Hej det finns ständigt fynd att göra på blocket. Blir nog både billigare och bättre än att köpa billig ny panna.
 
Å så kan man undra VARFÖR en del byter panna efter några år!
Köpa vedpanna är väl inte svårt men att köpa rätt vedpanna i förhållande acc
hur ofta man vill elda osv. är inte så lätt
Har man eldat i ett antal olika så inser man snart att en modern effektiv panna
är "bästa köp" gärna med stor vedvolym och STOR acctank/ar
Tanken är ju att man ska ha den under många år framöver
en ny panna plåt eller gjutjärn har ingen betydelse verkningsgraden har större betydelse
mindre utsläpp vedförbrukning uppstarter tid att kapa/klyva
 
jag måste säga att vedhanteringen är viktigast.

tar sig veden fram till pannan av sig själv är det väll inte hela världen att man måste elda 50% mer...

jag kör modern underförbrännare.och är nöjd.

men kollade även på viadrus.
men tycker dom är dyra om man jämför med vad man får.
men importerar man en så kan man komma jäkligt billigt undan.(antar att det är därför man vill ha en viadrus)

http://www.hemeltron.fi/index.php

där finns det en hel del pannor.och helrätt priser.
om man promt vill ha gjutgärn så finns det effektiva gjutgärnspannor också.
 
Visst finns det effektiva gjutjärnspannor. Viadrus har ju en modell med fläkt och keramik och har på så sätt lyckats skrämma upp temperaturen tillräckligt.
Just avsaknaden av dessa brukar dock vara gjutjärnsförespråkarnas vassaste argument. Dessutom är nog en sån panna inte särskilt billig längre, så då faller även det argumentet.
Faktum kvarstår dock att de rymmer för lite ved.

Hmm.....-Hur f-n dresserar man veden så den tar sig fram till pannan av sig själv??
Berätta, så ska jag gladeligen skaffa mig en viadrus och ge mig ut i skogen och hugga 60m³ till nästa säsong! :)
 
Gjutjärn eller plåt i pannorna må vara. Viktigare att man har ett system med obefintlig syretillförsel (ej behöver fylla nytt vatten stup i ett) Laddomatens uppgift är väl också menad att spara pannorna från rostangrepp...

Tycker heller panntillverkarna ska fokusera än mera på att ta fram effektiva vedpannor med stort vedmagasin och låg effekt..
 
Gammsmurfen skrev:
Hmm.....-Hur f-n dresserar man veden så den tar sig fram till pannan av sig själv??
Berätta, så ska jag gladeligen skaffa mig en viadrus och ge mig ut i skogen och hugga 60m³ till nästa säsong! :)
det är just det jag syfftar på.

själv så hugger jag,klyver,staplar in i vedbon.och sen bär jag in skiten i huset och eldar upp den.
skulle inte vilja öka arbets insatsen med 30%

men det finns dom som har ruskigt fin vedhantering.

har man pannan i källaren är det dock svårt att få det riktigt bra.
 
Åskar skrev:
Gjutjärn eller plåt i pannorna må vara. Viktigare att man har ett system med obefintlig syretillförsel (ej behöver fylla nytt vatten stup i ett) Laddomatens uppgift är väl också menad att spara pannorna från rostangrepp...

Tycker heller panntillverkarna ska fokusera än mera på att ta fram effektiva vedpannor med stort vedmagasin och låg effekt..
Nått sånt här men med ännu lägre lågeffekt

http://www.stirlingpowermodule.com/...Classicfire/TP KWB Classicfire 03.2010 DE.pdf
 
pr95 skrev:
Nått sånt här men med ännu lägre lågeffekt

[länk]
Fina pannor detta! Roster i gjutjärn.. ;) Men smakar det så kostar det! Som ETA-pannorna närmare 100 tusen.
 
Jo, nog är det fina pannor allt. Och fungerar bra gör dom :)
 
http://www.lichtblick.de/h/ZuhauseKraftwerk_310.php

Har man gasvärme vore nått sånt här att satsa på
kommer troligtvis att bli populärt i Tyskland när/OM man fasar ut kärnkraften
lite off topic men små micro CHP som producerar el och värme lokalt är
nästa generations energisparare går ju att kombinera med alla typer av bränslen:wow:
 
Något jag tycker är märkligt är att Sverige ligger ljusår ifrån tekniken som dom har i österike/tyskland vad gäller ved/pellets-eldning, vi som faktiskt har ett klimat som verkligen är i behov av modern uppvärming..
Men det är väl myndigheterna som sitter i elgiganternas järnklor antar jag, finns ju inte en enda svensktillverkad panna med riktig Lambdastyrning? Effecta är väl på gång, men den saknar ju reglerad fläktstyrning vilket är det viktigaste för en stabil förbränning..
 
ichgary skrev:
Något jag tycker är märkligt är att Sverige ligger ljusår ifrån tekniken som dom har i österike/tyskland vad gäller ved/pellets-eldning, vi som faktiskt har ett klimat som verkligen är i behov av modern uppvärming..
Men det är väl myndigheterna som sitter i elgiganternas järnklor antar jag, finns ju inte en enda svensktillverkad panna med riktig Lambdastyrning? Effecta är väl på gång, men den saknar ju reglerad fläktstyrning vilket är det viktigaste för en stabil förbränning..
Kan bara hålla med dig! Hade för ett tag sedan kontakt med den tekniskt ansvarige på Baxi som bla gör Solo Innova. Frågade om vi inte får se en Solo Innova med 250-300 L vedmagasin snart. Som kan brinna med låg effekt. Han förstod mitt resonemang men var inget som de planerade eller diskuterat om. Rent teoretiskt skulle man kunna få deras Solo Innova 50 att brinna med ca 15kW. Då med deras egen lamdastyrning och sekundärmunstycke från en Solo Innova 30.

Jag skulle gärna vilja ha en panna med 250-300 L vedvolym som kan brinna länge med låg effekt men som det är nu får man försöka pula ihop något själv. Har en pall eldfast lågcement av Kiselkarbid inne i garaget så hittar jag rätt pannobjekt nu så blir det nog ett litet projekt under sommaren..d^_^b
 
Skulle vara intressant om någon forist ville sätta igång att tillverka en panna utifrån kunskapen som finns här.
Inte nödvändigtvis med ett stirling-agg till att börja med...:)
 
Detta blev en trevlig vändning på tråden måste jag säga,
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.