Jag litar inte heller på nån annan.....
Men jag vill samtidigt inte förleda nästa ägare att förhastat tro att den där fina blå ledaren möjligen skulle kunna vara en nolla.

C
Nej, det är väl bättre att efterkommande kopplar 230 volt på ett 400-voltselement än tvärt om iallafall? Hellre varna en gång för mycket i det fallet, tycker jag.

Mikael_L
Bo.Siltberg skrev:
Hur många trådar finns det inte på forumet där folk (inte elektriker) antar en viss funktion utifrån färgen på ledaren?
En blå tändledare torde inte behöva nån speciell märkning eftersom det oftast handlar om 2-3 meter mellan brytare och kopplingsdosa, och båda ändar är inom synhåll.
Men ett elelement (eller kopplingsdosa) som är matad från en central i ett annat rum tycker jag ska märkas, t.ex som på bilden.
Ja det var ju fint och tydligt.
Men för att det ska fungera så ska man ju också förstå vad L1 och L2 betyder.
Och, som elmont påpekar, att det fortfarande är kopplat så.

Elmont har rätt. Man måste alltid förvissa sig om hur det egentligen står till. Det finns inga regler som någonsin kan ersätta det.
Visst, en markering här, en tejpsnutt där, lite skrivet under dosans lock osv osv. Det känns jättebra. Men det blir trots allt ännu farligare om någon senare ändrar i installationen och byter ledarens funktion, men inte "kommer ihåg" att ta bort alla tejpsnuttar och ta fram trasan och T-sprit för att sudda ut all skriven text.

elmont skrev:
Så om jag kommer och ska använda trådarna kommer jag att mäta och kontrollera i alla fall och inte bry mig om vad någon nån gång skrivet på dosan, för jag litar inte på nån annan. Skulle det dessutom stå fel på ledningen eller dosan är det knappast nån annan än jag som får ta ansvaret.
Ja, det känns ju lämpligt. Hur är det, brukar du lita på att gul/grön är jord? Eller hur kollar du annars det på ett smidigt sätt?

"ringer"/zummrar mot ev nolla och drar en "tråd" till nått jag VET är jordat och zummrar.

Varför inte köpa en 4x1.5 ledare och strunta i att använda den blå?

magnu skrev:
En 4-ledare som dessutom är utan skyddjord, den måste vara dyr den...

Edit: den var bra mycket dyrare också, enligt Solars listpris i alla fall. Dessutom så var det ingen lagervara, utan det är längre leveranstid.

//Patrik

Redigerat:
Bo.Siltberg skrev:
Hur många trådar finns det inte på forumet där folk (inte elektriker) antar en viss funktion utifrån färgen på ledaren?
En blå tändledare torde inte behöva nån speciell märkning eftersom det oftast handlar om 2-3 meter mellan brytare och kopplingsdosa, och båda ändar är inom synhåll.
Men ett elelement (eller kopplingsdosa) som är matad från en central i ett annat rum tycker jag ska märkas, t.ex som på bilden.
Snyggt, men varför är de där små ledarmärkena så förbaskat dyra ???, De är ju bara minimala plastbitar med en bokstav eller siffra på...

magnu skrev:
Priset, och att slippa ha för mycket olika saker i lager...

(Det första för "snåla hempulare", det andra för "lata elektriker":D)

.. Sen är det svårt att dra in mer än en 3-ledarkabel i ett 16mm VP rör.

Redigerat:
PST skrev:
Snyggt, men varför är de där små ledarmärkena så förbaskat dyra ???, De är ju bara minimala plastbitar med en bokstav eller siffra på...
Dyra är dom väl inte? En liten påse med 200 i kostar inte många kronor...

E
En gul/grön får ENDAST kopplas som jord. ser man att nån använt det som annat är det bara megga upp/byta ut hela j-a anläggningen............
Den blå kan både vara fas å tändtråd, men en erfaren elektriker ser snabbt/mäter ut vad den är kopplad som........;)
Men ihuvudsak är den ju nolla.

Precis, den blå är i huvudsak en nolla. Så om den inte är det, och det inte klart framgår så tycker jag fortfarande att det är lämpligt att märka upp det på något sätt. Nu finns det inte märksatser som innehåller "ring elektriker" så det fick bli "L1" och "L2".

Och syftet är återigen att uppmärksamma på att den blå inte är en nolla, inte att den är just "L2". Även vi (inkl mig) som alltid mäter skulle nog uppskatta det så att man snabbt kan verifiera att det är två faser utan att behöva fundera några sekunder på varför det inte är kontinuitet mellan gul/grön och blå.

Förhoppningsvis får det framtida ägare (och folk som inte mäter) att fundera lite på vad den där blå egentligen är för något innan dom kopplar in ett 230V-uttag eller nåt. Risken för att någon i framtiden kopplar om utan att ändra märkningen...tja.

Om det finns nåt "rätt" och fel här så vill jag gärna ha en hänvisning.

Påsen med märktaggar inköptes för över 10 år sedan (vilket ger en indikation på hur ofta dom kommit till användning), kommer inte ihåg vad den kostade men det var inte många kronor.

Och ja, jag hade ingen lust att åka till Ahlsell och köpa 28 meter 4G1.5

Mikael_L
Bo.Siltberg skrev:
Nu finns det inte märksatser som innehåller "ring elektriker" så det fick bli "L1" och "L2".
:D d^_^b

Och syftet är återigen att uppmärksamma på att den blå inte är en nolla, inte att den är just "L2". Även vi (inkl mig) som alltid mäter skulle nog uppskatta det så att man snabbt kan verifiera att det är två faser utan att behöva fundera några sekunder på varför det inte är kontinuitet mellan gul/grön och blå.

Förhoppningsvis får det framtida ägare (och folk som inte mäter) att fundera lite på vad den där blå egentligen är för något innan dom kopplar in ett 230V-uttag eller nåt. Risken för att någon i framtiden kopplar om utan att ändra märkningen...tja.

Om det finns nåt "rätt" och fel här så vill jag gärna ha en hänvisning.
Självklart är det rätt som du gjort, och dessutom lite bättre.

Men det jag är ute efter är att det är ju ingen avgörande skillnad.
Kommer jag till ditt hus så kommer jag ju ändå mäta på och/eller kolla upp var den går, den där blå med L1-märkning. ;)
Eller nja. Tar man bort ett element med 400V elemntspänning och det är draget en brun och blå till detta så kan man ju nästan utgå ifrån att den blå är en fas.

Däremot skulle det vara mumma att upptäcka att alla radiatorer var uppmärkta med L1, L2 och L3 om man har uppdraget att balansera lasterna på faserna. :p

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.