H hempularen skrev:
Men vad är det för torktumlare? I princip alla tumlare numera kör väl med värmeväxlare? Dvs. vattnet i kläderna kommer ut som vatten antingen till en behållare man tömmer, eller via slang till avloppet.

Om du har en tumlare som faktiskt blåser ut fuktig, varm luft. Till ett rum med dålig frånluft, så är det väl rätt uppenbart att det blir fuktigt.

En pax fläkt som blåser ut direkt genom en vägg, eller via ett kort rör, fungerar bra. Men skall den trycka ut luft via långa kanaler och upp genom en skorstenspipa så blir det rätt usel ventilation.

Jämför med en köksfläkt som typiskt har en motoreffekt på 2-300W. En pax fläkt ligger på 4-5W.
Ganska säker på att det är en torktumlare med värmeväxlare, behållare för vatten.

Min tvättstuga har också väldigt låg luftfuktighet - LL, så under 20 % under vintern. Luften som kommer från torktumlaren är ju fuktig men påverkar inte tvättstugans luftfuktighet nämnvärt så att det skulle bli för hög luftfuktighet. Däremot tror jag att luften som cirkulerar är väldigt instängd och dålig luft , och när den dessutom körs in i torktumlaren så kan det inte bli bra.

Det du säger kring ventilationen är helt logiskt. Har aldrig riktigt reflekterat kring pax fläktarnas dåliga funktion i mitt fall. Jag tänkte bara det sugs ut luft så det borde väl vara ok.

H Håbbe01 skrev:
Bra tryck i frånluft ger lika mycket tilluft konstant. Självdrag (utan fläkt eller klena badrumsfläktar) har den effekten att det är väderberoende speciellt när tempen ute=temp inne.

Nackdelen med enbart takfläkt är att vintertid så kan man få kalldrag om tilluften är dåligt placerad.

FTX förvärmer tilluften via värmeväxlaren och ger en behaglig tilluft vintertid. Skillnaden är kostaden för installation och underhåll.
Vet inte om jag tänker fel nu men är inte jätte orolig över temperaturen på vintern då den vattenburna golvvärmen gör sitt jobb på nedre plan, samt elementen på övre plan. Det jag vill få igång är luftcirkulationen, som känns obefintlig hos mig.

Det känns spontant, när jag läser det du skriver, att FTX är lite overkill och att det egentligen inte hjälper själva luftcirkulationen utan endast värmen - i förhållande till en takfläkt.

• Gilla
Håbbe01
  • Laddar…
Har du frånluftventil i badrum kopplad till en takhuv så kan du sätta en fläkt på den huven.

• Gilla
GabrielS
  • Laddar…
FTX har ju den fördelen att luften filtreras, så att man slipper pollen, damm, sot etc. Det går inte att åstadkomma (en sådan bra) filtrering med friskluftsventiiler i väggarna och mekanisk frånluft. Risken med frånluft i gamla hus (äldre än ca 90 talet) är att dom är så otäta att man drar in luft genom väggarna, så att eventuella emissioner från byggmaterial dras in i huset samt att man kan få kalldrag (med fungerande friskluftsdon i ett tätt hus blandas luften bra, men då krävs det att det är ordentligt tätat). Dessutom ger FTX en värmebesparing genom att den återvinner värmen från inomhusluften (det är inte huvudargumentet för FTX, men i mitt hus hämtade jag igen kostnaderna för FTX på 8 år).

lnilsson lnilsson skrev:
FTX har ju den fördelen att luften filtreras, så att man slipper pollen, damm, sot etc. Det går inte att åstadkomma (en sådan bra) filtrering med friskluftsventiiler i väggarna och mekanisk frånluft. Risken med frånluft i gamla hus (äldre än ca 90 talet) är att dom är så otäta att man drar in luft genom väggarna, så att eventuella emissioner från byggmaterial dras in i huset samt att man kan få kalldrag (med fungerande friskluftsdon i ett tätt hus blandas luften bra, men då krävs det att det är ordentligt tätat). Dessutom ger FTX en värmebesparing genom att den återvinner värmen från inomhusluften (det är inte huvudargumentet för FTX, men i mitt hus hämtade jag igen kostnaderna för FTX på 8 år).
Det är just detta jag är orolig för- att det skulle bli värre för min situation jag har idag. Jag har ett problem hemma med emissioner från under golv osv. Frågan är om jag kommer att förvärra min situation med att installera en takfläkt, om det är som du säger att lukten dras in i huset istället. Är det sannolikt att det blir så? Är det ändå värt att testa takfläkten för att förbättra ventilationen, och sen om det skulle bli värre kan man kanske stänga av fläkten eller nåt.

Risken för att det ska bli värre med takfläkt/starkare frånluft beror på tätheten i väggarna. Och tätheten i väggarna beror både på byggår (vissa perioder var det inte så noga med tätheten) och på hur noggrann man var vid byggnationen. Jag skulle i din situation installera FTX, det ger ju de bästa förutsättningarna för bra luft. Det är ju inte vansinnigt dyrt heller. Men det kanske kan vara värt att ta in en offert/räkna budget på takfläkt, om det är väldigt billigt jämfört med FTX kan det ju kanske vara värt att prova.

Edit: såg att byggåret var 69, då var man inte så noga med att det skulle vara tätt, det var mer fokus på att det skulle gå snabbt att bygga.

Redigerat:
lnilsson lnilsson skrev:
Risken för att det ska bli värre med takfläkt/starkare frånluft beror på tätheten i väggarna. Och tätheten i väggarna beror både på byggår (vissa perioder var det inte så noga med tätheten) och på hur noggrann man var vid byggnationen. Jag skulle i din situation installera FTX, det ger ju de bästa förutsättningarna för bra luft. Det är ju inte vansinnigt dyrt heller. Men det kanske kan vara värt att ta in en offert/räkna budget på takfläkt, om det är väldigt billigt jämfört med FTX kan det ju kanske vara värt att prova.

Edit: såg att byggåret var 69, då var man inte så noga med att det skulle vara tätt, det var mer fokus på att det skulle gå snabbt att bygga.
Så om vi utgår från att mitt hus inte är så tätt byggt, kommer jag undan med FTX som lösning? Är tanken så att eftersom tilluften kommer från tilluftsdon så behöver det inte dras luft från någon annanstans i huset, är det så det funkar?

Tack för din input!

G GabrielS skrev:
Så om vi utgår från att mitt hus inte är så tätt byggt, kommer jag undan med FTX som lösning? Är tanken så att eftersom tilluften kommer från tilluftsdon så behöver det inte dras luft från någon annanstans i huset, är det så det funkar?

Tack för din input!
Precis. Tilluften drivs ju av en egen fläkt, så man har möjlighet att finbalansera både tilluft och frånluft, per don (genom ställbara don i varje rum). Man kan till och med sätta till och frånluftsventiler i samma rum, om dom är speciellt problematiska . Med FTx så slipper man förlita sig på ett undertryck för att dra in tillluft genom tilluftsventiler, undertrycket kan leda till att luften sannolikt tar andra vägar igenom konstruktionen (och drar med sig obehagliga lukter). Räkna med lite mer finjustering än vanligt i just ide rum som är drabbade av lukt från byggnadsmaterial. Alla som jag har hört skaffat FTX är nöjda, särskilt med luftkvaliteten (även om värmeåtervinningen är en lite bonus).

Mekaniskt ventilerat golv. Hur funkar det?
Hur är till och frånluft ordnat?

- Har sedan mer än 10 år sedan ett sånt här: Ventilationsaggregat Östberg Heru 100 S EC-Y2, kostar 24 299 kr, från Ventilation.se, visas i grått med kopplingar och röranslutningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fruktansvär dyr investering. Med filter och kompletterande ljuddämpare typ 200 kr/månad😜

- Men å andra sidan har jag då återvinning på värmen. Så det går förmodligen jämnt ut numera.

- Det blåser väl inte direkt hett, men absolut inget kalldrag. Inte ens på vintern.
Kopplat från det inbyggda värmeelementet, då jag värmer med ved i större centralt placerad ugn. Förbränningsluft utifrån för att inte dra in mängder av kalluft vintertid.
Född snål.

Även om alla spirorör på vinden anslutet till FTX är lagda med dubbel isolering, så kyls varmluften från FTX ned.
Möjligen skulle det bli bättre om jag körde med max på fläktarna.
Men vill inte ha drag inomhus.

Bäst är väl om det skulle varit korta avstånd mellan själva FTX och inlopps ventilerna till rummen i huset.

Upplever egentligen inget bekymmer med detta

Enplans hus. Torkar tvätt på linor i tvättstugan, funkar fint, torrt över natten. Absolut ingen imma på nåt fönster.

Paxfläktar är enligt mig rena leksaker.
Har faktisk monterat en mellan vardagsrum och tvättstuga för att få tillfälligt bättre ventilation.
Funkar faktiskt mycket dåligt. Ger inget.

Så är det viktigt att justera in flöden totalt in och ut i bostaden.
Har utrustning för detta. Brukbart finns att köpa på nätet.

Totalt sett har jag ett svagt undertryck på 2 Pascal inomhus relativt uteluften. Detta för att förhindra att fukt konstant pressas ut i väggar, innertak mm.

Vad har du för undertryck i huset är väl det första Du kan fråga dig?

Var någonstans bor du? Tänkte ifall du vill göra studiebesök.

När jag köpte huset fanns visserligen ett Metsovent luftsystem med kraftigt elelement inkopplat.
Och det var en konstig lukt inomhus.
Som sagt numer ett uppdaterad system. Funkar perfekt.

- Kommande uppdatering.
Tilluft till FTX tas nu från husets nordsida. Perfekt på sommaren!
Blir svalaste möjligt.

Men på höst, vinter och vår kommer jag att ordna så att tilluften tas från sydvästsidan av huset. Där vidbyggda garaget ligger anslutet till huset.

Gissa varför?

Redigerat:
G GabrielS skrev:

Tack för din input!
Huvudsaklig tilluft genom FTX.
Men dock kommer det in lite luft genom husets väggar mm p g a att FTX alltid ska injusteras till ett lågt undertryck inomhus gentemot uteluften. Annars riskerar man att fuktig inomhusluft pressas ut i byggkonstruktionen, med skador som följd.

Jovisst är det så. Men det undertrycket är ju inte i närheten av det som krävs för att driva ett frånlufssystem, i och med att det alltid trycks in tilluft på ett kontrollerat sätt. Men det lilla läckaget kommer man aldrig ifrån i nordiskt klimat, vad man än väljer för system.

Om du installerar FTX så ser jag ingen anledning att ha kvar en elslukande torktumlare.

Ja, det skulle vara då, att du inte vill eller kan hänga tvätt på tork inomhus över natten.

Fodrar dock tillräckligt luftombyte med t ex FTX.

- Testa att hänga upp tvätt inomhus över natten. Är den inte torr på morgonen kan det vara en indikation på att luftombytet är för dåligt.

Kan inte tro att din installation av några Paxfläktar är tillräckligt i det avseendet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.