
Kollat in castors klammer... finns både tvåbenta och enbenta...W warhol skrev:Hej,
Jag behöver få tag på lämplig snygg klammer för att klamra EKRK (ca 8,3mm i diameter) på gips. Mestadels blir det i hörn och längs list men även kortare sträckor på vägg/tak.
Finns det lettiklammer för gipsvägg att få tag på? Finns det tvåbent lettiklammer för vägg/tak?
Eller finns det andra klamrar som fungerar på gips som det blir snyggt med?
Har ni länkar till produkt som jag som privatperson kan köpa så blir jag glad.
Gammal tråd men jag försöker ändå…U Uffe A skrev:
Jag behöver spika några meter kabel på enkelgips. Letti har ju en gipsklammer men den verkar bara finnas i 200 pack till kostnaden av ett mindre banklån.
Så Biltema blir ju lockande , någon fler som provat den ?
Jag har don för Letti, funkar det eller måste jag köpa Biltemas ?
Jag trivs inte alls med gipsletti.
Det låter bra, men de brukar bara vilja böja sig för mig när jag försöker hamra in dem, och allt blir skit.
Ska det klamras mot en trälist som sitter på gipset är det ju valet, att spika in vanliga letti i listen.
Sitter det osb, plyfa eller något sådant bakom gipset så finns det letti med längre ben.
Ja det är en svår grej, om det ska klamras kabel snyggt och det bara är gips att fästa i, skruvklammer är ju inte snyggt, TKK funkar lika dåligt som det mesta andra.
Det låter bra, men de brukar bara vilja böja sig för mig när jag försöker hamra in dem, och allt blir skit.
Ska det klamras mot en trälist som sitter på gipset är det ju valet, att spika in vanliga letti i listen.
Sitter det osb, plyfa eller något sådant bakom gipset så finns det letti med längre ben.
Ja det är en svår grej, om det ska klamras kabel snyggt och det bara är gips att fästa i, skruvklammer är ju inte snyggt, TKK funkar lika dåligt som det mesta andra.
När ändå tråden är väckt…Kan man sätta gips-letti i tak?
”Problemet” är att med kort snygg kabeldragning så hamnar alla klamrar i bara gips.
Gipset är bitvis fulskarvat utan skruv eller stöd bakom. Bara kant i kant. 😳
JR funkar väl i ett garage, men vilken skruv?
Stålsktuv, behöver bara förborras i hårda material. (Classe)
”Problemet” är att med kort snygg kabeldragning så hamnar alla klamrar i bara gips.
Gipset är bitvis fulskarvat utan skruv eller stöd bakom. Bara kant i kant. 😳
JR funkar väl i ett garage, men vilken skruv?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stålsktuv, behöver bara förborras i hårda material. (Classe)
Om det löst sej på ett bra sätt kan vi nog diskutera…Mikael_L skrev:
Jag har köpt Biltemas gips”letti” men innan jag han få dom till huset ( fritidshus) så han projektledaren/frun komma på att vi nog borde sätta in en altandörr i den vägg jag tänkte dra lite el på.
Förhandlingar pågår men jag misstänker att jag snart kommer att se större problem än kabelspikning.
Men vid tillfälle kommer jag att provspika i lämplig gips för att se hur det funkar, delar erfarenhet här om jag kommer ihåg.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden