497 läst ·
9 svar
497 läst
9 svar
Vilken kabel kan klamras ute?
Det är samma sorts kabel. Bara olika material i isoleringen.
Exlq har pex-isolering som medger 20 grader till i max drifttemperatur. Det öppnar upp för fler möjligheter vid ledningsförläggning men inget av jättestort värde normalt sett i dessa sammanhang.
Exlq har pex-isolering som medger 20 grader till i max drifttemperatur. Det öppnar upp för fler möjligheter vid ledningsförläggning men inget av jättestort värde normalt sett i dessa sammanhang.
Redigerat:
Okej, så då spelar det ingen roll om man klamrar EXLQ eller EQLQ ute? Man får bara se vilken som tål UV då för att den ska klamras synligt?
Så länge du har Q som sista bokstav är de lika sett till manteln och då egenskaperma för yttre påverkan också. Har du inte riktigt utsatta lägen är det inget problem har du det bör du välja svart kabel tex N1XV-U.S Shevimaster skrev:
Vad menas med utsatta lägen? Jag tänkte tex att man skulle klamra kabel till ett uttag eller belysning på fasaden.GK100 skrev:
Det är tex rena söderlägen där både solinstrålningen är långvarig och det också blir varmt. I ditt fall kan du kanske minimera längden på dragningen där det är som värst, lägga kabeln mot en kant, i en lucka mellan lockbrädor osv.S Shevimaster skrev:
Hmmm, den där tanken måste jag varna för.A avh67f skrev:
Läs vad kabeltillverkaren skriver, de flesta EXQ/ EXLQ säger kabeltillverkaren 70°C för.
t.ex
https://www.nexans.se/sv/products/Building-cables/Building-cables/EXQ-Easy-330021.html
Och är man påväg att måla huset så är det bara att måla över kabeln, det ger också en hel del UV-skydd.GK100 skrev:
Det finns kablar där det står typ "UV-tålig i nordiska förhållanden".
Vilket jag tolkar som att tillverkaren vet att den kabeln har lite smått dålig UV-resistens, och jag själv skulle undvika sådan kabel på söderväggar som blir solbelysta, men OK i skugglägen och norrvägg osv.
Det har du helt rätt i Mikael. Det är verkligen inte hugget i sten som jag felaktigt sa.
Lite underligt att Nexans specat sin exq till 70c. Nkt har satt det förväntade 90c på sin exlq.
Pex blir ju väldigt temperaturtålig när den vulkaniserats.
Lite underligt att Nexans specat sin exq till 70c. Nkt har satt det förväntade 90c på sin exlq.
Pex blir ju väldigt temperaturtålig när den vulkaniserats.
Klicka här för att svara