Kil vid takfoten?

5k läst  4 svar

1. S
    Medlem Nivå 1
    Hur lång och hur hög skall kilen vara ute vid takfoten. Skall lägga tegel på taket. Skall kilen vara lika hög som ströläkt+bärläkt och lika lång som en tegelpanna?

Tacksam för svar!

2. lastkaj
    Medlem Nivå 8

Re: Kil vid takfoten?

Den ska vara lika hög som bär + strö läkt - för att pannorna inte ska ha en annan lutning. Alternativ är att sätta två läkt ovan varandra.

Bredden ska vara hela takfoten

3. S
    Medlem Nivå 1

Om jag fattat dig rätt så behövs det egentligen ingen kil?

4. bbits
    Medlem Nivå 4

Om det inte behövs vet jag väl inte men jag kan bara utgå från egen erfarenhet och säga att med kil hade aldrig mitt problem uppstått:
    http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Tak;action=display;num=1126461620

Kolla hur många cm dubbel läkt bygger, var du har tänkt sätta rännkrokarna (på takfoten eller på läkten) och se hur det ser ut. Blir avståndet för stort, blir både funktion och utseende lidande. Då är nog kil att föredra...

/Martin

5. lastkaj
    Medlem Nivå 8

Om du inte bryr dig om utsendet att den sista pannraden lutar lite, så kan du strunta i kil eller dubbelläkt. Fast jag tycker att det blir snuggare med kil/dubbelläkt

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: