Tjo!

Följande är scenariot:
Dosa uppe vid taket ska mata brytare för lampa och ett dubbeluttag.

Lösningar:
Ska det dras separata 3g1,5 till respektive brytare/uttag? isåfall, hur klamras detta snyggast - APK eller dubbelskruvklammer eller 2st enkelspikklammer?

Eller..
Kan man dra 4G1,5 från dosa ner till brytare/uttag och gå igenom brytaren till uttaget?
(nolla = nolla, fas = fas, jord = jord, tändtråd från brytaren)

I mitt huvud har jag för mig att man förr fick dra igenom brytare till uttag som satt direkt kontakt, men har jag fel?

En annan fråga också:
Om jag har ett 400V element, 2 faser. Är det ok att dra 3g1,5 till detta och använda blå som "fas2" o koppla denna på en egen säkring i centralen? =)
(alternativet är väl att köra en 4g1,5 och inte använda nollan?)

O nä, jag ska inte koppla själv. Har elektriker men har kommit överens om att fördra kablaget själv.
(han har semester nu och är inte åter i tjänst förrän efter 13-helgen)

Gott nytt på er!
Mvh
Thomas

Har brytaren X-olint (eller det finns plats för en toppklämma what ever) så går det bra med en kabel.

Blå får visst fortfarande användas som fas om det inte finns risk för förväxling.

Protte

Tack Protte!
Tyvärr så vet jag inte om brytaren har X-plint eller ej eftersom elektrikern har med sig dessa. =)

Mvh
Thomas

prototypen skrev:
Har brytaren X-olint (eller det finns plats för en toppklämma what ever) så går det bra med en kabel.

Blå får visst fortfarande användas som fas om det inte finns risk för förväxling.

Protte
Är det inte så att den måste markeras med tape i båda ändar att det går en fas via denna?

Du kan nog lugnt räkna med att den har det, eller att det finns plats att skarva ledarna, dvs att elektrikern skakar fram en brytare som tillåter det.

Den blå i en kabel ska/behövs, om den används som fas, ej markeras med tape el.dyl.

Jag skulle nog rekommendera att den märks upp på något sätt längst ut i änden, t.ex med kabelmärkning, och/eller tusch på doslocket. Ingen som senare öppnar dosan får anta att det är en nolla!!

Jag hade för mig att man kan köpa olika färgade tape i el butiken. Gul/grön, blå, svart, brun...
Enligt säljaren just för att kunna märka vad ledarna används till.

Men han är bara säljaren. Jag märkte dock (efter min el kille) kablar i en trapp. Annars vare nästan alla svarta.

Som elektriker antar man ALDRIG att en viss färg har viss funktion, man kollar. Och man är fullt medveten om att en blå i en installation mycket väl kan vara en tändtråd eller en fas i tex. en grupp för elvärme.

Innehåller inte nya standarden att blå inte får användas till annat än nolla? Har för mig att jag hörde det...

Står det inte nått om att "risk för förväxling inte föreligger" så är det ok. som tex en kulo från en brytare till dosa/armatur eller i en kulomatning till 400 volts elelement.

Möjligt, då kan man ju tolka det som tidigare... Vilket alltid gått bra.

Floppman skrev:
Innehåller inte nya standarden att blå inte får användas till annat än nolla? Har för mig att jag hörde det...
Det var väl så i en installation med rör eller slang så ska man inte använda blå till annat än nolla, i kabel kan man inte välja färger som i en rörinstallation.

Protte

Hur många trådar finns det inte på forumet där folk (inte elektriker) antar en viss funktion utifrån färgen på ledaren?
En blå tändledare torde inte behöva nån speciell märkning eftersom det oftast handlar om 2-3 meter mellan brytare och kopplingsdosa, och båda ändar är inom synhåll.
Men ett elelement (eller kopplingsdosa) som är matad från en central i ett annat rum tycker jag ska märkas, t.ex som på bilden.

• Från början 228.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Att skriva spänningen på dosan och att det är två fas och nolla gör ingen skada om inte nån har ändrat nått sedan det skrevs. Det är ju så att dom flesta bostäder med jämna mellanrum byter "ägare" och man vet aldrig när man kommer vem som gjort vad. Så om jag kommer och ska använda trådarna kommer jag att mäta och kontrollera i alla fall och inte bry mig om vad någon nån gång skrivet på dosan, för jag litar inte på nån annan. Skulle det dessutom stå fel på ledningen eller dosan är det knappast nån annan än jag som får ta ansvaret.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.