Hej.
Håller på att bygga ett uterum och har lite funderingar kring vad jag ska göra kring takfoten, ytterväggen med luftningen. Vi har även höjt upp taket så att det ansluter lite längre upp.
Uterummet är isolerat i både golv, tak och väggar samt vår/höst glas. Kommer sporadiskt att vara uppvärmt vissa helger.
Mårten
Håller på att bygga ett uterum och har lite funderingar kring vad jag ska göra kring takfoten, ytterväggen med luftningen. Vi har även höjt upp taket så att det ansluter lite längre upp.
Uterummet är isolerat i både golv, tak och väggar samt vår/höst glas. Kommer sporadiskt att vara uppvärmt vissa helger.
- Ska jag låta uteluft komma in från sidorna för att ventilera. Innertaket kommer byggas längst den gröna linjen med pärlspont. Uteluften kommer isåfall där den blå linjen går. (Bild 1).
- Luften från husväggen, måste den kunna "lufta" uppåt, eller kan jag täta alla dessa hål mot utrymmet över där lockläckten suttit över. Kommer att bli en liggande panel över denna vägg sen (Bild 2)
- Kan jag täppa till mellan väggen och spikläkten utifrån? Tänker för att inte dra in kall-luft samt skadedjur utifrån. Knutbrädor sitter ju förvisso över också, så drag kanske inte är något bekymmer. (Bild 3)
Mårten
Montera mögelstopp i nedersida.M MartenSvensson skrev:Hej.
MVH,
- Ska jag låta uteluft komma in från sidorna för att ventilera. Innertaket kommer byggas längst den gröna linjen med pärlspont. Uteluften kommer isåfall där den blå linjen går. (Bild 1).
- Luften från husväggen, måste den kunna "lufta" uppåt, eller kan jag täta alla dessa hål mot utrymmet över där lockläckten suttit över. Kommer att bli en liggande panel över denna vägg smonteraen (Bild 2)
- Kan jag täppa till mellan väggen och spikläkten utifrån? Tänker för att inte dra in kall-luft samt skadedjur utifrån. Knutbrädor sitter ju förvisso över också, så drag kanske inte är något bekymmer. (Bild 3)
Mårten
Ytterväggen i uterummet kommer inte få någon regn-fuktbelastning och behöver därför i princip ingen luftning. Du skall inte täta in den helt gissar jag, att kunna cirkulera några mm till luft i innerummet bör vara mer än tillräckligt. Uterum genererar fukt och värme från människorna. Släpper du upp den luften på vinden som kondenserar får du nog fuktproblem där. Att täta upp och ventilera taket med mögelstopparen nämnd ovan verkar rimligt.
Klicka här för att svara